Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

lidt spørgsmål omkring regnskab

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa...     har lige et par spørgsmål omkring regnskab.

1.   Er der krav fra skats side omkring hvor " hårdt " man deler sin kontoplan op ??, mener.. Har man en 5-7 konto som man har opdelt de forskellige ting i , er det så ok ??

2. kørsel..  Jeg kører i privat bil , og kører jeg nu 30 km  for en opgave, ja så skriver jeg jo det i regnskabet og får senere statens takst for kørselsbefordring..     Hvad så hvis man "sælger" en opgave som ligger 200 km  væk, og den er solgt til en pris + kørsel ??  Kan jeg så IKKE få statens takst mere ??  eller er det mere en "slags" løn for at køre de 200 km ??   hvad sættes sådan + kørsel typisk til ??

3.  Hvordan forholder  punkt2.  sig så hvis man så leaser en bil og kører i ??

4.  nu tilbydes der jo ,i stort set alle, Online regnskabs prg.  at man har sine billag liggende der, og det er fuldt lovligt og ok....  MEN, hvad gør i andre...  gemmer i stadig alle billag i mapper ???  nogle siger de bare smider dem væk, når de er scannet ind !!   MEN  kan lige se senariet  hvis sit regnskabs firma så lukker, flytter eller andet :(  

Håber der er en der gider hjælpe mig med svar på noget af det her :)

Mvh. Lars

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vover et øje, selv om dette ikke er min spidskompetance:

lars p:
1.   Er der krav fra skats side omkring hvor " hårdt " man deler sin kontoplan op ??, mener.. Har man en 5-7 konto som man har opdelt de forskellige ting i , er det så ok ??

Skat er - så vidt jeg ved - ikke interesseret i din kontering. Men de vil til enhver tid kræve af dig, at du kan forklare, hvad du har gjort. Så i min optik er kontering et redskab, du selv skal bruge for at holde rede på arten af dine indtægter og udgifter.

lars p:
2. kørsel..  Jeg kører i privat bil , og kører jeg nu 30 km  for en opgave, ja så skriver jeg jo det i regnskabet og får senere statens takst for kørselsbefordring..     Hvad så hvis man "sælger" en opgave som ligger 200 km  væk, og den er solgt til en pris + kørsel ??  Kan jeg så IKKE få statens takst mere ??  eller er det mere en "slags" løn for at køre de 200 km ??   hvad sættes sådan + kørsel typisk til ??

Igen, min forsigtige vurdering: Du sælger en opgave til en bestemt pris. Kunden accepterer prisen. Det har ingen indflydelse på, om du får fradrag for kørsel i dit skatteregnskab.

lars p:
3.  Hvordan forholder  punkt2.  sig så hvis man så leaser en bil og kører i ??

Pas

lars p:
4.  nu tilbydes der jo ,i stort set alle, Online regnskabs prg.  at man har sine billag liggende der, og det er fuldt lovligt og ok....  MEN, hvad gør i andre...  gemmer i stadig alle billag i mapper ???  nogle siger de bare smider dem væk, når de er scannet ind !!   MEN  kan lige se senariet  hvis sit regnskabs firma så lukker, flytter eller andet :(  

Ja, jeg er den gammeldags type, der også gemmer bilag i mapper i 5 år. 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars.

Pkt. 4

Nu har du jo 3 forskellige emner oppe - jeg vil anbefale dig at stille dem i hver sin tråd :-) Jeg vil svare på nr. 4 og fortælle, hvordan jeg gør. En udskrift af et bilag er jo blot en backup - altså en mulighed for at genskabe bilaget, hvis det, du har brugt i regnskabssystemet skulle bortkomme. Jeg gør det, at jeg konsekvent indscanner mine fysiske bilag og sammen med de "elektroniske" lagrer dem på et arkiv- eller backup-bibliotek med årstal og bilagsnummer først i filnavnet, f.eks. "2014-0201-fakutra fra e-comic.pdf". De "fysisk" bilag er det så ikke nødvendigt at beholde, men man kan gøre det for at kunne visen dem til børnebørnene - jeg gør det ikke.

Mvh

Jørgen

Fra Brønderslev
Tilmeldt 12. Mar 14
Indlæg ialt: 54
Fra  CupBranding.dk Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars P

Punkt 2:

Staten har en speciel kontoskabelon du sætter din kørselsplan op efter. Det antal km du kører skal du stille op, således. Du skriver hvad kilometertælleren stod på ved start, hvad kilometermåleren stod på ved slut, og antal kilometer, og bagefter om det er privat eller erhverv Smile

/Victor 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

lars p:

Hejsa...     har lige et par spørgsmål omkring regnskab.

1.   Er der krav fra skats side omkring hvor " hårdt " man deler sin kontoplan op ??, mener.. Har man en 5-7 konto som man har opdelt de forskellige ting i , er det så ok ??

2. kørsel..  Jeg kører i privat bil , og kører jeg nu 30 km  for en opgave, ja så skriver jeg jo det i regnskabet og får senere statens takst for kørselsbefordring..     Hvad så hvis man "sælger" en opgave som ligger 200 km  væk, og den er solgt til en pris + kørsel ??  Kan jeg så IKKE få statens takst mere ??  eller er det mere en "slags" løn for at køre de 200 km ??   hvad sættes sådan + kørsel typisk til ??

