Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indbetaling i virksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Jul 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg skal lige bruge lidt hjælp. Jeg er i gang med at starte en IVS. Min partner og jeg skal indbetale nogle penge i firmaet. Vi har hver især et andet firma hvor pengene kommer fra. 

Hvordan fungere det? skal man bare overføre pengene eller skal der en generalforsamling til osv? 

Og hvordan gør man det regnskabsmæssigt. Det skal ikke fungere som lån, men som en indbetaling.

Håber der er nogle der kan hjælpe ;) 

Tilmeldt 26. May 14
Indlæg ialt: 74
Fra  KXT Development Skrevet kl. 11:31

I går ned i banken, og opretter en erhvervs konto til jeres firma, her er det vigtigt at I fortæller banken, at firmaet er under opstart. Da de ellers ville skulle bruge et CVR nummer til at oprette bank, kontoen.

Herefter indbetaler i hver især jeres andel af den indskudte egenkapital til den nye konto. Når I har gjort dette udfylder I en egenerklæring hvor I skriver under på at I har indbetalt det aftalte beløb (Dette er dog kun muligt, hvis det drejer sig om et beløb, der er mindre end 25.000 kr). Hvis I derimod skal stifte virksomhed med et indskud på mere end 25.000kr i egenkapital skal I have en revisor eller en advokat til at hjælpe med denne del.

Regnskabsmæssigt er jeg selv lidt på bar bund, så glæder mig til at høre om hvad andre siger, man bør gøre :)

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 11:41

Den indskudte kapital vil som udgangspunkt være selskabskapital - eller egenkapital om man vil. I kan beslutte at en del af den indskudte kapital skal være et lån til IVS men i så fald skal der oprettes et gældsbrev og der skal afregnes rente e.lign.

Hvis den indskudte kapital kommer fra et eller flere andre selskaber vil det selvsagt være disse selvskaber, der bliver ejere af IVS. For de indskydende selskaber vil kapitalandelene blive betragtet som finansielle anlægsaktiver.

kapitalandele kan som udg.pkt. ikke indgå i virksomhedsskatteordningen og såfremt I driver personlige virksomheder nu vil det beløb I indskyder i IVS blive betragtet som løn/hævet overskud for jer.

BR

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:58

Udover den nævnte egenerklæring skal I afholde stiftende generalforsamling, skrife referat heraf samt udarbejde vedtægter, anmeldelse til Erhvervsstyrelsen samt evt. registreres for moms og som arbejdsgiver.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:05

KevinSj:
Regnskabsmæssigt er jeg selv lidt på bar bund, så glæder mig til at høre om hvad andre siger, man bør gøre :)

helt enig i dit og ejendomsinvestors flotte svar. Regnskabsmæssigt, for at summe op, så skal det ikke bogføres i personlig virksomhed (andet end måske som alle andre hævninger under mellemregning men ikke som omkostning og ikke fradrag) og er det i selskab så er det køb af kapitalandele, og igen vil det ikke give selskabet en omkostning, da det jo indgår i status som værdi til samme pris som selskabet betaler for kapitalandelene.

Med andre ord - selskabskapital indbetales med beskattede penge. Selskabet må idag godt selv betale sin stiftelse, men omkostninger til stiftelse er ikke fradragsberettigede og skal derfor lægges til i resultatet til skat når man laver skatteregulering som her - momsen derimod - er OK som købsmoms

Kort huskeliste:

Stift IVS selv - eller via f.eks. www.ditselskab.dk som mig bekendt nu har dem på lager - koster i underkant af 2000 kr men jo gratis hvis man selv gør det - ud over stiftelsesgebyr til selskabsstyrelsen

Under stiftelsen fremkommer en kode - et nummer - man bruger til at give sin bank, og med den kode kan banken oprette en erhvervskonto til selskab xxxxxx IVS under stiftelse - På denne konto kan kapitalen så indbetales - og denne konto er så nødvendigt for selskabet fremover til transaktioner, da man ikke må bruge personlig konto

Check med forsikringsselskaber hvad de kan tilbyde. I har begge stiftere som ejere lovpligt til at tegne en arbejdsskadeforsikring for jer i det nye IVS (uanset I måtte ha en i forvejen) helt uanset i skal være lønnede eller ikke

Med mindre I er sikre på I slet ikke vil hæve løn, så registrer jeres IVS som arbejdsgiver med det samme og tilmeld til ATP som lovpligtigt. Husk derefter 0 angivelse af løn for alle måneder selskabet evt slet ikke har en lønudbetaling.

Hvis I overvejer at kunne importere fra uden for EU, så sæt kryds i importregistrering og i eksportregistrering (sidstnævnte letter hvis varer skal sendes retur) når I stifter.

Overvej Danløn tilmelding for at gøre udbetaling af helt almindelig løn til jer selv enkelt - eller kan skat og e.indkomst/letløn bruges

Se evt mere om IVS HER

God vind med selskabet

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Jul 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:51

Så vi behøves ikke at mødes osv for at indbetale når det er under 25.000 pr mand? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:58

jeg er ikke helt med på den med mødes, men I skal ha kapitalen bekræftet hvis det er over 25.000 kr ialt og ikke per mand og ellers kan I egenbekræfte. 

Skaf erhvervskonto til selskabet under stiftelse så I har den på plads og sæt jeres kapital ind på den konto hvis det ialt er under 25.000 kr - er det ialt over så skal bank eller advokat bekræfte

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:31

Hvis du med at "mødes" tænker på afholdelse af stiftende generalforsamling, så slipper I ikke. Men jeg ser umiddelbart ikke noget til hinder for, at den afholdes virtuelt - eller proforma om du vil.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)