Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. bogføring

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Feb 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har lige et spørgsmål.

Når man bogfører regnskab, Ville en naturlig opstilling ikke se således ud:

Eksempel: Salg af noget for 100 kr.

1010 - Salg: -80,00 kr. (Kredit)

6902 - Udgående moms: -20 kr. (Kredit)

5810 - Kassebeholdning: 100 kr. (Debet)

Nu står følgende konti således:

1010: -80 kr.

6902: -20 kr.

5810: 100 kr.

Mit spørgsmpl går så på, om man egentlig ikke "hæver" pengene på den ene konti, for at sætte dem ind på den anden? eller er det nok bare at skrive.

1010: 80 kr. (kredit)

6902: 20 kr. (kredit)

5810: 100 kr. (debet)

I min verden vil det være meget naturlig at bruge et minus tegn foran beløbet? 

Grunden til at jeg spørger, er at jeg overvejer at flytte fra det regnskab program jeg bruger idag til et nyt. Nu vil jeg ikke hænge nogen ud, så derfor nævner jeg ikke navne.

- Ret mig endelig.

På forhånd mange tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:26

Konti i bogføring er jo ikke som bankkonti, så man har ikke pengene "fysik" på andet end kasse eller bank - Din bogføring er korrekt som jeg lige ser det.

En nem test er, at man jo ofte har bank eller kasse med i en bogføring. Hvis penge tages ud af kassen eller banken, så er kasse/bank altid kredit - og så ved man jo at den anden konto altid vil være debet - her går de 100 kr i kassen og så ved i at den er debet altid - og så er de andre kredit altid.

Havde du købt noget, havde banken været kredit - og så havde alt andet været debet altid :)

Din bogføring er også typisk ved, at den ene side er drift (salg) og den anden side er i status (moms og kasse)

Læs her BASALT OM SKAT OG MOMS som kan være godt hvis du er helt ny. I princip er moms jo ikke en del af omsætningen - eller DIN pris - men det viser du at du har forstået ved kun at bogføre salg som 80 kr. Jeg skriver det kun for, at du skal ha det i hovedet når du skal udregne fortjeneste osv - altid alle priser uden moms

Og her om hvor det er med personlig skat og personlige hævninger i alm enkeltmandsvirksomhed SKAT PERSONLIG VIRK

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Feb 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:40

Hej Cookie,

Så havde jeg mere eller mindre ret i min overbevisning.

Men siger vi nu at,

Jeg har bogført X antal bilag og vi tager udgangspunkt i kontoen 1010 (salg)

Så vil den jo teknisk set stå i minus? - Men I det bogføringsprogram jeg har fundet (online regnskabsprogram) går kontoen ikke i minus, men ligger bare tallene sammen, som om kontoen står i plus og det vil sige at det ser ud til at både 1010 (salg) og 5810 (kassebeholdning) står i plus, og laver man så efterfølgende krediteringen, trækker den naturligvis beløbet, men det virker lidt som den omvendte verden?

Jeg har brugt e-conomic de sidste to år, hvor de netop trækker (kredit) beløbet fra den ene konti og sætter (debet) det ind på den anden - og overvejer at flyttet, men hvis disse simple ting ikke er ens, så virker det lidt uoverskueligt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:27

salget er kredit og minus men det kan jo vises forskelligt og de færreste nye kan finde ud af hvis deres omsætning er ørd og minus og omkostningerne grønne og plus. Ren vanesag og det lyder som om det er korrekt - ellers skift tilbage

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)