Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny bil på papegøjeplader i ApS - hvad må og kan jeg?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Østlylland
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 536
Fra  FaceAbility ApS Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg forsøger at blive klog på, hvad det er smartest at gøre mht. anskaffelse af ny bil. Jeg forsøgt at læse en del om diverse regler og gennemtrevlet tidligere indlæg her på amino, men jeg er stadig forvirret. Derfor håber jeg, at der er en, der kan hjælpe med vejledning med baggrund i mit konkrete eksempel.

Jeg har et ApS, som har fin omsætning. Derudover har jeg alm. lønmodtagerjob, hvor jeg også har en del transport til og fra arbejde. Jeg skal have ny bil og har kig på en på papegøjeplader, der kommer til at koste ca. 250.000 kr. inkl. moms. Bilen er ny og vejer under 3 tons som åbenbart også har noget at sige. Nogle skriver om ½ misundelsesafgift, hvis bilen registreres til blandet kørsel erhverv/privat - hvordan gøres dette?

Det samlede kørselsbehov er ca. 28.000 km pr. år, hvoraf min. 95% er privat kørsel. Nu til mine spørgsmål og overvejelser:

Mit ApS har ikke pengene til at købe den nye bil, og jeg ønsker ikke, at selskabet skal optage lån. Derfor vil jeg selv betale for bilen som privatperson fra hhv. opsparing og banklån. Så har jeg læst om beskatning af fri firmabil - men selskabet ejer jo ikke bilen?, om at moms kan trækkes fra på driftsomkostninger og brændstof - og nøje førte kørselsregnskaber osv.

Jeg ønsker ikke at lave mere kørselsregnskab end jeg gør i dag på den transport, der vedrører virksomheden, hvor jeg noterer dato og km for kørsel ml. bolig, lager og posthus samt enkelte kundebesøg i min konsulentvirksomhed. Indtil nu, har jeg udbetalt dette som skattefri kørsel.

Kan mit ApS overhovedet stille fri bil til rådighed, når jeg selv betaler for bilen?

Kan selskabet købe bilen af mig over tid f.eks. ved at udbetale månedlige ydelser (det giver mest mening, hvis jeg skal beskattes af den, da jeg jo også får nogle omkostninger til lån). Eller kan noget af driften fratrækkes uden beskatning af mig som lønmodtager i selskabet? Kort sagt, jeg er ret forvirret og håber, at en der har 100% styr på reglerne kan hjælpe mig med at finde ud af, hvordan jeg opnår den bedste løsning. Det skal selvfølgelig være fuldt ud legitimt - jeg er ikke interesseret i at blive hevet til torskegilde pga. en ulden løsning.

Start webbutik med PrestaShop

Besøg JOJOBA.DK og find unikke gaveideer og flotte ting til hjemmet

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)