Hej. Vi er 3 gutter der har vores egen nystartede lille virksomhed. Vi laver vore geschäft ved siden af fuldtidsjobs, så vi får pt ingen løn, men sparer op af overskuddet. Når jeg læser om køb af telefon på skat falder jeg over linjen : "Det er din arbejdsgiver, der trækker A-skat og AM-bidrag af de 2.600 kr. ud af din løn. Du skal ikke selv oplyse noget til SKAT." Så kan det godt være jeg spørger dumt, men hvordan gøres det så rent praktisk, hvis vi skal have telefon, abonnement og evt. internet derhjemme? vh. Martin |
hvis I er personlig virksomhed så foregår det ved at I selv skriver det på jeres selvangivelser som vist i dette http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html Hvis I driver i selskabsform så skal virksomheden indeberette det under bruttoløn og under fri telefon på jeres CPR numre men i personlig virksomhed findes løn jo ikke - så det skal I selv indberette hver i sæt.
Det er som I ser to steder på selvangivelsen det skal med - men koster jo naturligvis kun skatten af de 2.600 kr og dette gælder uanset om I bruger den eller ikke, bare det I har den med hjem
Husk også, at hvis I ikke har anden normal mobil telefon med abonnement så vil skat jo forvente at I også bruger den privat og der skal I gøre en bedømmelse af hvor mange % privat og hvor mange % i firma. Det er kun af hensyn til momsen, idet I ikke må trække fuld moms fra ting som I måske også bruger privat (typisk telefon - internet, printer, computer o.l.) Her skal momsen deles % vist som i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html Det gælder uanset I er virksomhed eller selskab. Fokus punkt for skat ved kontroller generelt
vh John H