Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning af blandet driftmiddel i praksis

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Ifølge skat:

Blandede driftsmidler

Bruger du et driftsmiddel, for eksempel en bil, til både erhvervsmæssige og private formål, skal du afskrive driftsmidlet særskilt. Du kan afskrive efter reglerne på saldoen fra år til år, men det er kun den andel, du bruger erhvervsmæssigt, du kan trække fra i dit skatteregnskab.
-----------------
Hvad betyder dette i praksis - regnskabsmæssigt - for et IS? og hvordan håndteres dette i Dinero ? - her er hvad jeg har tænkt mig til og jeg ved ikke om jeg er helt gal på den, om ikke kan jeg ikke få det til at gå op mit hovedet.
Jeg registrerer et køb på 16000 inkl. moms (14400 ex moms) på kontoen materielle afskrivninger ? moms er her kun halvdelen af de 25 % grundet 50/50 fordelingen.
Normalt viller der kunne afskrives 25% staks af de 14400 kr men grundet 50/50 fordelingen kun 12,5 %. Herfor afskrives 1800 kr og dette gøres ved at lave et bilag med konto "Materielle anlægsaktiver" på 1800 kr og modkonto "Driftsmiddel, årets afskrivninger"
I Dinero ville jeg så her kunne se at balance under aktiver ville være: driftmidler tilgang = 14.400 og årets afskrivninger = 1800 og summeret under materielle anlægsarkiver ville stå 12.600 (restsaldo på driftmidlet). Reelt er dog restsaldoen dog 10.800 ( 14.400 -1800 (firma afskrivning) -1800 (privat afskrivning) )
Det efterfølgende år vil jeg så igen nedskrive med 1800 og da den reelle restsaldo er 10.800 og herved under 12.600 kan jeg afskrive resten straks. Herfor afskriver jeg grundet 50/50 fordelingen 5400 kr.
I dinero ville jeg så her kunne se at balance på materielle anlægsarkiver ville stå til 7200 (restsaldo på driftmidlet). Reelt er dog restsaldoen dog 0 ( 10.800 -5400 (firma afskrivning) -5400 (privat afskrivning) )
Med overstående ville jeg ikke kunne få afskevet driftmidlet fuldt ud for jeg mangler den private del. Er det forkert i første omgang at registere købet på 16000. Skulle jeg i stedet kun tage halvdelen ??? eller hvad skal der til ???
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)