Håber der er nogen der kan opklare nogle få ting for mig efter en diskussion omkring økonomi. Scenario: Jeg vil sælge mine smukke små grå celler til ca 100000 kr md. i enketmandsvirksomhed (momsregistreret naturligvis) Jeg ønsker hurtigst muligt at kunne spare op til et hus hvori min virksomhed også skal have lokation.(størrelse kommer an på antallet af evt. ansatte) og min familie skal bo. Ægtefællen, som også er selvstændig (APS) skal ligeså have et område til sin virksomhed heri. Sprgsm: 1) Hvis jeg giver mig selv 36000 kr. md i løn og "sparer" resten op i firmaet, vil dette være en fordel? Eller bør jeg give mig selv mere i løn pr. md? Eller bør det være mindre i løn? 2) Kan virksomheden købe en ejendom og familien og ægtefællens APS "lejer" sig ind, lovligt. Er dette en god ide? 3) Hvordan sparer jeg bedst op til Pension (gælder også ægtefællen) Som lønmodtagere var vi automatisk med i en pension og livs/kritisk sygdomsordning, men som selvstændig tilbyder ex. Danica en noget dyrere og med mindre afkast. Nogle forslag hertil? 4) Bør jeg lave min virksomhed om til et APS eller holding eller andet hvis jeg ansætter 1 medarbejder (som evt. skal have 50.000 om md -forhåbentlig tjener 100000 til virksomheden)? Tak for evt. indlæg/respons. Ps: Jeg har talt med min revisor om dette men han mumler/væver temmelig meget om at kigge på det senere. Hans tiltro til mine evner er måske endnu ikke stadfæstet. |
0) Sørg for at få en bredere indkomst. Som jeg forstår det nu, er de 100.000 kroner baseret på én kontrakt. Tommelfingerreglen må være at max 20% at dine indtægter skal komme fra samme sted. Så ud og skaf 4 konktrakter mere af den slags ;)
1) I det omfang du vil geninvestere i firmaet, så er det selvfølgelig en fordel at lade pengene stå
2) Den må en revisor tage. Jeg mener der er meget klare regler på det punkt.
3) Revisor.
4) Lav det til et ApS fra starten, det koster ikke ret meget og det lyder jo til at de 125.000 kroner ikke er et problem. Få ved samme lejlighed oprettet et holdingselskab fra starten, der ejer dit firma og får udbetalt overskuddet.
Når der nu er en af Aminos revisorer, der svarer på ovenstående, så synes jeg du skal benytte chancen til at skifte. Det kan ikke passe, at du ikke skal have en revisor, der ikke vil/kan svare på dine spørgsmål.