Hej Aminoer Jeg er lidt i tvivl om jeg har bogført forkert. Jeg sælger en IT-ydelser og har nogle kunder jeg fakturerer hver måned. Jeg står dog også for kontakten til nogle freelancere fra udlandet, hvor der faktureres uden moms. Disse freelancere har ikke noget med mig at gøre ud over, at jeg får timeløn for projektledelsen af dem samt at jeg lægger ud for deres løn og viderefakturerer den til kunden på samme faktura som min egen løn. Men når jeg viderefakturerer skal jeg så pålægge beløbet moms? Og hvis ja, og jeg ikke har gjort dette indtil nu, hvordan retter jeg så fejlen? Kan jeg opkræve den manglende moms på en faktura og vil han så stadig kunne trække det fulde beløb fra? Med venlig hilsen Emil |
du har vel moms på det du fakturerer for egen ydelse går jeg vel ud fra når det er fra momsreg I/S
Jeg ved ikke om du kan fakturere det som er rent udlæg som udlæg uden moms - det må andre svare på - udlæg kan jo normalt videre faktureres uden moms men jeg mener at så skal original regning være udstedt til den der slut betaler. Er det ikke som rent udlæg vil jeg mene der skal moms på.
Om den så lettest løses (og lovligt løses) men en ren moms stand alone faktura, aner jeg ikke- se hvad andre kan sige her -
Husk i alle fald når du betaler løn til freelancere i udlandet så skal du, hvis det er til personer, - indberette betalingen i skat (gøres ved at indberette med kryds i INTET CPR og så skriver man navn, adresse og fødselsdato på personen der modtager lønnen. Det har ikke skattekonsekvens for dig i forhold til at du skal tilbageholde noget men sikrer dig korrekt behandling i form af dit fradrag for den udbetale personløn til nogen i udlandet
vh John H