Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indsigelse imod uberettiget (og fuldstændig vanvittig) faktura.

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Odder
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg står i den situation lige nu at jeg har modtaget en faktura som jeg absolut ikke mener er berettiget. Er der nogen der kan hjælpe mig lidt til hvad jeg skal gøre?

Situationen.

Situationen er sådan at mit firma har arbejdet som underentreprenør for et andet firma i ca. 4 måneder. Efter de 4 måneders forløb beslutter jeg at opsige samarbejdsaftalen på grund af uprofessionel opførsel fra modpartens side og på grund af at arbejdet ikke giver nok for mig økonomisk til at jeg har lyst til at fortsætte.

Ifølge kontrakten mellem vores to firmaer er der ingen opsigelsesfrist på samarbejdet og der er endda udspecificeret at modparten kan opsige samarbejdet med øjeblikkelig virkning under visse omstændigheder. (Hvis mit firma giver tilbud til hans kunder osv.)

Der sker det at vi (min makker og jeg) skriver en professionel begrundelse til hvorfor vi ønsker at opsige samarbejdet og afleverer den sammen med med en underskrevet opsigelse og en regning på det udførte arbejde indtil dags dato på 27.000 kr.
Her bliver han vred og krøller papiret sammen mens han står og råber af mig få cm. fra mit ansigt. Hvis ikke min makker havde været der (han er ret stor af bygning) kunne jeg sagtens forestille mig at han ville have slået mig. Efter at han har bedt os om at "skride" modtager vi efterfølgende en del vrede sms-er fra ham.

I de næste 4 uger hører vi ikke et ord fra ham. Hverken på sms, når vi spørger til betaling eller på mail når vi sender rykker eller inkasso-varsel.
Vi vælger så efter den 5. uge er begyndt at sende ham til inkasso.

Samme dag som han modtager inkassobrevet modtager jeg om aftenen en mail fra ham med en faktura på 50.000 kr. som han mener at jeg skylder ham. Det eneste der står på regningen er "Regulering af juni 2014".
4 minutter senere modtager jeg en ny mail med et word dokument hvor de udspecificerer  "regning nr. 001". (fakturaen som jeg lige havde modtaget havde et helt andet nr.)

Heri skriver de at vi har "misvejledt" deres kunder, har udført arbejdet for sent og at de har haft "omkostninger" "i forbindelse med kundeklager som følge af manglende kundepleje". Herefter skriver de at det er i henhold til samarbejdsaftalen som blev underskrevet ved begyndelsen af samarbejdet.

(Ang. for sent udført arbejde kan jeg sige at den sidste uge vi arbejdede for dem havde jeg været syg i en halv uge inden da og der var vi rigtigt nok kommet en halv uge bagud. Men vi har på skrift fået at vide fra dem at det er ok at rykke arbejde som man ikke når i en uge til den næste uge.)

De kræver:

- over 14.000 kr. for: "6 måneders betaling af følgende kunder." hvorefter de skriver uspecifikke ting som "Opgange 6x344" kr. og "Private kunder" i div. byer.

- næsten 700kr. for kunder som vi ikke har udført for resten af den uge vi sagde op og 2400kr. for timebetaling af andre arbejdere de har sendt ud for at tage ugens resterende arbejde. Hvor de samme dag havde skrevet til os at de sikkert ville give noget af dette arbejde til en anden arbejder.

- 1600 kr. for "misvedligeholdelse af firmabil" de siger at der er kommet ridser i bilen og at plastik beslaget til nøglen er gået i stykker. Bilen er en 10-15 år gammel arbejdsbil med ridser i i forvejen og det er så rigtigt nok at plastik omslaget til nøglen gik i stykker i de måneder vi kørte for dem Nøglen fungerer dog stadig og der er intet i vejen med elektronikken.

- 800 kr. for "Manglende værktøj i bilen". 2 af de fire ting han siger mangler brugte vi vores egne af og prisen som han kræver for værktøjet er næsten dobbelt så meget som det koster at købe fra ny.

