Hejsa Er der nogen herinde som kan hjælpe mig med nogen spørgsmål omkring dette?
1) Hvordan sikrer man sig, at varene man importerer ikke er kopivarer?
2) Hvis man har været i god tro, havner man så i fedtefadet og bliver slagtet og grillet af told-myndighederne?
3) Er der nogle dokumentationskrav på orginale varer der skal opfyldes før man med rette kan forsvare sin handel i god tro?
Håber at få nogen gode råd;-)
På forhånd tak!
Svend
|
Hej Svend,
Jeg har selv været ude i det med at importere varer, som jeg var i god tro bla. ved ægtheden. Jeg endte med en bøde på godt 83.000 fra varemærkerettighedshaverne, og blev tvunget til at skrive under på en aftale, der sagde at hvis jeg havde kontakt med sådan varer igen. Skulle jeg betale 25.000 pr. sag.!! - livsvarigt, så jeg er færdig med sådan nogle ting ;)
1) Hvordan sikrer man sig, at varene man importerer ikke er kopivarer?
Du kan ikke sikre dig at varerne ikke er kopivarer. Det er for sent når varen er bestilt, og de bliver taget i tolden og videregivet til varemærkerettighedshaverens advokat. Dvs. du skal sikre dig det INDEN de bestilles eller betales! Selvom du ikke har modtaget selve varerne du har bestilt, er det "dine" retsmæssigt. Du vil derfor blive stilt til fuldt ansvar, også selvom du ikke selv har haft mulighed for at besigtige varerne! - eller tjekke deres ægthed med det pågældende mærkes butik eller afdeling...
2) Hvis man har været i god tro, havner man så i fedtefadet og bliver slagtet og grillet af told-myndighederne?
De skelner ikke mellem god tro og decideret ulovlig import af varer. Alle bedømmelser går over samme sagn! Det skal dog nævnes at det ikke er toldmyndighederne som tager sagen. De åbner blot dine pakker, konstaterer der er kopi produkter i (deres skøn) og vidersender oplysninger m.m. til advokaterne for det respektive mærke.
3) Er der nogle dokumentationskrav på orginale varer der skal opfyldes før man med rette kan forsvare sin handel i god tro?
Som sådan i min sag, fik jeg nævnt flere gange at der ikke kunne gøres noget, som ville bevise min gode tro. Der skelnes ikke mellem god og, om du vil, dårlig tro.
Håber dette hjalp dig lidt :)
Men PAS PÅ! De er nogen fandens mennesker de advokater som tager sagerne og ender erstatningskrav ud fra dere klienter til den anklagede!!!!
Mvh,
Christoffer Sørensen