Jeg kan dog ikke helt se, om det er muligt at benytte egen bil og derved kunne fradrage med 3,30 kr. pr. kørt km i erhvervsøje med. Vi har to forskellige slags biler og vil gerne kunne benytte dem begge i virksomhedsregi. |
Dato: 2/3/2006 10:59:13 PM Forfatter:Claus Agerskov Jeg har læst lidt i paragrafferne omkring virksomhedsskatteordningen i Virksomhedsskatteloven. Jeg kan dog ikke helt se, om det er muligt at benytte egen bil og derved kunne fradrage med 3,30 kr. pr. kørt km i erhvervsøje med. Vi har to forskellige slags biler og vil gerne kunne benytte dem begge i virksomhedsregi.
Jamen det er da muligt. Når du anvender virksomhedsordningen kan du vælge at lade din private bil indgå i virksomhedsordningen eller holde den udenfor.
Tager du bilen ind i virksomhedsordningen, hvorved du fratrækker alle udgifter/afskrivninger på bilen bliver du beskattet af værdi af fri bil. Det er i mange tilfælde en dårlig ide. Enten fordi der køres for lidt i bilen privat, eller fordi bilen er købt brugt/billigt (den mindste beskatningssats er 25% af 160.000 kr.)
Holder du bilen udenfor virksomhedsordningen kan du få refusion for den erhvervsmæssige kørsel, og det er her statens takser på de 3,30 kr. pr.kilometer kommer ind i billedet. Det er uden betydning hvilken af bilerne du benytter men det betyder bare at du skal føre kilometerregnskab eller anden registrering af din erhvervsmæssige kørsel for begge biler.