Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pension selvstændig indbetailing i 2014 for 2013

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 19. Oct 06
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kludret overskrift

Har min regnskab færdigt for 2013 og vil selvangive. Nu ville jeg rigtig gerne inbetale 30% på en pensionskonto. Har ikke tidligere haft en pensionopsparing i eget firma.

Derfor: Kan jeg tage 30% af overskuddet fra 2013 og indbetale på en pensionskonto på mandag, f.eks. indbetaling 200.000 kr. ? Jeg har ikke noget oprettet endnu, men fik i en kort samtale med Skandia oplyst at det kunne sagtens lade sig gøre.

Læser jeg lidt rundt så er min tvivl:

1. Skulle den indbetaling have været sket i 2013?

1a. Hvis ja: Men der keder man jo ikke regnskabet 100% (har afslutning ved årsskifte)

1b. Der findes in masse skriverier om at man kan indbetale på kapital pension for selvstændig til og med 2014 hvorefter ordningen bliver nedlagt. Har også læst at man ikke kan oprettet en sådan og skattefrit indbetale 30% i 2014, hvis den ikke er oprettet allerede, hvad er op og ned ?

2. Kort og godt: Hvad er min bedste mulighed her, hvis jeg vil indbetale til pension for året 2013 (skattefrit) og ikke har nogen pensionsopsparing endnu og vil ha så optimal en situation som muligt. Kom gerne med et forslag, så skal jeg nok give et glas honning hvis de bier altså laver noget :-) !

Håber en har stået med det samme og netop lige nu har fundet en god løsning, som også passer her :-)

Go lørdag

Claus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:02

tal med banken der bør vide det men mig bekendt skal man ha indbetalt i 2013 når vi taler 30% af 2013 overskud. Man betaler med alt jeg ved efter et skøn og når det virkelige kendes kan man få det man har betalt for meget - udovverer over det normale ratepensionsloft for året - betalt tilbage uden konsekvens (ingen ekstra skat men jo så heller ikke fradrag)

Jeg mener derfor du skulle ha lavet ordningen i 2013 og indbetalt i 2013 for at du skulle kunne bruge 30% af 2013 overskud

Tal også med en revisor, for det her har jo også at gøre med hvilken fordel du opnår i forhold til topskat som jeg ser det. Fra 2015 kan ordningen bruges via livrente, som idag kan strikkes sammen så det næsten ligner rateprnsion faktisk

Fra København
Tilmeldt 19. Oct 06
Skrevet kl. 17:14

Hej John, tak for dit svar.

Så har jeg forstået det på samme led som dig lyder det til. Jeg har også snakket med en revisor, som kort oplyste at man ikke kunne gøre det bagud. Jeg mangler måske nok lige at få fakta på bordet, findes der ikke en paragraf som klart definere om man kan eller ikke. Den ville jeg gerne læse. Har nemlig svært ved at se det logiske heri. Man bør vel f.eks. have lov at tage en vurdering mht. personskat, virksomhedsskat og pension, når året "evalueres" igennem regnskabet.

Men er det ikke sådan så er jeg jo også med på det.

Mvh Claus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:13

jeg kan ikke uden at bruge en masse tid lovhenvise - men finder det nu naturligt nok at indbetaling skal ske inden for samme år som overskud - og evaluering jo netop tillades i og med man kan få tilbagebetalt for meget indbetalt til pensionen.

Den revisor du talte med bør kunne gi dig den konkret lovhenvisning vil jeg mene

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:22

Pensionsbeskatningsloven paragraf 18.

Fra København
Tilmeldt 19. Oct 06
Skrevet kl. 22:55

Hej Henrik

Tak for information, den var klokkeren, jeg har læst den § 18

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=151889#Afs1

"...fradrages ved indkomstopgørelsen for det eller de indkomstår, hvori virksomheden som nævnt i § 15 A, stk. 2, er afstået, hvis indbetalingerne foretages senest den 1. juli i det umiddelbart efterfølgende indkomstår."

Så hvis jeg ikke skal afstå, kan jeg hermed ikke efter udgangen af 2013 indbetale til pension. Fred i sjælen, så skal jeg ikke rumstere mere med den tanke.

Takker for jeres bidrag, stor hjælp!

Mvh Claus

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)