Jeg skal i gang med at holde regnskab for en kommende virksomhed (enkeltmand og blot via B-skat da jeg ikke regner med at komme over 50.000 i omsætning, lige nu).
Findes der nogle kilder på nettet, der viser hvordan man fører regnskab? Jeg er med på det grundlæggende fakturering og varekøb, men er lidt i tvivl om hvordan jeg trækker penge ud til mig selv, og hvordan beskatning foregår (i regnskabet).
Desuden, skal der være en dedikeret bank konto til formålet, når det nu er så tæt knyttet til privat økonomien?
du vil med fordel kunne lave en ekstra personlig bankkonto -så kan du hele tiden stemme dit regnskab af mod den og derved i høj grad ha et kontrol redskab
Husk at registrere for moms når du rammer omkring 3.500 om måneden og øger, så du ikke kan siges at forsætte uden, på et tidspunkt hvor du klart kunne forvente over 50.000 kr fremover på 12 mdr
Indtægter minus udgifter = resultat og det er det du opgiver til forskud og selvangivelse - Hvad du hæver er underordnet - det foregår via egenkapitalen i status - se mere her HVORDAN BESKATTES MAN I PERSONLIG VIRKSOMHED som forklarer det med at hævninger ikke har betydning - og det er bortset fra momsen i princip samme om du er registreret eller ej - dog skal du ikke regne med at få godkendt underskud hvis ikke du kan påvise det er seriøs erhvervsmæssig drift, så ikke gerne under 0 i resultat