- 400 kr for "mer udgift på diesel på ekstra kørsel til Vejle lørdag". Vi tog på arbejde lørdag for at indhente det vi havde været bagude efter min sygdom. De havde spurgt os hvornår vi ville tage kunderne i vejle hvorefter vi svarede lørdag. Herefter ringede de til kunderne i Vejle og informerede kunderne om at vi ville komme lørdag. Ifølge kontrakten skulle de betale al diesel til kørsel til kunder "indenfor normal arbejdstid". Vi har flere gange tidligere arbejdet lørdag hvor de har vidst det og ikke haft nogen indsigelser imod det. Der er ca 40-45 km til vejle. Så 400 kr. i diesel giver absolut ingen mening.

- 96 kr. for "Tilbageholdte oplysninger omkring pudsning hos kunde samt tilbageholdelse af kontanter fra samme". Jeg tror at dette drejer sig om min nabo som er en fast kunde af deres. De ville gerne betale kontant et par dage senere hvor jeg modtog betaling kvittering fra kunden. Efter nogle uger (efter at samarbejdet er ophørt) kommer de ind og viser mig en rykker for manglende betaling. Jeg siger at de må ringe til dem selv men går da min lejlighed igennem for at se om penge eller kvittering skulle ligge et sted. Jeg kan ærlig talt ikke huske om jeg næste dag lagde pengene i pungen som vi havde fået udleveret. Jeg ved bare at efter at have søgt har jeg fundet hverken penge eller kvittering nogen steder herhjemme.

" til sidst kræver de 18.646 kr for "Administrationsomkostninger Juni". Vi har aldrig skulle betale administrationsomkostninger før og der står intet i kontrakten om dette.

Herefter skriver de ting som at ved for sent betaling vil der blive lagt 4% på i rente for hver påbegyndt måned og at vi skal betale regningen senest på betalingsdatoen hvis ikke vi vil risikere at få en rykker på 100 kr. Dette står som sagt ikke på regningen men på specifikationen som har et andet faktura nummer end regningen har.

Jeg beklager det lange indlæg. Jeg ville bare gerne have jeres mening om alt der er sket. Hvis der er brug for flere oplysninger omkring kontraktens indhold kan jeg godt fortælle mere her.

Hvad skal jeg gøre? Der er ingen hold i noget af det han har skrevet i forhold til vores kontrakt.

Nogen har sagt jeg skal videresende hans mail til vores inkasso advokat. Andre siger jeg skal gøre indsigelser imod regningen. Andre siger jeg skal ignorere den fordi han bare prøver at skræmme os til at trække inkasso-sagen tilbage. Nogen siger vi skal kontakte en ny advokat.

På forhånd tak for hjælpen.

*Tilføjelse af informationer om kontrakt indhold*

Jeg skriver her alle oplysninger i kontrakten:

Det står at:

"Samarbejdet omfatter [arbejdets navn] og vedligehold af [firma-navn's] kunder.

Alle kunder - private samt virksomheder - tilhører [firma-navn] under HELE samarbejdet og efter samarbejdets ophør.

Der må IKKE afgives nye tilbud og træffes nye aftaler med [firma-navn's] kunder til eget firma eller andre firmaers fordele. Dette er gældende under og efter samarbejdet med [firma-navn].

Brud på denne aftale vil medføre at samarbejdet ophæves med øjeblikkelig virkning. Der vil blive pålagt en betaling af 6 måneders indtjening pr. kunder der er blevet misvejledt.

Der er under og efter samarbejdet tavshedspligt.

Ved spørgsmål omkring samarbejdet bør kunderne informeres om, at dette er midlertidigt arbejde og at [firma-navn's ejer] efter sin sygdoms periode vil varetage sine kunder på normalvis igen.

Yderlige spørgsmål kan henvendes til [firma-navn's ejer's kone] på tlf. [tlf-nr)

[Mit navn] har indgået samarbejde [firma-navn's]

Gældende for samarbejdet:

- Regning fremsendes [firma-navn] månedligt for udført arbejde [detaljer om procentsats]

- Firmabil til fri afbenyttelse indenfor normal arbejdstid. Bilen afhentes mandag og afleveres fredag til klargøring efter endt arbejdsdag. Tankkort udleveret til [diverse stationer]

- Samarbejdsaftale læst og underskrevet."

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Det er umuligt at vejlede uden at kende det kontraktuelle grundlag i detaljer.

