Hvis jeg vælger at importerer varer fra tyskland og england. Hvordan er det nu jeg skal betale momsen? Skal jeg både betale deres moms, samt betale dansk moms for produkterne?
Og det med at trække fra. Så hvis jeg køber noget der kun skal bruges i firmaet, så kan både trække momsen fra og resterende ind i sit fradrag. Vil det så sige, du får momsen tilbage igen efter et regnskabsår, eller hvordan fungerer det?
Tak for jeres tid. Jeg er stadig en ny ung iværksætter.
Hvis jeg vælger at importerer varer fra tyskland og england. Hvordan er det nu jeg skal betale momsen? Skal jeg både betale deres moms, samt betale dansk moms for produkterne?
Og det med at trække fra. Så hvis jeg køber noget der kun skal bruges i firmaet, så kan både trække momsen fra og resterende ind i sit fradrag. Vil det så sige, du får momsen tilbage igen efter et regnskabsår, eller hvordan fungerer det?
Tak for jeres tid. Jeg er stadig en ny ung iværksætter.
Først og fremmest starter jeg lige med at sige, at det hurtigt kan findes ved en Google søgning "såsom; handel+EU". Men jeg vil lige prøve at give dig en kort forklaring.
Hvis du har et CVR nummer og er momsregistreret, vil du kunne opgive dit CVR til sælger (såfremt de ønsker at handle B2B) og momsen bliver så fjernet fra din faktura (du skal altså ikke betale momsen). Du vil herefter registrere dit køb i dit regnskab, hvor der tillægges noget som hedder en EU købsmoms. Det er så at sige en teoretisk moms, som ikke betales noget sted, men egentligt bare tjener som en statistik for SKAT - de fleste regnskabsprogrammer, såsom Dinero, kan den slags automatisk.
Her er lige et link til emnet: http://ivaekst.dk/vaekst/3/0/1/1/handel-med-eulande
næsten alle regnskabsprogrammer har konti for køb i udlandet og vælger man ret - ex varekøb EU så laver de momsen. Ellers se her hvor du kan finde skemabåde for køb i EU og uden for EU og du kan se de 3 steder det skal med når du indberetter moms til skat
Vigtigt at få det korrekt selv om det ikke som sådan "koster" da det er med til at gi skat billedet af hvorfor din danske moms ser ud som den gør.
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
skulle måske også svare på om du skal betale begge steder - for det er korrekt at du ikke skal betale moms i tyskland og england når du opgiver dit momsnummer til sælger, men mange herinde køber fra ex ebay eller lignende og der er sælger ofte slet ikke indstillet på at skulle ændre pris fra de mange private kunder til en momsregistreret, så der risikerer man at skulle betale den lokale tyske eller engelske moms.
Det er så bare en omkostning = del af varens pris - som du i sagens natur ikke kan trække fra nogen steder i moms
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvis jeg har et dansk firma og vil købe fx. 10 stoler i Polen for 100 polske zloty (ca. 200 dkk) ( og spare polsk moms 22%). Jeg finder en kunde i DK som vil købe dem for 400 dkk. Hvor meget moms eller skat skal jeg betale? Mvh Thomas
du skal så ha moms på de 400 kr. Det betyder at du sælger for 320 kr + moms 80 kr = 400 kr Det er som ikke dig der skal betale momsen - du skal bare opkræve den og sende til skat - i virkeligheden er det således din kunde der betaler den og det er ikke en del af dit driftsregnskab så alle tal du har i driften er tal uden købs og salgsmoms - moms er kun del af status
På købet skal du bogføre og angive erhvervelsesmoms korrekt (bla.a. derved kan skat forstå hvorfor du ikke har en egentlig købsmoms)
Jeg tror ud fra dine spørgsmål, at jeg vil anbefale du finder en ekstern økonmiperson der vil hjælpe dig med dit regnskab - ellers kan du få en del fejl
vh john H