Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erfaringer fra webdesignere/grafiske designere/multimediedesignere søges

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 26. Aug 07
Indlæg ialt: 910
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at uddanne mig til multimediedesigner og overvejer, at blive selvstændig når jeg engang er færdig.

Hvad er jeres erfaringer?

Er det nemt? Svært?

Vil I råde mig til det, eller skal jeg lade vær?

Jeg havde tænkt mig, at tage nogen suplerende kurser på Grafisk højskole imens, for yderlig at dygtiggøre mig.

Er der ellers nogen gode råd I kan give?

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. May 06
Indlæg ialt: 228
Skrevet kl. 16:45

Jeg ville starte i det små, med nogle freelance opgaver og så se hvordan går.

Lav en hjemmeside hvor du viser hvad du kan, vis nogle referencer frem, og ellers netværke rundt om på nettet og hvor du ellers har mulighed for det.

Er ikke selv designer, så kan ikke sige om det er nemt, godt, hårdt eller skidt, men er man god og kan lide gamet, så skal man nok klare den :) 

Mvh

Tranberg

Fang mig hvis du vil have god smag i munden - alt i spiritus og barudstyr hos MixMeister.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:57

Hej Lone

Jeg har også selv været i din situation engang og havde præcis samme overvejelser osv..

Jeg kan kun anbefale dig at få noget erfaring i en etableret virksomhed, gerne med nogle store eller mellem store kunder. Det er simpelthen rigtig mange ting som man ikke kan når man er ny, og det kunne f.eks være planlægning, projektstyring, kundehåndtering, salg og markesføring, estimere projekter store som små. og så er det lige det med at du skal konkurrerer men sådanne nar hoveder som mig som mega fede referencer, erfaring og er benhård til at trylle det fede design "just like that". Nej, jeg tager pis Smile, det jeg bare vil sige med det at jeg får stort set får henvendelser hver dag her fra folk fra Animo pga. de referencer og det min lille virksomhed har lavet (og min personlige liste og referencer er 4-5 gange længere) på det år vi nu har eksisteret, og uden di referencer er det fandme op af bakke kan jeg da lige hilse at sige fra de Designere og Art Directors jeg kender. Det handler for en designer kun om en ting hvis du skal have succes som selvstændig og det er rigtig gode referencer. Og så skal det være noget folk kender og ikke dette der med den lokale campingplads osv..

Jeg gjorde det at jeg lavede et website for CAFE RUST(kendt i kbh) stort set gratis imens jeg gik på en skole ala din, med den i "hånden" fik en praktik plads i en virksomhed (Juul og Stejle) som forbarmede sig over min. Det blev faktisk til et helt år og der fik jeg virkelig lært at designe, i starten fik jeg virkelig høvl for mit ubehjælpsom design. Med nogle gode referencer derfra søgte jeg så videre bla bla.

ca. 9 år efter åbnede jeg så min egen designbureau med fokus på e-handel, men lige siden vi har åbnet har der været nye ting at man skulle sætte sig ind i, ting som ikke hart noget med design at gøre. Så det skal man også lige tænke over at det ikke nok med at man har travlt med at bliver bedre til sit fag man skal sku også lave regskab, besøg kunder, opsøgende salg osv..

Lone jeg skriver ikke dette for at skræmme dig men jeg kender et utal af designere, artdirector, tøjdesigner programmør og de dem der har det sjovt og den der aldrig skal lave opsøgende salg osv. det er dem med fede referencer, og for de andre som ikke har er det bare ikke sjovt og de har idag igen et fast job.

Mit råd: find en virksomhed som vil have en elev/praktikant/ansat (om det så er i jylland, så skal du bare ind i "varmen"), og der lytter du, lytter du og nok igang lytter til de erfarne designere(de er kilen til din succes). Vis dit egagement som om det var din sidste din og lær hvordan man køre en designprojekt fra start til slut, se de første år som en skole hvor du bare får penge for at gå der.

Hvis du stadig har lyst efter nogle år, så forbered dig godt, hav evt. nogle kunder/projekter inden du starter og blev evt. freelancer for din tidliger arbejdsplads (det er jeg stort set halvdelen af min egen årsomsætning kommer derfra).

Nå jeg skal have en fredagsøl Smile , håber du kan bruge mit råd ellers kald mig bare en nar Geeked (!!!!#%"¤ han skal fandme ikke tro han er noget!!!)

Jeg ønsker dig alt held og lykke fremover, ildsjæle som dig kan vi ikke få nok af.

Fra Hellerup
Tilmeldt 26. Aug 07
Skrevet kl. 17:28

Hej Tranbjerg.

Takker for dit svarSmile

Jeg har allerede en side, men har endnu ikke så mange referencer, men det er somom, der de sidste par måneder er kommet lidt flere forespørgsler...men det er nu mest på hobbyplan endnu...

Freelance... ja, det var da en mulighed...Smile

Hej Henning.

Tusind tak for dit fyldestgørende svar...Smile

Hvor er det rart, at høre fra folk, der ved, hvad de snakker om...

Du har da helt ret i, det du skriver...men det eneste jeg vil sige, er at vi lærer en masse om projektstyring, virksomhedsteorier, markedsføring osv... på multimediedesignstudiet...

