Hej! I Danmark har man, som erhvervsdrivende et CVR-nummer, og til at vi alle sammen kan finde rundt i hinandens CVR-numre, har vi cvr.dk. I udlandet har man et tilsvarende nummer, men findes der mon en online database hvor man kan søge i dem også, eller er vi i Danmark 2 skridt foran med det? Det er ment som et generelt spørgsmål, men jeg har konkret brug for at vide, om man noget sted kan slå et engelsk cvr-nummer op? Og så lige en ting mere... Hvis jeg udskriver en faktura uden moms til en engelsk eller tysk virksomhed (uden moms da det er i eu), og fakturaen betales, og SKAT senere finder at den pågældende virksomheds CVR-nummer ikke er eller har været gyldigt, skal jeg så hæfte for den moms, jeg ikke har opkrævet? Også lige et: hej. Dette er mit første indlæg, og jeg er kun lige blevet selvstændig, men har allerede nydt godt af alle de gode emner, der er blevet talt om her. Dæleme i orden initiativ, det her. |
Hej!
Du kan validere et EU-momsnr. på http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/da/vieshome.htm.
Ja...du hæfter for momsen, såfremt nummeret ikke er gyldigt.
/Peter