Jeg finder en, på det tidspunkt meget aktiv og synlig, Amino kollega, som giver sig ud for at være ekspert i webudvikling. Vi laver en aftale om noget udvikling til 30.000,- + moms, som bliver vurderet til ca. 30 dages arbejde. Vi underskriver aftalen d. 25.juni, og d. 17.juli har jeg betalt manden 50% af den aftalte pris. Han har da lavet mindre end halvdelen af arbejdet, efter min vurdering. Men jeg vælger at vise god vilje, da det efter min vurdering ligger tæt på 40%.
Men det er over 4 måneder siden vi underskrev aftalen, og han er stadigvæk ca. halvvejs i projektet. Og han har på besynderlig vis valgt at ignorere mig systematisk i 2-4 uger ad gangen. Det har stået på nu i 2 måneder. Svarer ikke på mail, tager ikke telefonen, laver ikke noget arbejde, intet!!!
Jeg står med et projekt der er over 200% forsinket, halvt færdigt og ubrugeligt som det fremstår, og kan blandt andet ikke sælge de planlagde tjenester til mine kunder. Har betalt manden over 15.000,- kroner. Og værst af alt risikerer jeg at skulle starte helt forfra.
Jeg har fået nok, og jeg hverken gider eller orker at slås med ham mere. Det er for stressende og har kostet mig alt for meget efterhånden.
Nogle gode råd? Eller bør jeg måske "som udgangspunkt afskrive pengene", og overlade jagten på denne klovn til en advokat?
Eller risikerer jeg derved at det kan blive endnu dyrere for mig, hvis advokaten eksempelvis heller ikke får nogle penge ud af manden?
Det er godt nok en sur situation at stå i, og det viser jo bare igen at man ikke bør stole blindt på aminoer.
Du skriver du underskrev en aftale d. 25 juni, er der ikke indskrevet en deadline i denne aftale? I så fald står du jo meget stærkt, hvis deadline er overskredet med flere måneder.
Havde det været mig der sad i din situation så ville jeg sætte en advokat på sagen, jeg har opgivet at kæmpe med den slags folk.
Jeg håber du får dine penge igen, eller et færdig udviklet system du er tilfreds med.
Der findes desværre flere af den slags folk i branchen kan jeg høre.. Har ligesom du haft uheldige oplevelser med en webmand og jeg er da så absolut ikke den eneste som du kan læse andetsteds herinde.
Jeg ville også selv lade en advokat tage den sag - irriterende sager som den slags dræner en for energi og positivitet. Hvis du alligevel vælger selv at forfølge sagen, så meddel leverandøren skriftligt, at du afbryder samarbejdet med øjeblikkelig virkning på baggund af de ting du har nævnt og at siden vedkommende ikke levereret hvad han er betalt for, bedes han indbetale pengene på din konto inden 8 dage. Nævnt at du i modsatte fald ikke ser anden mulighed end at politianmelde ham for bedrageri (=han har tager penge for noget kan ikke kan levere).
Det er ikke sikkert at politiet kan/vil gøre noget ved sagen, men sådan en anmeldelse kan sikkert virke meget skræmmende.
Held og lykke med sagen.
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Jeg mener også at jeg da "burde" stå stærkt, da vi har en underskrevet aftale. Der står blandt andet i kontrakten, at det færdige projekt skulle afleveres "et par uger efter den 10.august". Og det er jo over 2 måneder siden.
Jeg holdt også et par møder med manden, vi skrev sammen, og snakkede også i telefon med ham flere gange. Og der var sådan set ikke noget at sætte fingeren på. Og når han samtidig var meget aktiv på Amino, med fuldt navn, adresse m.m. mente jeg ikke at risikoen var særlig stor. BAD MOVE... kan man så konkludere efterfølgende
Men er der nogen der har erfaring med at "sætte en advokat" på sagen? Kan det overhoved betale sig i sådan en situation?
Jeg ville i første omgang få en advokat til at skrive et brev omkring sagen, det koster dig måske et par tusinde, og så se hvordan han reagere på at modtage sådan et brev - Hvis han er aktiv på amino sidder han sikkkert også at læser med her, og man kan jo håbe han kontakter dig og får løst sagen inden han får ødelagt sit ry her på amino. Jeg synes det er fint du ikke vælger at sætte navn på endnu, men kommer sagen så langt ud at det hele er gået i hårdknude så synes jeg ikke du bør holde dig tilbage med at oplyse navnet herinde.
Amino er trods alt et iværksætter forum hvor i skal hjælpe hinanden, og kan man hjælpe ved at han ikke snyder andre synes jeg det er fint. Men ingen grund til at hænge folk ud for tidligt.
Når du har et underskrevet dokument med deadline pris og alt så ville jeg ikke have de store problemer med at gå videre med sagen, du står utrolig stærkt i mine øjne. Men jeg er ikke jurist eller advokat for den sags skyld.
Mange af de større advokatfirmaer tilbyder gerne til gratis introtime hvor man kan komme op og snakke med dem og lige få en sag vurderet. Selve udførslen af et brev vil de dog nok tage sig betalt for, men du kan sikkert få en fast pris for en så lille ogpave.
btw, alt efter hvordan koden pt ser ud, har du så overvejet muligheden for at tage hvad han har lavet på nuværende tidspunkt og lade en anden programmør lave det færdigt? Hvis du har betalt 50% og han har lavet ca 40% af opgaven, så kunne det være en måde at begrænse tabet på og undgå at bruge mere negativ tid på det...
Jeg ser naturligvis helst at problemet kan løses mellem mig og ham. Og han læser sikker med her i dag, (hej med dig, du!). Han har i hvert fald lige ringet til mig, og mundtligt indvilliget i at betale pengene tilbage, hvis ikke han kan nå det vi nu kalder for "fase 1", som er ca. 75% af projektet, indenfor 7 dage.
Historien bag den aftale er, at han lige har ignoreret mig i 4 uger. Og at jeg så finder nogle "nye telefonnumre" på ham, som han straks svarer på, da jeg ringer med skjult afsender. Da beklager han sin opførsel, og vi aftaler at han bruger de næste 2 uger på at lave "fase 1" færdig. Og den aftale bryder han fandeme også. Og ud over det vælger han at ignorere mig i yderligere 1 uge. Indtil han nu ringer for 10 min. siden, og kommer med de sædvanlige undskyldninger. Ufatteligt!
Så jeg giver det en uge mere. Og så må vi se hvad der sker denne gang. Dette bliver så den absolut sidste chance han får. Og betaler han ikke pengene tilbage, hvis han ikke når at blive færdig. Så skal jeg heller forære en advokat de 15.000,- hvis han kan vriste dem fra ham :-)
Projektet kan ikke overtages som det fremstår. Der mangler alt for meget, og intet af det han har lavet er blevet testet. Og det meste af den funktionalitet han kalder for færdig, fremstår som skrøbelige prototype agtige versioner. (jeg er selv udvikler og uddannet indenfor samme teknologi).