Hej, jeg overvejer kraftigt at starte en enkeltmandsvirksomhed der skal beskæftige sig med salg af forbrugerelektronik over internettet. Jeg har derfor et par spørgsmål til selve driften. Hvordan er regnskabspraksis for denne type virksomhed? Og stilles der anderledes krav til bogføring end hvis der var tale om et selskab? I forhold til bogføring og regnskab har jeg en kammerat der er uddannet revisorassistent. Kunne han evt. varetage bogføring og udarbejdelse af regnskab for virksomheden, eller kræves der en autoriseret revisor? Der skal nævnes at jeg skal momsregistreres da min forventede omsætning ligger over 50.000 kr/årligt - hvis dette gør nogen forskel. Hvordan betales der skat af overskuddet - via selvangivelsen?
På forhånd tak! Mvh Thomas K. |
Hej!
Nej...ikke speciel regnskabspraksis. Nej...ikke nævneværdig forskel i bogføringen i forhold til et selskab.
Ja..din kammerat kan godt lave bogføring og årsrapport...intet krav til autorisation i enkeltmandsfirma.
Ja...når du er momsregistreret, skal du lave momsregnskab og indberette kvartalsvis.
Skat kan betales løbende via B-skat, og slutskat via selvangivelsen.
/Peter