Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afregning af erhvervsmæssig bil mellem selskaber

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Feb 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Sagen er følgende:

I mit hovederhverv ejer jeg 20% af et datter selskab (på et senere tidspunkt måske 30%).

Jeg har egne bil og får skattefri kørselsgodtgørelse.

Dernæst har jeg et ejendomsselskab som jeg ejer 50%.

Nogle gange er det mere hensigtsmæssigt med en anden bil til mit daglige arbejde. I hoved selskabet har vi en varevogn som "mit" datter selskab så låner og det afregnes internt (vi bruger samme takst som skattefri kørselsgodtgørelse  2,73- bare for at have et eller andet, ved godt at dette ikke er skattefrit, men vi bruger taksten.

I hoved selskabet er der også en lille hurtig bil, som kun anvendes erhvervsmæssigt (ny pris 700.000 kr). Vil jeg også kunne anvende den i datterselskabet og bruge samme afregning, altså 2,73, eller vil skat sige at det er en dyrere bil, og derfor skal der afregnes et højere beløb, og hvordan skal det i så fald fastsættes ?

jeg er helt med på at jeg ikke kan få skattefri kørselsgodtgørelse privat for de km jeg kører i de erhvervsmæssige biler.

Næste variant:

I mit ejendomsselskab som jeg ejer 50% (og den anden ejer har intet med mit hovederhverv at gøre), der har vi også en bil rent erhvervsmæssigt.

Nogle gange ville jeg med fordel kunne anvende denne i mit hovederhverv. Kan jeg så bare sende faktura på de 2,73 kr/km, og vil jeg kunne gøre dette uanset om det er en kassebil, eller en sportsvogn ?  Skal det takseres anderledes hvis det er en dyrere bil, er jeg meget interesseret i at finde ud af hvordan det skal værdisættes/takseres rigtigt ift skat.

Håber I kan hjælpe.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Generelt skal der faktureres til markedspriser mellem selskaberne. Hvad vil det koste hvis de enkelte selskaber skulle leje tilsvarende biler ude i byen. Det er den pris du skal tage udgangspunkt i.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)