Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Lige et enkelt spørgsmål:
Jeg er ved at få lavet et internet baseret bookingsystem til mit nye firma. Systemets funktionaliteter er sammensat, så det kan håndtere en del ubekendte (varerlager, medarbejdere, fakturering, m.m.) Jeg har en ide om at at systemet vil kunne bruges (i en modificeret udgave) i andre brancher, og ønsker derfor evt. at kunne sælge licenser, når det er testet, og hvis det bliver godt.
Derfor spurgte jeg den programmør, som jeg har påtænkt at bruge, om mine rettigheder til systemet. Hans umiddelbare svar var at de har alle rettigheder, men at jeg kan købe mig til dem!

Er der nogen der erfaring på dette område?

Jeg ville jo umiddelbart mene at jeg har rettighederne til en del af systemet, eftersom jeg har fået ideen o.s.v.

Hvordan plejer sådan noget at foregå?

Kristian

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:09

Hej

Jeg ejer sådan et system.
Måske er det en smal sag at lave rettelserner, så det lever op til dine krav.
Jeg er indstillet på at dele rettighederne på en fair måde, hvis vi laver et samarbejde.

mvh Hans
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:38
Hvis du benytter en ekstern programmør vil han som udgangspunkt have alle ophavsrettiugheder til den kode, grafik og tekster han fremstiller med mindre andet på forhånd aftales. Sagen er anderledes hvis det er er en programmør som er fastansat af dig. Det du skal gøre er, at sikre dig i kontrakten at den pris du betaler inkluderer de fulde rettigheder til alt det der fremstilles. Jeg vil MEGET anbefale at du får en god advokat til at ordne den kontrakt :)
Tilmeldt 6. Jan 06
Skrevet kl. 10:45

Men hvad skal man forvente at prisen bliver for sådanne rettigheder?

Systemets pris ligger på 45.000 eks. moms ( er det iøvrigt en fornuftig pris?)

Kristian
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:55

> Systemets pris ligger på 45.000 eks. moms ( er det iøvrigt en fornuftig pris?)

Er 45.000 en rimelig pris for en bil? Ja, hvis det er en ny Mercedes, så er det skide billigt - men hvis det er en Fiat fra 77 er det alt for dyrt :) Med andre ord, det er umuligt at sige uden at vide helt præcist hvad løsningen indeholder, hvor lang tid der er afsat til at lave det, teste det og hvem der leverer det. Jeg tror ikke der findes nogle standarder på markedet man kan bruge til at måle og veje det i forhold til - desværre. I sidste ende er det nok mest op til din fornemmelse af om prisen er rimelig og om du mener du kan tjene penge nok indenfor de rammer.

Tilmeldt 6. Jan 06
Skrevet kl. 11:01

Ok, det kan jeg godt se, men det kunne være at du/i via "beskrivelsen" ovenfor havde en ide om hvad sådan noget normalt ligger på.

Umiddelbart tror jeg prisen er god i relation til de "timer", og den service jeg får for pengene.

Kristian  
Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 11:06
Det er også en mulighed at vælge en såkaldt Fri Software/Open Source-licens, hvor der er mulighed for alle, som har erhvervet programmet/systemet på lovligvis også har krav på adgang til kildekoden og dermed frit kan videreudvikle og videredistribuere.

Der kan dog være mindre omkostninger forbundet med at få stillet kildekoden til rådighed, men ofte følger den enten med eller kan hentes direkte på internettet.

Den mest udbredte Fri Software-licens er GNU General Public License (GPL) samt den afledte GNU Lesser General Public License (LGPL). Linux er under GPL og OpenOffice.org er under LGPL.

SourceForge og Freshmeat kan du finde mange programmer og løsninger under Fri Software-licenser. På Freshmeat gælder det dog ikke alle projekterne.
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 11:12
Hej Uhdsen

Jeg har efterhånden udviklet en del webbaserede special
løsninger, og min umiddelbare fornemmelse er, at de
features, som Du nævner at ville have implementeret ind i
systemet, sat op mod den pris Du oplyser, passer godt
sammen. Men det er kun en fornemmelse, jeg kender jo
ikke Dit nye systems omgang i deltajer!

Du nævner jo også selv, at Du mener prisen svarer godt til
de "''timer''", og den service" Du modtager fra Din leverandør.

Så det tyder på at Du er i gode hænder!

Med hensyn til at Du kan sikre Dig rettighederne til koden
m.v., så vil jeg ligesom Mikkel deMib også anbefale at Du
får bragt en advokat på banen. Husk det er lettest at aftale
noget med en køber/sælger, før man "ryger i totterne på
hinanden"

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:16

> Husk det er lettest at aftale
noget med en køber/sælger, før man "ryger i totterne på
hinanden"

Jeps, og det er faktisk også mere fair :)

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 11:22
Dato: 2/2/2006 9:53:11 AM
Forfatter:Uhdsen
Jeg ville jo umiddelbart mene at jeg har rettighederne til en del af systemet, eftersom jeg har fået ideen o.s.v.

Idéer er frie, hvis du ikke har taget patent på dem eller har en non-disclosure-agreement med dem, du har fortalt idéen til (der kan dog være andre, som uafhængigt får den samme idé og det kan en non-diclosure-agreement ikke forhindre eller give mulighed for at kræve erstatning for).

Programmer og systemer er dog ophavsrettighedsbeskyttet (Copyright), hvilket er grunden til, at den der udvikler det, som udgangspunkt har rettighederne til det. Hvis man er ansat, så er det som udgangspunkt arbejdsgiveren, som har rettighederne.

Det er ikke alle idéer, som er patentbare - og gælder det software, så tag et kig på
Softwarepatenter.dk.
Side 1 ud af 2 (12 indlæg)