Jeg har i 2 år privat handlet med aktier og har fornylig også købt en lejlighed.
Jeg er studerende og sad og legede lidt med tanken om at flytte hvertfald aktierne over i en virksomhed.
Nogle der kan fortælle mig fordele og ulemper ved det ene og det andet?
Hvad med lejligheden, kan den flyttes med over og så leje den ud til mig selv? Skal bl.a. også et halvt år til udlandet inden for den nærmeste fremtid, hvor jeg vil leje den ud - måske det også kunne være en fordel igennem en virksomhed?
Formålet med at stifte en virksomhed, skulle helt sikkert være noget beskatningsmæssigt, samt det at jeg max må tjene (mener det er) 110.000 kroner om året ved siden af S.U.
Men en job indtægt på ca. 70-80.000 før skat, er der altså ikke meget tilbage hvis jeg skal ud og sælge og købe nyt, hvis der altså er kursgevinst på.
På sigt hvis det går som det skal kunne jeg godt tænke mig at investere i ejendomme mm.
Såfremt, hvilken selskabsform vil I anbefale mig at vælge? Jeg har i princippet privat egenkapital der kan dække indskud i både A/S og ApS, men ikke kontanter nok, hvorfor jeg ville skulle ud at sælge mange aktier, hvis det er et krav at man skal indskyde 125.000 i kontanter.
VSO kræver så også seriøs erhvervsmæssig virksomhed og duer slet ikke til rene aktier
Lejligheden vil det overordnet set ikke være en fordel at flytte over i virksomheden. Er det en lejelejlighed vil det tilmed sikkert være svært at få lov og er det i selskabsform vil beskatning af hovedaktionær ved at bebo selskabet lejlighed gøre det uhyre vanskeligt og dyrt
Læg så dertil at der i selskaber ikke bare er fradrag for tab på andet vis end i anden indkomst i selskabet og at der der skal beskattes efter lagerprincip årligt
Lad det ligge tror jeg umiddelbart, men ellers sæt jeg med en revisor og få helt konkret beregnet ud fra jeres aktuelle tal