Kære Aminoer, Jeg står i en situation som jeg har rigtig svært ved at overskue og kunne tænke mig nogle råd, for ikke at træffe en dum beslutning. Måske er det for sent... Jeg har drevet forretning på lavt plan de sidste 2 år med min enkeltmandsvirksomhed og I mellemtiden har jeg fået en rigtig god idé. Sammen med en partner har vi bygget et produkt, og har nu fundet en potentiel investor. Vi er blevet rådført til at oprette et IVS selskab, som vi nu har stiftet - men der er dog ingen kapital i selskabet da vi stadig venter at få investor aftalen på plads. Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide, hvad den beste løsning er, for mig og min partner, når vi skal udbetale løn / trække penge ud af selskabet. Har ladet mig fortælle at den bedste løsning vil være at oprette et Holding selskab. Mit spørgsmål er; kan man omdanne sin enkeltmandsvirksomhed om til et Holding selskab og derigennem eje sit IVS selskab? Situation pt er at jeg har et enkeltmandsvirksomhed og et IVS (som vil blive omdannet til ApS når investeringen flader på plads), thats it. Hjælp påskønnes enormt meget! |
Udbetale løn fra IVS forudsætter at der er noget at udbetale da kapitalen jo ellers udvandes. Løn vil altid skulle udbetales til personen som a-beskatnings løn.
Skal penge fra IVS til et fremtidigt holding - så kan det ske ved at IVS har skabt overskud og har betalt skat, og så kan IVS give udbytte til holding uden videre skat, men så ligger pengene jo i holding og kommer stadigt ikke til personen uden denne tager løn - eller personligt udbytte fra holding, men skat igen. Læg dertil, at IVS ikke må udbetale udbytte til holding før det har opbygget en beskattet selskabskapital på 50.000 kr
I kan ikke få penge fra jeres IVS som noget som helst andet end helt alm løn indtil det har opbygget 50.000 kr skattet kapital og derefter som løn eller udbytte (men samlet skat vil være ret så ens) I må ikke hæve personligt på nogen anden måde fra jeres IVS
Med begrænset aktivitet i dit enkeltmands tror jeg vi kan udelukke skattefri (skatteudskydelse af overværdier) omdannelse til holding, da det er relativt dyrt. Du skal helt enkelt i så fald stifte et nyt holding (f.eks IVS) og så evt lukke enkeltmandsvirksomheden, men pas nu på ikke at opbygge for mange selskaber i unøde - for hvert selskab koser at drive
Bare det IVS I nu har betyder, at I SKAL tegne lovpligtig arbejdsskadeforsikring som koster jeg hver som ejere/direktører ca 1200 kr hver om året og SKAL til at lave årsrapport som for nogen kræver hjælp og på et tidspunkt løber ind i afgift for erhvervsaffald (uanset I ikke har affald og driver hjemmefra) - så laver i lige på toppen hver sit holding - så kan det øge besvær og omkostninger og skal samstemmes med, at der er aktiviteter og behov, nu hvor I har startet IVS uden holding som private - måske i sammenhæng med i vil omdanne til ApS når alt falder på plads
vh John Hannover