Jeg er ved at starte en webshop og går med et brændende spørgsmål, der er ved at drive mig til vanvid. Jeg har ikke kunnet finde det på nettet, så nu spørger jeg jer ;)
Min virksomhed indkøber materialer, såsom stof og hobbyartikler. Disse bliver lavet til produkter, der skal sælges i webshoppen. Jeg kan ikke finde ud af, hvordan dette skal bogføres.
For mig er det vigtigt, at jeg selv kan stå for det meste af bogføringen, da jeg mener det er en ligeså stor del af det at drive virksomhed, som det er at sælge varerne. Jeg har endnu ikke bogført noget, men har besluttet mig for, at jeg formentlig skal benytte mig af den gratis udgave af Dinero, indtil der kommer penge i kassen.
materialerne er vareforbrug - vareindkøb - fra DK, eller udlandet osv i dinero. Ved årsskifte eller oftere kan du gøre de materialer du har på lager op, og så skal du lægge værdien af disse til indkøbspris ind i regnskabet ved at flytte fra vareindkøb til varelager - da værdien jo ikke som sådan er en udgift
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg tror jeg bliver forvirret over begreberne vareindkøb, vareforbrug og varelager.
Vil det sige, når jeg indkøber materialer, er der ikke forskel på, om produkterne ligger på hylderne som stof eller som færdigsyede produkter, indtil årsskiftet, hvor lageret skal gøres op?
Vil det sige, når jeg indkøber materialer, er der ikke forskel på, om produkterne ligger på hylderne som stof eller som færdigsyede produkter, indtil årsskiftet, hvor lageret skal gøres op?
regnskabsmæssigt egentlig ikke, en du bør afgjort gøre lager op delt i varelager råvarer og varelager færdigvarelager for at ha overblik og let kontrol. Hvis du kun opgør ved årsskiftet, kender du kun dit resultat ved årsskiftet.
Har du avanceret lager på den måde, kan det være klogt at få en økonomimand eksternt til lige at sætte det korrekt op da Dinero ikke nødvendigvis har relevante konti til færdigvarer/halvfabrikata, uden jeg er helt sikker - men har ikke tid at checke, hør evt support@dinero.dk men overvej lige at få en økonomiperson /ex en revisor) til at sætte det korrekt op og sætte dig korrekt i gang. Uanset det er godt du selv vil bogføre, så kan det være alle penge værd, at blive sat korrekt igang. www.regnskabsskolen.dk har også med mellemrum kurser i Dinero hvor du vil kunne stille sådanne spørgsmål
vh John H
Vareindkøb som sådan svarer til vareforbrug hvis du ikke bruger et varelager som du lægger varer ind på, og derfra plukker løbende.
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
De hjælper mig en hel del videre og kan sende mig på weekend med ro i sindet. Jeg har ikke et varelager som sådan, da de fleste produkter produceret, i takt med at kunderne bestiller dem.
Jeg har intet imod at skulle betale mig fra, at en faglig ekspert sætter mig i gang - for det er alt andet lige dem der har styr på tingene. Jeg vil kigge nærmere på www.regnskabsskolen.dk med det samme.