Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP omsætning, bruttoresultat og overskud ???

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja har lige et par novice spørgsmål jeg har brug for hjælp med inden jeg kaster mig ud i det helt vilde.

Omsætning. Ved godt hvad omsætning er, men en virksomhed der omsætter for eksempel for 1 mio om året, hvor meget tjener den reelt før skat ??? er godt klar over der ikke er et fast svar, men der må da være et ca eller en gylden regel. !

Bruttoresultat. Hvad er et bruttoresultat ? hvordan regner man det ud ?

Hvorfor regner man altid virksomheders størrelse ud fra omsætning i stedet for det de reelt har i overskud ?

Hvor meget omstætter en virksomhed for før den kan betegnes som værende en stabil virksomhed ?

Ville have kaldt min profil spørge jørgen, men nanvet var taget !

Fra 8200 Aarhus
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 13:55

Der er ingen gylden regel for hvad dækningsgrad en virksomhed har på deres omsætning. Det kommer meget an på hvilken branche der er tale om. Du kan nemt opnå en omsætning på en million kr på at købe og sælge olie, uden at du behøver at have tjent ret meget på det, omvendt vil en konsulentvirksomhed, der har udført arbejde for en million kr., sandsynligtvis have tjent meget godt på det.

Tilmeldt 21. Oct 07
Skrevet kl. 14:08

Ok tak for hjælpen, hva med bruttoresultat, hvad er det ?
Tilmeldt 26. Sep 05
Indlæg ialt: 259
Skrevet kl. 14:12

Her er en resultatopgørelse for en handelsvirksomhed:

Nettoomsætning

- Vareforbrug

=Bruttofortjeneste

- Andre eksterne omkostninger 

- Personale omkostninger

= Indtjeningsbidrag

- Afskrivninger

= Resultat før renter

+ Renteindtægter

- Renteomkostninger

= Resultat før skat

- Skat af årets resultat

= årets resultat

1: Så du kan se det er svært at give en indikation for hvor meget de tjener før skat, men jeg mener fra mine gamle dage på handelsskolen at hvis man havde et års resultat på cirka 10 % af omsætningen, så var det pænt.

2: det gør man heller ikke altid. Man foretager istedet for diverse udregninger som; afkastningsgrad og overskudsgrad. De bruges til at fortælle hvor god virksomheden er til at tjene penge, vil ikke gå mere ind i dem, da det kan blive en lang smøre. Men de udregninger kan give en mere præcis beskrivelse af virksomheden end omsætningen.

3: For at en virksomhed skal være stabil kræver det ikke den omsætter for et vist beløb, men det kræver til gengæld at den omsætter for et lignende eller større beløb i flere år. Så man kan se at virksomheden kan tjene penge løbende, istedet for kun i en kort periode

4: Ingen grund til at kalde sig spørge jørgen, vi skal alle lære. De første måneder på amino var jeg også meget aktiv med at spørge, og det er jo også derfor vi har et sådant forum. 

Tilmeldt 21. Oct 07
Skrevet kl. 14:20

Tak for hjælpen. I udregning af bruttoresultat omtales vareforbrug. hvad er definationen af dette. ? er det de resourser man har brugt for at genererer indtægten eller ? hvis dette er tilfældet kan bruttoresultat vel betegnes som overskud før skat mm. eller hvad ? det er lidt svært at oudregne når man ikke ved hvad det indebærer.
Tilmeldt 21. Oct 07
Skrevet kl. 14:23

sorry, har regnet det mere eller mindre ud fra din flotte opstilling, skulle bare lige fatte den.

Ud over dette hvad er jeres mening om en virksomhed der har et årligt overskud før skat på 1 mio. er dette en stor virksomhed, og hvor stor ?

Tilmeldt 21. Oct 07
Skrevet kl. 14:33

Grunden til det oprindelige spørgsmål om bruttoresultat er at jeg sidder og kigger på børsen liste over vækst virksomheder, men jeg har svært ved at vuderer hvor meget de rent faktisk tjener, da det hele er beskrevet i bruttoresultater. Man har jo ingen ide om hvor meget de reelt tjener !

Tilmeldt 26. Sep 05
Indlæg ialt: 259
Skrevet kl. 14:35

Hvis det er aktie selskaber så skal de offentliggøre deres regnskaber, og så er der god mulighed for at læse og lære om dem.

Og der får du flere tal end kun bruttofortjenesten

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)