3.  Hvordan forholder  punkt2.  sig så hvis man så leaser en bil og kører i ??

4.  nu tilbydes der jo ,i stort set alle, Online regnskabs prg.  at man har sine billag liggende der, og det er fuldt lovligt og ok....  MEN, hvad gør i andre...  gemmer i stadig alle billag i mapper ???  nogle siger de bare smider dem væk, når de er scannet ind !!   MEN  kan lige se senariet  hvis sit regnskabs firma så lukker, flytter eller andet :(  

Håber der er en der gider hjælpe mig med svar på noget af det her :)

Mvh. Lars

1

Hvis vi taler personlig virksomhed er der ikke ret mange regnskabskrav - men er det et selskab øges de klart i form af årsregnskabsloven som du kan google. Jo flere konti, jo lettere for dig selv at følge hvad du tjener og bruger penge på - til en vis grænse

2

Statens takster får du som fradrag i din indtjening men du må ikke i personlig virksomhed tage dem som omkostning i dit regnskab. Det er i skatteregulering de tages så det er ikke virksomheden der betaler dig - men derimod som personligt fradrag, så gør det korrekt. Du fører kørebog - og den skal omfatte al kørsel så det er klart at alt din privat kørsel er mellem de firmarelaterede (skriv privat og så km start og slut ind imellem) og du skal har sted med og formål (ex kundenavn) se endeligt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html og find selvstændige - personlig virksomhed

Du kan sagtens fakturere din kørsel samtidigt - så er det jo bare en indtægt som alle andre som du betaler skat af og prisen ligger fra alt mellem 0 til omkring 5 kr (mest almindeligt tror jeg hvis det skal dække en medarbejders løn i køretiden) hvis man gør det normalt - men det er helt det samme som hvis du bare øger prisen i forhold til kunden og du har stadigt kørepenge som fradrag

3 - ikke 100% sikkker men vil tro det er helt samme - så længe den er privat leased

4

som du vil - du skal i princip som jeg husker det opbevare alt i Danmark = online skal være Danmark, men hvor hårdt kravet følges ved ikke, MEN det er dit ansvar, at alle dine bilag altid med kort frist kan fremlægges ved regnskabskontrol - for 5 år tilbage. Personligt gemmer jeg i dropbox men JA jeg har dem også i en mappe, synes ofte det går hurtigere at finde dem - jeg mangler at gide sidde og sætte bilagsnummeret korrekt ind som første del af bilagsnavnet på nettet - som jeg synes er nødvendigt for at kunne finde det lynhurtigt igen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

måske en kan skære det ud i pap for mig :)   HVIS vi nu antager jeg kører 20.000 km om året for mit eget firma, MEN i min private bil...  så har jeg forstået at jeg er berettiget til kørselsbefordring..Statens skattefrie takst  på de der 2.82  eller hvad den nu er....

MEN... hvordan gør man så det ?  skrives de kørte km. på ens selvangivelse  eller skal de på en måde trækkes ud af firmaet ?? og hvordan registreres det så i regnskabet - firmaet ??

Vil skat slet ikke begynde at "brokke" sig over så mange kørte km ??  hvad nu hvis det er 30.000 km ?

mvh lars

Tilmeldt 6. Sep 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej navnebror :)

Du skal lave et kørselsregnskab - evt Google krav hertil.

Når du så har disse antal kilometer registreret, så kan du bogføre dem som en omkostning i virksomhedens bogføring, således du opnår fradraget.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Kunz:
Når du så har disse antal kilometer registreret, så kan du bogføre dem som en omkostning i virksomhedens bogføring, således du opnår fradraget.
nej det er ikke lovligt  Læs de tidligere svar. Det må ikke bogføres som en omkostning i en personlig virksomhed- det gives som personligt fradrag ved at man laver skatteregulering af resultatet- Det andet er ikke lovligt

Kun for selskaber (IVS ApS osv) er det lovligt at tage det som omkostning og kun hvis man samtidigt udbetaler løn, hvad man heller aldrig må i alm. personlig virksomhed - så NIX :)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

lars p:

måske en kan skære det ud i pap for mig :)   HVIS vi nu antager jeg kører 20.000 km om året for mit eget firma, MEN i min private bil...  så har jeg forstået at jeg er berettiget til kørselsbefordring..Statens skattefrie takst  på de der 2.82  eller hvad den nu er....

MEN... hvordan gør man så det ?  skrives de kørte km. på ens selvangivelse  eller skal de på en måde trækkes ud af firmaet ?? og hvordan registreres det så i regnskabet - firmaet ??

Vil skat slet ikke begynde at "brokke" sig over så mange kørte km ??  hvad nu hvis det er 30.000 km ?

Start med at "gide" læse  http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

 og nej du må slet ikke tage det ind i regnskabet i personlig virksomhed  men skal føre nøje kørebog som beskrevet og tage det som skatteregulering = reducer dit overskud til skat med beløbet og nej skat brokker sig ikke normalt men det er klart, at de vil kunne se at al den kørsel der er i kørebogen er seriøs virksomhedskørsel og intet andet, eller kan de tilsidesætte kørebogen - så vær omhyggeligt med den - og det er beskrevet i linket

HVIS du var et selskab - så må der ikke udbetales skattefri kørselsgodtgørelse uden der er løn i samme periode og skal kørslen stå i rimeligt forhold til den udbetalte løn  - så der er der faktisk et ekstra krav. Omvendt - hvis din personlige virksomhed slet ikke giver indtægter, og bare en masse kørselsfradrag, så kan skat jo stille spørgsmål til om den er seriøst erhversmæssigt drevet, men det er en anden sag

vh John H

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)