Jeg er ved at forhandle en aftale med et andet firma hvor de køber sig ind i mit ved, at få 50,1 % i andele. Argumentet fra deres side om de skal have 50,1 % er, at mit firma kommer under deres koncern struktur hvor mit firmas underskud kan trækkes fra i skat og derved forbedre likviditeten. I vores anparthaveoverenskomst er der ligeværdig beslutningsmagt til begge parter.
Mit spørgsmål er;
1. Hvilken betydning får det for mig og mit firma at de besidder 50,1 mod 50 %
2. Vil I anbefale jeg afviser eller godkender koncernstrukturen og hvorfor?
Glæder mig til, at høre jeres synspunkter og erfaringer med lignende situation.
Det lyder til at du mister kontrollen med firmaet i dette tilfælde. Herefter skal du "lever varen" for fortsat at have indflydelse. Det er vist ret normal i forbindelse med venturekapital at de krævet over 50% andel, men det gør ikke ulemperne fo rdig mindre.
Men alt efter din situation og forhandlingssituation kan det være et fordelagtigt tilbud (eller det modsatte). Splittet indikerer at modparten har mere at byde ind med.
Man kan sige at hvis den sidste 0.1 procent har så stor en værdi for dem, og den eneste årsdag er økonomisk, så burde du kunne få økonomisk kompensation for at give afkald på denen andel. Fx. i form af ekstra løn. Men tag en advokat med som foreslået.
Du bør nok notere dig, at dine tidligere underskud ikke kan modregnes i deres fremtidige overskud. Dine fremførte underskud frem til deres overtagelse vil blive betragtet som særunderskud, som udelukkende kan modregnes i det selskabs fremtidige overskud. Mit førstehåndsindtryk er også at du mister kontrollen med dit selskab. - men der kan naturligvis være forhold som taler for det andet selskabs forslag (kender jo ikke til de underliggende økonomiske forhold og fremtidige udsigter).
Synes også du bør forholde til din egen organisations struktur. Herunder økonomiske forhold - ex. skat.
1. Hvilken betydning får det for mig og mit firma at de besidder 50,1 mod 50 %
2. Vil I anbefale jeg afviser eller godkender koncernstrukturen og hvorfor?
Glæder mig til, at høre jeres synspunkter og erfaringer med lignende situation.
Det er der jo ingen som kan svare på ud fra det oplyste – men i alle forhold der involvere partnere er det aktionær/anpartshaveroverenskomsten der bestemmer indflydelsen.Man kan være totaldominerende med f.eks. kun 10% af aktierne, hvis det er beskrevet i overenskomsten at det er den dominerende post.
Man kan også oprette A og B aktier/anparter – mulighederne er mange…
Mit råd er – inden du kaster dig ud i noget sådant, så få det gennemgået af kyndige vejledere … og sidst men ikke mindst, gør op med dig selv om er du mentalt er indstillet på at indgå i et sådan engagementet.