Hej Lone
Jeg har også selv været i din situation engang og havde præcis samme overvejelser osv..
Jeg kan kun anbefale dig at få noget erfaring i en etableret virksomhed, gerne med nogle store eller mellem store kunder. Det er simpelthen rigtig mange ting som man ikke kan når man er ny, og det kunne f.eks være planlægning, projektstyring, kundehåndtering, salg og markesføring, estimere projekter store som små. og så er det lige det med at du skal konkurrerer men sådanne nar hoveder som mig som mega fede referencer, erfaring og er benhård til at trylle det fede design "just like that". Nej, jeg tager pis
, det jeg bare vil sige med det at jeg får stort set får henvendelser hver dag her fra folk fra Animo pga. de referencer og det min lille virksomhed har lavet (og min personlige liste og referencer er 4-5 gange længere) på det år vi nu har eksisteret, og uden di referencer er det fandme op af bakke kan jeg da lige hilse at sige fra de Designere og Art Directors jeg kender. Det handler for en designer kun om en ting hvis du skal have succes som selvstændig og det er rigtig gode referencer. Og så skal det være noget folk kender og ikke dette der med den lokale campingplads osv..
Jeg gjorde det at jeg lavede et website for CAFE RUST(kendt i kbh) stort set gratis imens jeg gik på en skole ala din, med den i "hånden" fik en praktik plads i en virksomhed (Juul og Stejle) som forbarmede sig over min. Det blev faktisk til et helt år og der fik jeg virkelig lært at designe, i starten fik jeg virkelig høvl for mit ubehjælpsom design. Med nogle gode referencer derfra søgte jeg så videre bla bla.
ca. 9 år efter åbnede jeg så min egen designbureau med fokus på e-handel, men lige siden vi har åbnet har der været nye ting at man skulle sætte sig ind i, ting som ikke hart noget med design at gøre. Så det skal man også lige tænke over at det ikke nok med at man har travlt med at bliver bedre til sit fag man skal sku også lave regskab, besøg kunder, opsøgende salg osv..
Lone jeg skriver ikke dette for at skræmme dig men jeg kender et utal af designere, artdirector, tøjdesigner programmør og de dem der har det sjovt og den der aldrig skal lave opsøgende salg osv. det er dem med fede referencer, og for de andre som ikke har er det bare ikke sjovt og de har idag igen et fast job.
Mit råd: find en virksomhed som vil have en elev/praktikant/ansat (om det så er i jylland, så skal du bare ind i "varmen"), og der lytter du, lytter du og nok igang lytter til de erfarne designere(de er kilen til din succes). Vis dit egagement som om det var din sidste din og lær hvordan man køre en designprojekt fra start til slut, se de første år som en skole hvor du bare får penge for at gå der.
Hvis du stadig har lyst efter nogle år, så forbered dig godt, hav evt. nogle kunder/projekter inden du starter og blev evt. freelancer for din tidliger arbejdsplads (det er jeg stort set halvdelen af min egen årsomsætning kommer derfra).
Nå jeg skal have en fredagsøl
, håber du kan bruge mit råd ellers kald mig bare en nar
(!!!!#%"¤ han skal fandme ikke tro han er noget!!!)
Jeg ønsker dig alt held og lykke fremover, ildsjæle som dig kan vi ikke få nok af.