Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Parallelimport vs import af kopivarer

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 4. Feb 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg synes sonderingen mellem lovlig parallelimport og ulovlig import af kopivarer er meget uklar!
Er der nogen herinde som kan hjælpe mig med nogen spørgsmål omkring dette?

1) Hvordan sikrer man sig, at varene man importerer ikke er kopivarer?
2) Hvis man har været i god tro, havner man så i fedtefadet og bliver slagtet og grillet af told-myndighederne?
3) Er der nogle dokumentationskrav på orginale varer der skal opfyldes før man med rette kan forsvare sin handel i god tro?

Håber at få nogen gode råd;-)

På forhånd tak!

Svend

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 15:30
Hej Svend,

Jeg har selv været ude i det med at importere varer, som jeg var i god tro bla. ved ægtheden. Jeg endte med en bøde på godt 83.000 fra varemærkerettighedshaverne, og blev tvunget til at skrive under på en aftale, der sagde at hvis jeg havde kontakt med sådan varer igen. Skulle jeg betale 25.000 pr. sag.!! - livsvarigt, så jeg er færdig med sådan nogle ting ;)

1) Hvordan sikrer man sig, at varene man importerer ikke er kopivarer?
Du kan ikke sikre dig at varerne ikke er kopivarer. Det er for sent når varen er bestilt, og de bliver taget i tolden og videregivet til varemærkerettighedshaverens advokat. Dvs. du skal sikre dig det INDEN de bestilles eller betales! Selvom du ikke har modtaget selve varerne du har bestilt, er det "dine" retsmæssigt. Du vil derfor blive stilt til fuldt ansvar, også selvom du ikke selv har haft mulighed for at besigtige varerne! - eller tjekke deres ægthed med det pågældende mærkes butik eller afdeling...

2) Hvis man har været i god tro, havner man så i fedtefadet og bliver slagtet og grillet af told-myndighederne?
De skelner ikke mellem god tro og decideret ulovlig import af varer. Alle bedømmelser går over samme sagn! Det skal dog nævnes at det ikke er toldmyndighederne som tager sagen. De åbner blot dine pakker, konstaterer der er kopi produkter i (deres skøn) og vidersender oplysninger m.m. til advokaterne for det respektive mærke.

3) Er der nogle dokumentationskrav på orginale varer der skal opfyldes før man med rette kan forsvare sin handel i god tro?
Som sådan i min sag, fik jeg nævnt flere gange at der ikke kunne gøres noget, som ville bevise min gode tro. Der skelnes ikke mellem god og, om du vil, dårlig tro.

Håber dette hjalp dig lidt :)
Men PAS PÅ! De er nogen fandens mennesker de advokater som tager sagerne og ender erstatningskrav ud fra dere klienter til den anklagede!!!!

Mvh,
Christoffer Sørensen
Tilmeldt 4. Feb 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:32
Tak skal du ha for dine råd... Hammeren falder faen´me hårdt - Det er da utroligt!!!
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 17:04
Ja, de er sQ hårde når vi først går igang :p Men held og lykke :)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:23

> Jeg endte med en bøde på godt 83.000 fra varemærkerettighedshaverne

Der må være tale om en erstatning, right? Bøder kan ikke udskrives af advokater - kun af politiet og domstolene.

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 17:26

Mikkel deMib

tak :D selvfølgelig: erstatningskrav :D

Rettelse :)
Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 10:03

Hej

Lige for at følge op på dit spørgsmål om sondringen mellem lovlig parallelimport og ulovlig import af kopivarer; parallelimport drejer sig om originalprodukter, der egentlig var ment til at skulle forhandles i et bestemt land. Entrepenante mennesker har i den sammenhæng skabt gode forretninger på at opkøbe eller forhandle disse originale produkter i det prisbillige land, for herefter (også) at starte forhandling af produkterne i lande hvor prisen er højere. Originalproducenten har oftest en interesse i selv at sælge produkterne dyrt på de velstående markeder, og det fører ofte til konflikter imellem producent og distributør.
Kopi-området er derimod (typisk) ikke et spørgsmål om originale produkter, men derimod parasitær snyltning på andres udviklings- (produktkopier) eller marketingsomkostninger (varemærkekrænkelser) - dvs. at lave identiske eller nærgående kopier af noget, som andre har skabt. I mine øjne er det klart at rettighedshaveren skal reagere på, at andre blot forsøger at tilrane sig hans opfindelse eller brand. Alt andet ville være galimatias. I øvrigt er man juridisk nødsaget til at reagere imod krænkelser af visse rettigheder, da undladelse ultimativt kan medføre at man ellers mister sine rettigheder pga passivitet.

Det lyder i øvrigt som om du overvejer hvordan man kan være i "bevidst god tro". Da du samtidig angiver at der er tale om originale varer, kan jeg ikke rigtig se problemet?! Uddyb gerne...

ripNroll: Advokater er repræsentanter for legitime virksomhedsindehavere, der har udvist rettidig omhu og sikret deres investeringer i originalt udviklede produkter eller brands. Det kan og bør alle virksomhedsindehavere overveje at gøre, i stedet for blot at forsøge at hugge andres produkter. Det er vist krænkerne der opfører sig i strid med lovgivningen, eller...? Om advokater så derudover er "nogle fandens mennesker", vil jeg ikke gøre mig til dommer over - Men nogle af dem er...
Tilmeldt 23. Jan 06
Indlæg ialt: 462
Skrevet kl. 00:53

Så vidt jeg er informeret, er der intet galt i at lave paralellimport fra andre EU lande, bortset fra det moralske.

De kan ikke stoppe en, de kan dog finde ud af hvilken mellemmand du handler med og stoppe salg af varer til ham, eller give ham, din mellemmand, alt for dyre priser.

Alt i alt er det ikke en bæredygtig forretning, det er ikke noget man kan sparke et imperie op på.
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 14:10
Hej Christoffer,

Sikke en skidt sag du blev viklet ind i. Jeg er selv ligeved at bestille en vare prøve i Kina. Prisen er super, men jeg er i tvivl om de har krænket andres patent eller design rettigheder.

Under dit forløb fandt du da ud af, hvordan man kan checke om der skulle være tale om krænkelse af enten patent eller varemærke?

mvh

jesper holmgaard

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 14:18
Hej Jesper,

Det kan man ikke før man står med varen i hånden... Men hvis varen bliver taget i tolden inden og sendt videre, har du ikke engang haft mulighed for at tjekke varen. Var sådan det endte for mig.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)