Hej med jer - jeg arbejder som bestyrelsesmedlem i en virksomhed i Brasilien, og har en løn derfra. Kan jeg, hvis jeg opretter en enkeltmandsvirksomhed, indregne min lønindkomst som omsætning, eller kræver det at jeg ændrer mit ansættelsesforhold til virksomheden og fakturerer dem? Jeg har pt ikke andet indtægt, men regner med at få andet lønnet bestyrelsesarbejde / konsulentarbejde i DK indenfor de næste par år. Jeg skal nemlig til at leje kontorplads og kunne tænke mig at kunne trække det fra. Håber der er nogen der kan hjælpe. mvh Fancisca |
jeg tør ikke sige det med udlandet men i DK har skat mig bekendt skærpet det helt klart således at bestyrelsesarbejde overordet ikke må ses som selvstændig virksomhed men som honorar som virksomhederne der udbetaler SKAL indberette til skat som bidragspligtig b-skat. Om det så er indikation af noget i forhold til udlandet aner jeg ikke og jeg tror som også der er en del bestyrelsesfolk der stadigt fakturer fra personlig virksomhed, selv om jeg som sagt tror det er mod reglerne
Jeg ville omvendt mene, at hvis du har behov for et kontor - for at holde en indkomst, så må du vel kunne ha fradrag for den udgift hvis den er nødvendig for indtægten (eller for at skabe fremtidig indtægt)