Så meget, at jeg synes, vi lærer for lidt om det praktiske. Programmerne, og design processen.

Der udover, har jeg snakket med en af mine studiekammerater, om at måske starte noget op sammen.

Han, interesserer sig ikke for design delen i uddannelsen, men går netop op i markedsføring, og det mere overordnet. Han er den fødte sælger, så han skulle, hvis det skulle være, stå for kundekontakten, og være den styrende og opsøgende... Men jeg ved ikke om det er en god idé at dele det så skarpt op.

Jeg er måske naiv, når jeg tror, at det hele kommer til en...

Men igen takker for dine kommentarer, jeg vil tænke lidt mere over det...Smile 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:59

Hej

Jamen lyder da fint, bare husk at der er lysår fra skolen og det virkelige liv (hvor mange af jeres lærer har været designer, art director, udvikler eller sælger som selvstændig eller bare som fast ansat i et succeful webbureau, næppe en eneste), men vis du virkelig har sat dig for at gå selvstændig, så lav nogle samarbejde med folk. For eks. har jeg et netværk af de bedste fotografer, flashudvikler, designer, .Net programmør, 3D designer og animator, tekst forfattere som jeg bruger stort set på alle mine projekter, så har du ingen fastansatte men du har et team til rådighed der vil gøre et vært webbereau grøn af misundelse.

F.eks leder vi efter virksomheder som sælger ehandelsløsninger men som ikke har eller vil have designopgaverne inHouse. På den måde kan de konsentrere sig om salg og rådgive osv. og vi skal bare for "dem til at se godt" ift. deres kunder og så slipper vi for salgs delen.

Det er selvfølgelig bare en måde at gøre det på og det kræver nok at man har en del erfaring med kæmpe produktionsteams, men tanken og iden er jo god nok.

Nå det var den fradagsøl vi kom fra Smile 

God weekend

Fra Hellerup
Tilmeldt 26. Aug 07
Skrevet kl. 11:35

Hmmm, vi har ihvertfald en uddannet arkitekt, og resten kan jeg ikke huske, men mener de var uddannet indenfor noget der var relevant...meeeeeen det er meget svingende, hvor gode undervisere, de er..

Ja, jeg har da tænkt mig, at bruge uddannelsen til, også at netværke.. kan jo være, man finder andre samarbejdspartnere, folk der er gode til noget andet, end jeg er.. Det synes jeg også, de lagde op til, i starten af uddannelsen, hvor de sagde, at mange kontakter, ville blive knyttet under de 2 år, uddannelsen varer..

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:50

Hej Lone

Ja, netværk er virkelig vigtigt og det er lige så vigtigt at fastholde kontakter, til det bruger jeg LinkedIn(se f.eks min profil her: http://www.linkedin.com/in/henningwraae ), her inviterer jeg alle de personer som jeg arbejder for og med, og personer som jeg måske får brug for i fremtiden eller at de for brug for mig Smile

Gennem dette netværk har jeg fået 2 kunder og 2 tilbud på designchef stillinger, ikke særlig meget mange men det har vist heller ikke taget mere end 1 time eller 2.

Fra Hellerup
Tilmeldt 26. Aug 07
Skrevet kl. 12:29

Wau, oki.. Er det bare ved at oprette en profil derinde, eller var det folk du kendte i forvejen?

Det må være dejligt, at være nået så langt, det gad jeg godt!!

Er nok lidt utålmodig he he..

Men ville ønske jeg var, hvor du er idag, men det kræver nogen flere år på bagen...Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:37

Hej Lone

Nej det var virksomheder jeg ikke kendteSmile

Ja, med dit engagement, så når du dertil før tidCool, bare gi den gas.

Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 14:07

Lone71:

Jeg er ved at uddanne mig til multimediedesigner og overvejer, at blive selvstændig når jeg engang er færdig.

Hvad er jeres erfaringer?

Er det nemt? Svært?

Vil I råde mig til det, eller skal jeg lade vær?

Jeg havde tænkt mig, at tage nogen suplerende kurser på Grafisk højskole imens, for yderlig at dygtiggøre mig.

Er der ellers nogen gode råd I kan give

Nemt eller svært: Det er op til dig og hvor afhængig du er, af dit eget firma og omsætning.

Råde dig til det eller lade være: Der er ihvertfald mange om budet. 

Råd generelt: Kend dit eget værd, i det arbejde du laver. Jeg har endnu ikke oplevet en branche hvor folk underbyder hinanden så vildt, som i den grafiske branche. Jeg har selv vinket adios til kunder, som simpelthen ikke vil betale prisen, for hvad kvalitet, rådgivning og professionelt arbejde koster og fordi de "kunne få det billigt andre steder" Be my guest Wink. Herunder kan jeg nævne Grøften i Tivoli. Så hold hovedet højt og hav gå-på-mod. Husk at holde fingeren åp pulsen, med hvad der sker - vær på forkant, moderne og smart. Det vil være vigtigt når du skal være kreativ og komme med lækre løsningsforslag til dine kunder. Go' weekend :)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)