Kære Godtfolk/Aminoer Jeg sidder her med en fornemmelse af at have været naiv, uviden, og lidt for god af mig.... Tror at alle tænker som mig, og vil det bedste for andre selvom jeg inderst inde godt ved at sådan hænger verden ikke sammen.... Hvorfor sidder jeg så her ? Det gør jeg, fordi at jeg på det sidste 1,5 år har mistet mere 120.000.- på at mine kunder ikke betaler for deres varer. Kort om mig/min virksomhed: Jeg forhandler Engros/B2B tøj-sko-accessories fra Paris og Italien. Vi giver 30 dages kredit. Intet min. køb. Vores procedure ved manglende betaling: Først en venlig reminder - 1. rykker +2+3 og så videre til inkasso. Lige nu sidder jeg med ikke mindre end 3 kunder der ikke betaler, hvor sagen er ved at gå videre til inkasso. Deres svar når de har modtaget reminder og rykkere er: Undskyldninger som, vores e-mail virker ikke(ved dog ikke hva det har med sagen at gøre) Jeg er kommet på sygehuset, pengene er landet på en forkert konto, der er en der er syg i familien, det er pt. svært at være mig osv. osv. Jeg mener jo at disse oplysninger ikke er mit bord, og om de så tror at jeg siger ej, meeeeeen så skal I da heller ikke betale for de varer I har modtaget, haft 30 dage til at betale, og allerede har solgt videre..... Så er jeg bare den onde leverandør, som får et dårligt omdømme og som går på røven af flinkhed.... Jeg hader denne del af business, for ja jeg har et blødt hjerte, og ja jeg vil folk det bedste, men sådan kan jeg jo ikke drive en virksomhed er søvnløs om natten for ved ikke hvad det skal ende med. Køber aldrig på kredit selv og er af den opfattelse har du ikke råd, så skal du ikke købe... Jeg håber I kan hjælpe mig til at blive en bedre leverandør:-) ? Hvad svarer man når de sender deres 717 dårlige undskyldninger, og ikke vil være ubehøvlet og kan man undgå overhovedet ikke at skulle blive det ? Hvordan får jeg fremadrettet formuleret at man skal købe for et hvis antal kr. fx. 30,000.- inden man kan opnå 30 dages kredit ? Endvidere tænker jeg på at tilbyde 10 % rabat ved kontant betaling, og ellers kun 7 dages kredit indtil man har bevist at man kan/vil betale. Kan oplyse at der står i vores vilkår/handelsbetingelser mht. de 30. dages betaling, som det er nu så kan ikke komme bag på dem at der skal betales efter de 30. dage. HJÆLP...Kom gerne med jeres ideér-Kommentar så I kan hjælpe mig med at blive en bedre/dygtigere forretningsdriver. Forsat dejlig sommer:-) Vh. Diana |
Hej Diana,
Det er altid svært sådan noget her! For som udgangspunkt er jeg også som du. Dvs. tror på det bedste i andre, og giver mig ret meget! :) Problemet er bare at folk desværre fra tid til anden udnytter det...
Jeg synes at du skal gøre sådan her fremover:
De får een rykker, og så er det videre til inkasso, hvis altså at de ikke kan sende varerne retur i samme indpakning? :) Du får ikke dine penge, men om ikke andet, så kan du da i det mindste sælge varerne til andre?
Frank