Hej Aminofolk Jeg har længe gået med tanken om at flytte mine private investeringer over i et selskab. Sagen er nemlig den, at jeg, på trods af skatteoptimering, ofte ender med at realisere over 49.200kr per år. Dette betyder, at jeg ender med at betale meget høj skat, hvilket gør det svært at udvikle min formue optimalt. Jeg tænkte derfor på at oprette et A/S eller ApS. På denne måde ville jeg kunne gro min formue og kun betale selskabsskat (så vidt jeg har forstået). Jeg er godt klar over at en dag, jeg skal have pengene ud igen, bliver jeg beskattet endnu en gang, og den samlede beskatning ender på ~42%. Dette betyder dog ikke så meget for mig, da pengene ikke skal ud af virksomheden igen i en lang periode. At flytte det hele over i et firma betyder også, så vidt jeg har forstået, at jeg kan flytte mange af mine investeringsmæssige udgifter (dataabonnementer, aviser osv.) over i firmaet og trække det fra i skat. Jeg er klar over, at jeg ved at køre mine investeringer gennem et selskab bliver beskattet via lagerbeskatning i stedet for realisationsbeskatning. Dette har dog heller ingen betydning, da jeg indtil videre har ændret min portefølje (og derved realiseret tab/gevinst) 1-3 gange per år. Mit egentlige spørgsmål ligger i om ovennævnte overhovedet giver mening, eller om jeg har glemt noget væsentligt? Ydermere er jeg interesseret i et overslag over, hvilke årlige udgifter jeg vil have i et ApS eller A/S i forbindelse med revisorer og andre nødvendigheder. |
I alle fald bare kort:
Hvis du taber penge så kan du max fradrage hvad der svarer til selskabskapitalen - resten vil være underskud i selskabet og give 0 i kapital men ikke andet fradrag end tab af selskabskapitalen som aktieindkomst
Din selskabsbeskatning af overskud vil være 24,5% og hvis du lader det stå og hæver som udbytte, vil du ha samme regel som nu for udbytte til 27% og hæver du som løn vil de 44% ca i skat være på toppen af den allerede betalte selskabskapital
Jeg ville tage en konkret vurdering af de ting som aviser, internet osv opvejer fordelene ved at kunne fratrække evt tab fuldt (til aktieskat værdi) I doubt it