Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra enkeltmandsvirksomhed til Holding for at eje et IVS / ApS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Apr 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer, 

Jeg står i en situation som jeg har rigtig svært ved at overskue og kunne tænke mig nogle råd, for ikke at træffe en dum beslutning. Måske er det for sent... 

Jeg har drevet forretning på lavt plan de sidste 2 år med min enkeltmandsvirksomhed og I mellemtiden har jeg fået en rigtig god idé. Sammen med en partner har vi bygget et produkt, og har nu fundet en potentiel investor. Vi er blevet rådført til at oprette et IVS selskab, som vi nu har stiftet - men der er dog ingen kapital i selskabet da vi stadig venter at få investor aftalen på plads.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide, hvad den beste løsning er, for mig og min partner, når vi skal udbetale løn / trække penge ud af selskabet. Har ladet mig fortælle at den bedste løsning vil være at oprette et Holding selskab. Mit spørgsmål er; kan man omdanne sin enkeltmandsvirksomhed om til et Holding selskab og derigennem eje sit IVS selskab? Situation pt er at jeg har et enkeltmandsvirksomhed og et IVS (som vil blive omdannet til ApS når investeringen flader på plads), thats it. 

Hjælp påskønnes enormt meget! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47165
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:07

Udbetale løn fra IVS forudsætter at der er noget at udbetale da kapitalen jo ellers udvandes. Løn vil altid skulle udbetales til personen som a-beskatnings løn. 

Skal penge fra IVS til et fremtidigt holding - så kan det ske ved at IVS har skabt overskud og har betalt skat, og så kan IVS give udbytte til holding uden videre skat, men så ligger pengene jo i holding og kommer stadigt ikke til personen uden denne tager løn - eller personligt udbytte fra holding, men skat igen. Læg dertil, at IVS ikke må udbetale udbytte til holding før det har opbygget en beskattet selskabskapital på 50.000 kr

I kan ikke få penge fra jeres IVS som noget som helst andet end helt alm løn indtil det har opbygget 50.000 kr skattet kapital og derefter som løn eller udbytte (men samlet skat vil være ret så ens) I må ikke hæve personligt på nogen anden måde fra jeres IVS

Med begrænset aktivitet i dit enkeltmands tror jeg vi kan udelukke skattefri (skatteudskydelse af overværdier) omdannelse til holding, da det er relativt dyrt. Du skal helt enkelt i så fald stifte et nyt holding (f.eks IVS) og så evt lukke enkeltmandsvirksomheden, men pas nu på ikke at opbygge for mange selskaber i unøde - for hvert selskab koser at drive

Bare det IVS I nu har betyder, at I SKAL tegne lovpligtig arbejdsskadeforsikring som koster jeg hver som ejere/direktører ca 1200 kr hver om året og SKAL til at lave årsrapport som for nogen kræver hjælp og på et tidspunkt løber ind i afgift for erhvervsaffald (uanset I ikke har affald og driver hjemmefra) - så laver i lige på toppen hver sit holding - så kan det øge besvær og omkostninger og skal samstemmes med, at der er aktiviteter og behov, nu hvor I har startet IVS uden holding som private - måske i sammenhæng med i vil omdanne til ApS når alt falder på plads 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Apr 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 14:43

Hej John, 

1000 mange tak for uddybende svar! :-) 

Da selskabet vil modtage en kapital indsprøjtning på over 50.000,-, vil den dermed ikke automatisk blive omdannet til et ApS? Eller er det noget man selv skal sørge for hos Erhvervsstyrelsen? 

Hvis jeg forstår det korrekt, skal løn trækkes ud løbende ligesom man er vant til fra et lønmodtagerjob. Skal man dermed så registrere selskabet for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, eller sker det automatisk når selskabet bliver omdannet til et ApS?  

Gælder erhvervsaffald også for et software firma? 

På det tidspunkt selskabsformen ændres til ApS, kan vi oprette et Holding som kan eje ApS selskabet, eller skulle vi have startet med at oprette et Holding? 

Ingen, mange tak for svar og inputs. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47165
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:07

dvwood:

Hej John, 

1000 mange tak for uddybende svar! :-) 

1

Da selskabet vil modtage en kapital indsprøjtning på over 50.000,-, vil den dermed ikke automatisk blive omdannet til et ApS? Eller er det noget man selv skal sørge for hos Erhvervsstyrelsen? 

2

Hvis jeg forstår det korrekt, skal løn trækkes ud løbende ligesom man er vant til fra et lønmodtagerjob. Skal man dermed så registrere selskabet for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, eller sker det automatisk når selskabet bliver omdannet til et ApS?  

3

Gælder erhvervsaffald også for et software firma? 

4

På det tidspunkt selskabsformen ændres til ApS, kan vi oprette et Holding som kan eje ApS selskabet, eller skulle vi have startet med at oprette et Holding? 

Ingen, mange tak for svar og inputs. 

1 Nej der er flere måder - en er kontant ny selskabskapital - men jeg ved ikke om det er det investor kommer med, for så ejer han jo 50.000 og i 1 krone i selskabet. Kapitalen skal gives så den kan indgå som selskabskapital og det vil sige skal være enten indskud af beskattede midler, eller på anden vis selskabsbeskattet i jeres IVS afhængigt af hvordan pengene gives ind. 

Ved ændring fra IVS til ApS skal der revisorerklæring til om kapitalen, og en sådan erklæring kan koste op mod 10.000 kr så hvis I skulle ha ApS fra start i princip, så skulle I ha oprettet det fra start

2

Ja det skal registreres som arbejdsgiver fra starten og det er også som sagt sådan at I som stiftere og direktører skal oprette den lovpligtige arbejdsskadeforsikring for hver, i et forsikringsselskab

3

Ja erhvervsaffald gælder næsten alle og bestemt også software firmaet (har ikke at gøre med om man har affald eller ej, men er til kommunens generelle håndtering af erhvervsaffald og bortskaffelse af forurenet jord. En skat helt enkelt, og bestemt ikke populær

4

Ja når I nu er IVS uden holding vil et ApS eller IVS som holding altid jo skulle stiftes senere hvis det er de i vil - og ja- hvis det var det i absolut ville fra starten skulle det nemmest ha været gjort fra start - og var det et ApS I ville ha i driften, skulle I ha stiftet ApS fra start og evt med to ApS holding som ejer eller to IVS holding som ejere - men som sagt, pas på ikke at byg konglomerater op hvis ikke det faktisk er til fordel.

Brug lidt penge på møde med revisor omkring de 50 t der tilkommer og råd om hvordan I bliver ApS og om de er fornuft i holding

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 15:21

Fra tråden virker det som I endnu ikke har værdi i IVS selskabet, så tænk (få en revisors tanker på) om I blot kan nedlægge IVSet og skabe den struktur der er hensigtsmæssig. Som jeg læser tråden er det en software "ide" som først bliver værdisat når jeres investor kommer til.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:59

Har I overvejet/aftalt med jeres investor om han er interesseret i at skyde penge i et IVS fremfor et aps?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)