Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ufaglært maler render fra opgaven, men kræver fuld betaling

Side 3 ud af 4 (37 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan ikke være sikker på, at kravet er bortfaldet, førend det er forældet. Forældelsesfristen er 3 år fra det tidligste tidspunkt, hvor faktura kunne udsendes. Der er mulighed for suspension eksempelvis hvis i en periode, hvor sagen behandles i klagenævn. Krav forældes kun i perioden forinden, hvis du har en grund til at formode, at hun frafalder sit krav. Det er dig, som har bevisbyrden for at et krav er bortfaldet ved passivitet. Det skal dog siges, at det, at du aldrig får faktura og det, at håndværkeren ved, at du ikke har gjort arbejdet, måske nok kan få kravet til at bortfalde førend 3 års forældelsen indtræden.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dina

Jeg forstår ikke helt hvad du spørger om. Der er en forenklet proces for småsager - Dvs. sager under 50.000. Udgangspunktet er, at der ikke skal være behov for fagfolk såsom advokater til sådanne sager. I småsagsprocessen vil dommerne være mere aktive og hjælpe dig igennem processen. Derimod er retssikkerheden ikke så stor, men på den anden side, så ville mange af de sager slet ikke komme til domstolene, hvis det ikke var for småsagsprocessen, så kom disse sager måske ikke til domstolene, hvilket så kan tale for at det alligevel er til gavn for retssikkerheden. I øvrigt så vil du ikke få fri proces eller retshjælp på sædvanlige vilkår til sager, som kører efter småsagsprocessen, så her skal du klare dig selv (dog kan man få retshjælp til selve hovedforhandlingen - men det er ingenting).

Jeg forstår i øvrigt heller ikke din bemærkning om, at du som forbruger selv er ansvarlig for, om du får faktura. Altså medmindre du vil benytte dig af håndværkerfradraget på din selvangivelse. Her skal du have en faktura og betale via overførsel og ikke kontant m.v.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Rikke Wagenblast Sørensen:
Jeg forstår i øvrigt heller ikke din bemærkning om, at du som forbruger selv er ansvarlig for, om du får faktura. Altså medmindre du vil benytte dig af håndværkerfradraget på din selvangivelse. Her skal du have en faktura og betale via overførsel og ikke kontant m.v.

Jeg tipper på, at det er denne her formulering, som trådstarteren har fået "stukket i næsen" et sted som handler om at pengegæld er bringegæld: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/betalingsfrister?tc=05DFEB0142D84616AE6C143D853E27A7 

Men her er der jo tvist om, hvorvidt man kan sige, at den aftalte ydelse overhovedet er leveret og hvilken betaling maleren kan forlange for den reelt leverede del.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

DinaHB:
Men, hvad gør jeg nu, lejemålet udløber om 3 uger og hvordan beviser jeg at hun ikke er færdig, hvis jeg bare får det malet er beviset jo væk....

Og så ville jeg da selv få taget nogle billeder i en fart og bede en professionel maler om at gøre jobbet færdig. Så er du ude af lejligheden og så må du jo tage kampen med hende bagefter. Den maler, du hyrer, sender jo en faktura på sin del af arbejdet og skulle det ikke være bevis nok, vil maleren vel i givet fald også kunne bevidne, at arbejdet ikke var gjort færdig og fortælle hvad han så, da han kom.

Tilmeldt 5. Nov 13
Indlæg ialt: 36
Fra  babyførstehjælp Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Noget andet er at damen viser sig ikke at være CVR registreret, men for en person med så meget styr på at jeg bære hele bevisbyrden, virker det nu ret underligt at hun tænker at pengene skulle være sorte, men vil hive mig i retten. Hun har forøvrigt bedt om at få penge via mobilpay, hvilket er ret dumt hvis det skulle være sort arbejde - vil jeg mene

Jeg er også meget i tvivl om jeg ikke langsomt graver min egen grav ved at skrive til hende igen, men endnu en indsigelse, på den anden side er en SMS indsigelse vel næppe noget officielt. Kan jeg bede hende sende mig en email adresse ? og maile indsigelsen, eller skal den sendes med posten?

Jeg har googlet hende og hun er frisør, vi snakkede med hende, i forbindelse med at hun var ved at hjælpe naboen med at male, de brugte over en uge på arbejdet og et af de steder hvor malingen ikke dækker i min lejlighed, har de i den tilsvarende lejlighed malet 3 gange for at få det til at dække. Med den betragtning i baghovedet er det så rimeligt at hun nu mener at en gang har været nok maling hos mig? Og er det rimeligt at hun overhovedet har påtaget sig opgaven hvis hun på forhånd viste at det ville tage længere tid end det hun nu siger at hun forventede.  Jeg mener, hun siger at vil gerne male igen hvis vi bare betaler to gange. Men, eftersom hun har malet et lejemål (spejlvendt men ellers ens i matriale mv.) og det tog en uge, hvordan kan hun så med rimelighed forlange at vi betaler for at hun har brugt to halve dage på opgaven, uden helt at gøre den færdig.

