Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moralsk forkert eller ikke???

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Oct 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at ville forage nogle, eller opfordre til lysske forretnigner, så har jeg et spørgsmål, vedr. noget som jeg har undret mig en del over...

Når man kommer ned i sin bank (eller ny bank) og vil låne penge, er en god tommelfinger regel, at man råder over samme beløb som det man ønsker at låne.

Altså skal man bruge 1,5 mill er det en stor fordel selv at have 1,5 mill stående på kontoen. Har man dette, er det sjældent at en bank vil sige nej til at låne penge ud.

Så er spørgsmålet. 

Findes der nogle der praktiserer denne form for udlåning, forstået således, at en investor/udlåner er villig til at låne penge ud til iværksættere mod en god fortjeneste, i f.eks 14-21 dage? Hvis man nu skal bruge 1,5 mill til at komme videre med sine idéer, og så bruger ovenstående model til at opnå lån i en bank. Så snart bankens lån er tilrådighed flytter man så pengene tilbage til den private udlåner...

Er lidt nysgerrig omkring dette.

Der er jo ikke noget ulovligt i dette, men er det moralsk korrekt, og er der nogle der praktiserer dette, hvis alle andre muligheder er udtømte???

Hvor langt bør man gå for at opnå at udleve sine drømme, og virkeliggøre sit projekt? 

Hvad siger du/I? 

Tilmeldt 31. Mar 06
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 10:08

Gad vide om Klaus Riskjær har en profil her.

Han må være en af dem der kan svare på den slags :)

Tilmeldt 25. Oct 07
Skrevet kl. 10:15

Big Smile Nu er jeg ikke så overbevist om at han er den eneste der vil kunne svare på den slags.

Men det egentlige spørgsmål er også mere, om der er nogle der gør sådan for at realisere sine idéer? 

Reelt set er den jo en lettere mulighed, end at skulle finde en investor, og dermed dele sin forretning med andre. De fleste der har IDÈEN vil jo helst ikke dele den med alt for mange... 

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 11:13

Dels tror jeg roligt du kan regne med, at banken vil spørge til den halvanden million, der pludselig står på din konto, og dels kan du lige så roligt regne med, at de vil kræve lånet indfriet i det sekund den halvanden million forsvinder fra din konto igen. :) 

Tilmeldt 25. Oct 07
Skrevet kl. 11:33

Hej David.

Går man i en ny bank, vil det med hvor pengene kommer fra, nok ikke blive det afgørende.

Har man samtidig lagt op til at der skal købes varer hjem for mange penge, har jeg svært ved at forestille mig at banken beder om indsigt i dine bestillinger m.m.. Og en bank kræver vel ikke en evt. kassekredit opløst, fordi man begynder at bruge af den, eller?

Men skal lige sige, at det er ikke således at jeg arbejder på den måde. Jeg var interesseret i at høre andres erfaringer og meninger. Smile

Fra Århus/Sydney
Tilmeldt 7. Sep 07
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 11:44

Er ikke helt sikker på, at jeg forstår "fidusen". Du låner 1,5 mio., som du sætter ind på en konto. Det bliver du jo hverken rigere eller fattigere af (bortset fra differencen mellem ind- og udlånsrente + transaktionsomkostninger, som antageligt vil gøre dig en smule fattigere). Du øger aktiverne, og passiverne stiger tilsvarende. Hvorfor skulle banken være mere interesseret i at låne dig penge nu, end den var tidligere?

Er idéen, at du i forbindelse med bankens kreditvurdering af dig vil give banken det indtryk, at de 1,5 mio. på din konto ikke modsvares af en gældspost? I så fald tror jeg, du med fordel kan kigge lidt nærmere på straffelovens § 279 (bedrageri), inden du begiver dig ud i projektet...

Så for at svare på de påstande/spørgsmål, du kaster i luften: 1) Jo, der er noget ulovligt i det. 2) Nej, man skal efter min opfattelse have en mere end almindeligt flosset moral, hvis man begiver sig ud i den slags numre. 3) Ja, der er nogen, der praktiserer den slags. En del af dem sidder i lukkede fængsler, en del i åbne fængsler, og så er der sikkert en del, der ikke er blevet knaldet (endnu) :-).

Tilmeldt 25. Oct 07
Skrevet kl. 11:48

Se, det var det jeg ville frem til. Altså hvordan det evt. fungerede osv.

Men det var udelukkende ment som en kreditvurdering i forhold til banken. Altså ikke noget med fiktive kunder, salg eller lign.. I princippet mere ment som et privatlån, som kunne hjælpe en videre via bankens kreditvurdering... Det er der vel ikke noget ulovligt i...

Understreger lige endnu en gang.... Det er ikke noget jeg arbejder i..... Jeg var nysgerrig omkring dette, hvorfor jeg stillede spørgsmålet.... 

Fra Århus/Sydney
Tilmeldt 7. Sep 07
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 13:26

He, he, jo, det kan der altså meget vel være noget ulovligt i. Det, du beskriver som noget, der "kunne hjælpe en videre via bankens kreditvurdering", er jo reelt udtryk for, at man ved at vildlede banken omkring ens reelle økomomiske forhold forsørger at få banken til at udbetale et lån, som banken ellers ikke ville have udbetalt, og så lander man ret præcist i noget, der ligner forsøg på bedrageri...

Tilmeldt 25. Oct 07
Skrevet kl. 13:37

Cool OK. jamen takker for svar Confused Det ville jo ikke være så rart at ende der...

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)