Hvis du har hyret en ADVOKAT til at varetage inkassosagen ville jeg drøfte det med ham. Har du derimod kontaktet et af de mange "inkassobureauer", der ikke er uddannede jurister kan du næppe finde vejledning her. I så fald ville jeg gribe fat i en ny advokat for en drøftelse af sagen.

BR

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Bøgel:
Nogen har sagt jeg skal videresende hans mail til vores inkasso advokat. Andre siger jeg skal gøre indsigelser imod regningen. Andre siger jeg skal ignorere den fordi han bare prøver at skræmme os til at trække inkasso-sagen tilbage. Nogen siger vi skal kontakte en ny advokat.

Som jeg forstår det har er der tale om to separate sager,  Din inkassosag har intet med hans regning at gøre.  Er der ikke gjort indsigelse mod din regning skal du bare lade sagen køre sagen køre videre uden at informere inkasso firmaer om den regning du har modaget.

Du skal naturligvis hurtigst muligt lave en velbegrundet indsigelse mod den regning du har modtaget, få evt. hjælp hos en advokat da det  vil virke skræmmende på modparten.  Husk at send din indsigelse som almindeligt og som anbefalet brev

Mvh

Ravn

Fra Odder
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ejendomsinvestor

Jeg har hyret en rigtig advokat til dette og ikke et inkasso bureau.

Jeg har tilføjet kontraktens indold til indlægget.

Fra Odder
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn.

Tak for dit svar. Vi vil prøve at finde en advokat til dette.

Ville der være noget forkert ved at bruge den advokat som håndterer vores inkasso sag da det er en god advokat som jeg før har benyttet?

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det du oplever er desværre set før, - og ret besværligt.

1) Faktuelt må de andre gøre evt. indsigelse mod den faktura du har udstedt, og så må sagen for retten. Hvis ikke de gør indsigelse køres det som ren inkasso.

1a) Du skal kunne dokumentere det arbejde/de udgifter du har faktureret for

2) På samme måde må du gøre indsigelse mod den faktura de har udstedt, og så må sagen for retten.

2a) De andre skal kunne dokumentere det du er faktureret for.

Selvom tingene altså hænger sammen med jeres samarbejdsaftale, så betyder valget af fakturering at det er/bliver en sag om betaling eller mangel på samme.

Dermed er det altså ikke et spørgsmål om selve samarbejdsaftalen, - i første omgang.

Jeg går jo ud fra at det arbejde i har udført inden aftalens ophør har været "business as usual" og så burde det jo ikke volde det store besvær. Omvendt så bliver det jo straks mere besværligt med den anden faktura, der jo bygger på div. erstatninger m.v. i forbindelse med samarbejdet.

Det gode ved det, er jo at modparten i sagen skal opstille kravene i deres faktura og dokumentere disse for Retten. Det giver en slags opsummering af de enkelte krav, som du så kan argumentere imod. Det betyder også at tidsforbruget for en advokat bliver mindre, fordi i kan præsentere advokaten for noget faktuelt, og undlade for megen snak frem og tilbage. Tid koster penge hos en advokat.

Pointen er altså at i kører jeres faktura efter reglerne i inkassoregi, og så efter at have gjort indsigelse mod den faktura i selv har modtaget, afventer en stævning til Retten.

Desto mere man diskuterer, desto dårligere kan man stille sig selv. Så ro på, - og kør efter procedurerne.

Fra Odder
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej dukkemageren

Tak for dit svar.

Vi kan dokumentere grundlaget for vores faktura.
Det tvivler jeg på at de kan gøre.

Kan man sende indsigelsen som mail hvor man tilføjer at man vil se om modparten har læst den.. eller skal det være som brev/anbefalet brev?

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Skriv et brev, og få en indleveringskvittering på posthuset. Som udgangspunkt går Retten ud fra at breve bliver modtaget, og med indleveringsattest kan i bevise at have sendt et brev. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Bøgel:

Ville der være noget forkert ved at bruge den advokat som håndterer vores inkasso sag da det er en god advokat som jeg før har benyttet?

Det kan jeg ikke se noget problem i at du bruger ham til sagen.

Held og lykkke

Ravn

Fra Odder
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok... tak for svaret.. :)

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)