Ib, sagde noget med at der er forskelv på fejl og mangler. Blot for klarhedens skyld er der både tale om fejl i arbejdet, og mangler (altså steder hvor hun ikke har malet). Der hvor hun ikke har malet, har hun ikke sagt noget om det, inden hun bad om penge og da jeg påpejede det sagde hun at det var fordi der manglede maling, men hun og naboen stod for indkøb af maling, så det holder vel heller ikke helt. Kan og bør jeg skrive dette ind i min indsigelse?

Ib, sagde noget med at der er forskelv på fejl og mangler. Blot for klarhedens skyld er der både tale om fejl i arbejdet, og mangler (altså steder hvor hun ikke har malet). Der hvor hun ikke har malet, har hun ikke sagt noget om det, inden hun bad om penge og da jeg påpejede det sagde hun at det var fordi der manglede maling, men hun og naboen stod for indkøb af maling, så det holder vel heller ikke helt. Kan og bør jeg skrive dette ind i min indsigelse?

@ Birte: Hvis jeg bare hyre en maler, er han ikke uvildig, da det er hans interesse at tjene penge

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

DinaHB:
Noget andet er at damen viser sig ikke at være CVR registreret, men for en person med så meget styr på at jeg bære hele bevisbyrden, virker det nu ret underligt at hun tænker at pengene skulle være sorte,

Hun behøver ingenlunde have et cvr nummer for at have et firma. Så du kan ikke automatisk gå ud fra, at hun ikke vil opgive sine indtægter til Skat.

DinaHB:
@ Birte: Hvis jeg bare hyre en maler, er han ikke uvildig, da det er hans interesse at tjene penge

Hvis han er professionel (ikke din nabo, ikke din onkel og ikke kender og hader din første maler), så vil jeg betragte ham som uvildig. Du får ham til at lave et tilbud på, hvad der skal gøres, for at løse opgaven og hvad det så koster.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

er du privat person her eller firma? Hvis du er privat bør du aldrig betale den slags via andet end netbank.

Jeg ved ikke om du har mulighed for håndværkerfradrag her  der er særlige regler for arbejde udført af CPR personer og i alle fald skal du ha regning

Hvis du er virksomhed der skal betale hende må du ikke gøre det til en CPR uden at indberette honorar til skat helt enkelt

Var det udlejningsselskabet der ikke godkendte arbejdet så kan du nok anvise maler der kan anslå hvad der mangler eller ikke er ordentligt lavet og anslå ny pris

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Nov 13
Indlæg ialt: 36
Fra  babyførstehjælp Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det med CVR er selvfølgeligt rigtigt, hun kan jo have en hobby virksomhed.

Det har på intet tidspunkt været min hensigt at køre det her ind under min virksomhed, da jeg syntes det vil give for meget bøvl vedr. SKAT for hvordan vægter man hvor meget jeg må trække fra via virksomheden, når jeg opperere fra en privat adresse - Jeg har jo ikke klienter i huset og har ikke noget vare lager, så mit virksomhedsgrej fylder ganske lidt, og derfor var det ikke min tanke.  - Jeg havde nu heller ikke tænkt at jeg ville komme til at stå forskelligt om jeg aggere som privat person eller som virksomhed, jeg er jo ikke maler under alle omstændigheder ;)



Jeg havde helt glemt håndværker fradraget. Det må jeg huske når jeg finder en ny maler.

Tilmeldt 5. Nov 13
Indlæg ialt: 36
Fra  babyførstehjælp Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Babygab AKA Steen.

Hvor i landet høre I hjemme, jeg kan nemlig ikke skrive en privat besked til dig

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa!

Jeg opfordrede trådstarter længere oppe i tråden til at kontakte mig, hvad vedkommende også har gjort her i formiddag.

Og selvfølgelig røber jeg ikke denne samtale.

Nu har som bekendt en sag mindst 3 sider: trådstarter - den ufaglærte maler - og sandheden.

Men "sagen" viser med alt tydelighed, hvad der kan ske når begge parter ikke har en aftale skriftlig.

Også når man som køber vælger en så billig løsning, kun ca. 20 % af den "naturlige" markedspris.

Begge parter har en usædvanlig dårlig sag, og jeg tvivler på om en ret i det hele taget vil tage sagen, men i stedet afvise den, både om den er anlagt af maleren eller trådstarter.

Der er simpelthen ikke "fugls føde" på den.

Nu kan man altid gisne om hvad der vil ske hvis osv. 

Men der er simpelthen ikke en sag på nuværende.

Så ingen af parterne behøver at frygte modparten, fordi ingen af dem kan fremkomme med anbringender og bevisligheder, som skønnes egnet til en dansk byret.Wink

Den hører kun til i afdelingen for mudderkastning, og det kan der føres retssager omkring (injurier og bagvaskelse)

Side 3 ud af 4 (37 indlæg)