Dette er garanteret et rigtigt begynder spørgsmål, men så er der måske også lidt lettere ting at svare på end de hidtidige spørgsmål ;-)
Kort sagt, så har jeg startet en enkeltmandsvirksomhed, hvilket er registeret som et rådgivningsfirma. Helt præcis har jeg med energi at gøre.
Mit spørgsmål er så, er der grænser for hvilket arbejde jeg må foretage mig i denne virksomhed?
Tilfældigvis, så har jeg erfaring indenfor havearbejde og bageri, hvilket er to forskellige boldgader - og en helt tredje i forhold til energi. Når den nu er registeret som en rådgivningsvirksomhed, må jeg så tilbyde denne form for service? Og i så fald, hvor udspecificeret bør min faktura være? Er det nok med "havearbejde" eller "bageri arbejde"?
Hvis du generelt vil arbejde på kryds af brancher så bør du registrere de brancher - i alle fald de som ikke falder ind under hinanden og som du regelmæssigt falder ind under. Det gør du ved at være indlogget hos virk og du kan finde koder her http://www.virk.dk/myndigheder/stat/ERST/Branchekode
Hvis kunden er tilfreds med Havearbejde så er det godt, bare moms er specificeret altid, men en del vil nok forvente at kunne se hvad der er materialer og hvad der er arbejdsløn, så det afhænger jo meget af hvor tilfreds kunden skal være.
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tusind tak for svar til jer begge. Materialer og eventuelle vil naturligvis blive udspecificeret, men jeg tænkte på selve udførelsen af arbejdet, er det da nok at skrive 'havearbejde' i henhold til, hvis skat vil se noget?
Ang kategorier, så har jeg lidt problemer. Havearbejde høet ind over kategorien 'landskabspleje', ikke?
Men hvad med bager arbejde? Det er som en form for vikar i sommerperioden, kan man vel kalde det. Men jeg kan ikke finde den rigtige kategori for dette.
Og så lige en sidste ting, kan jeg godt have krydset flere af samtidig?
Og bare lige på den sikre side (jeg ved godt det ikke er bindende svar ;-) ), men det er lovligt at jeg tager ud og arbejder som hhv. havearbejder og bager og fakturaer det, når jeg i forvejen har virksomhed? Jeg skal ikke ansættes i virksomheden, vel?
Tusind tak for dit svar. Jeg kan se, at der i hvert fald er nogle punkter hvor på jeg lige skal overveje at tage imod dette arbejde.
Først vil jeg gerne nævne, at jeg er studerende og har startet denne enkeltmandsvirksomhed indenfor rådgivning, hvor jeg primært vil rådgive om energi og bageri. Virksomheden drives seriøst, men intenst til en vis grænse, da jeg naturligvis sætter studiet først. Virksomheden giver allerede overskud og jeg har arbejdet for flere arbejdgivere. Jeg vil ikke annoncere med mine tjenester, men derimod kontakte den enkle virksomhed, hvis nødvendigt (= ingen arbejde)
Jeg er så blevet spurgt om jeg kan komme ind og hjælpe i et bageri henover sommeren, hvilket jeg flere gange er blevet spurgt om. Altså ikke rådgivning. Her synes jeg forholdene ligger sig meget op af "freelancer", men kommer i konflikt med disse to: 1. Det er arbejdsgiver som bestemmer hvordan og hvornår arbejdet udføres (lønmodtager) 2. Freelanceren har ofte meget frie arbejdsforhold, fleksible arbejdstider og hjemmearbejdsplads (freelancer)
Af gode grunde kan bager arbejde hverken være en hjemmearbejdsplads, give frie arbejdsforhold eller selv bestemme hvordan og hvornår arbejdet bliver udført. Det vil være naturligt, at jeg bliver hyret til at komme i en periode på evt. en uge - eller måske sågar blot én dag - af forskellige virksomheder.
Betyder dette at jeg her er "freelancer", og må jeg så fakturere?
jeg synes det lyder som lønmodtager ret klart. Der er ikke facitliste og jeg kan ikke gi et korrekt svar. Du kan jo spørge skat om du tør/vil eller - en revisor - eller tage chancen
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Man skal ikke gøre tingene mere besværlige, end de er.
Jeg kan ikke se, at man ikke skulle kunne arbejde med forskellige ting i sit enkeltmandsfirma. Det vigtigste er at have CVR-nummeret samt betale skat og moms - så kan myndighederne vel ikke blande sig i, hvad du laver.
Angående bageriet, så kan du bare skrive rådgivning på fakturaen...!
Angående fakturaer, så er det kunden, der bestemmer hvor udspecificeret den skal være. Du kan sagtens bare skrive 'Rådgivning' eller 'Havearbejde' og så et beløb. Men normalt ville man nok skrive timer og materialer på i de brancher.