Jeg sidder og er igang med at skrive min Større Skriftlig Opgave på gymnasiet også kaldet SSO. Jeg skriver om det økonomiske samarbejde i Europa efter 1990. Og er igang med at beskrive og vurdere hvilken betydning valutasamarbejdet indenfor EU har haft for danske virksomheders udenrigshandel?
Er der nogen af jer som kan komme med eksempler på hvad valutasamarbejdet indenfor EU har betydet for jer når I skal eksportere nogle varer ud af landet?
Umiddelbart har jeg jo ingen anelse om hvor meget du ved i forvejen og i hvilket fag du skriver i.
Er det i International Økonomi eller måske Eu og internationalt økonomisk samarbejde?
Men sådan lige umiddelbart har Euroen, og specielt ERM2 samarbejdet været rigtigt godt for danske virksomheder. Af mange grunde, men specielt er ERM2 samarbejdet, fordi det jo sørger for at der praktisk talt slet ikke er nogen kursrisiko. Så nu behøver danske virksomheder (nok hovedsageligt meget store virksomheder) ikke spekulere i kurs udsving. Ihvertfald ikke hvis de kun bruger Euro, danske kroner, Engelske pund eller svenske kroner.
Men for andre lande kan det have haft en meget negativ effekt, men det er af helt andre grunde. Som der kan tales meget og længe om
Dato: 2/7/2006 9:33:38 PM Forfatter: Rudi P Umiddelbart har jeg jo ingen anelse om hvor meget du ved i forvejen og i hvilket fag du skriver i.
Er det i International Økonomi eller måske Eu og internationalt økonomisk samarbejde?
Men sådan lige umiddelbart har Euroen, og specielt ERM2 samarbejdet været rigtigt godt for danske virksomheder. Af mange grunde, men specielt er ERM2 samarbejdet, fordi det jo sørger for at der praktisk talt slet ikke er nogen kursrisiko. Så nu behøver danske virksomheder (nok hovedsageligt meget store virksomheder) ikke spekulere i kurs udsving. Ihvertfald ikke hvis de kun bruger Euro, danske kroner, Engelske pund eller svenske kroner.
Men for andre lande kan det have haft en meget negativ effekt, men det er af helt andre grunde. Som der kan tales meget og længe om
(jeg skriver forøvrigt også SSO )
Skriver ligepræcis i International Økonomi, vi er enig om at der ikke er nogen kursrisiko da Danmark har lavet en sær aftale om at svingbåndene max må +/- 2.25 % hvor de andre lande må have helt op til +/- 15%?
I kraft af vores ERM2 kører vi med faste kurser overfor EU sammen med de øvrige medlemmer af ERM2, og sammen med EU kører vi med flydende valutakurser overfor omverdenen. Det har fjernet, som du nævner, de store valutakursudsvingninger. De senere år har EU-virksomheder, som har haft størstedelen af deres eksport i USD været hårdt ramt af den lave USD, fordi deres varer er blevet mindre værd, mens virksomheder med meget import i USD har haft billgere varer. Set fra EU''s side er det lidt skidt, fordi nettoeksporten falder, og nettoimporten stiger - og vi ønsker høj eksport og lav import, så pengene kommer til landet fremfro at forlade landet. Nå, men det var ikke lige svar på dit spørgsmål.
Nedenstående opgave fundet via Google, og den kan give dig en indførelse i et par vigtige begreber. Jeg skal lige tilføje, at intet kender til opgavens indhold og dens pålidelighed. Men der er nogle afsnit, som du sikkert kan bruge i hvertfald som baggrundsviden.
"Jo større euroland bliver jo mere tillid får udenlandske investorer når de skal handle investeringen i Danmark, hvis Danmark vel og mærke har euroen som møntenhed. Hvis Danmark står udenfor euroen og eurosamarbejdet vokser med 6 medlemslande så de pludselig er 18 lande med samme valutakurs og derved vil den danske valuta stå svagt og dermed vil man miste tillid hos investorerne."
''Jo større euroland bliver jo mere tillid får udenlandske investorer når de skal handle investeringen i Danmark, hvis Danmark vel og mærke har euroen som møntenhed. Hvis Danmark står udenfor euroen og eurosamarbejdet vokser med 6 medlemslande så de pludselig er 18 lande med samme valutakurs og derved vil den danske valuta stå svagt og dermed vil man miste tillid hos investorerne.''
Hvis jeg forstår det rigtigt så skriver du at Danmark kommer til at stå svagere, hvis der er flere lande som kommer med i euroen? Hvis det er tilfældet, så mener jeg det er forkert. Danmark står netop stærker, hvis euroen står stærkt. Fordi vores valuta er bundet til Euroen. Så investorene vil ikke miste tilliden til den danske krone.
Er jeg helt galt på den ved at skrive sådan her:
''Jo større euroland bliver jo mere tillid får udenlandske investorer når de skal handle investeringen i Danmark, hvis Danmark vel og mærke har euroen som møntenhed. Hvis Danmark står udenfor euroen og eurosamarbejdet vokser med 6 medlemslande så de pludselig er 18 lande med samme valutakurs og derved vil den danske valuta stå svagt og dermed vil man miste tillid hos investorerne.''
Hvis jeg forstår det rigtigt så skriver du at Danmark kommer til at stå svagere, hvis der er flere lande som kommer med i euroen?
Hvis det er tilfældet, så mener jeg det er forkert. Danmark står netop stærker, hvis euroen står stærkt. Fordi vores valuta er bundet til Euroen. Så investorene vil ikke miste tilliden til den danske krone.
Jeg tror jeg skal lade det her ligge til imorgen. Jeg kan godt mærke at 3 dage med 14 timers SSO arbejde hver dag har sat sine aftryk på både mit tastatur og på min hjerne! Godt det her crap snart er overstået og man kan ta'' ned og stå på ski!