Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af fragt uden for EU - Moms på fortjenesten?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 17. Oct 11
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Da jeg lige har startet virksomhed, har jeg et enkelt spørgsmål.

Jeg sælger fragt, og noget af den går udenfor EU.

Lad os sige jeg har en forsendelse til Norge.

Jeg giver 500,- UDEN moms, og min kunde betaler mig 750,- UDEN moms.

Så har jeg en fortjeneste på 250,- på en service ydelse uden for EU. Skal jeg betale moms af denne fortjeneste?

Min plan er at bruge Dinero, måske i ligefrem kan hjælpe med hvilke kontoer jeg kan bruge.

Både med regningen fra min leverandør, og regningen til min kunde.

Tak på forhånd :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:46

Hej Kasper

Nej ingen moms.

DBH Kristian

Tilmeldt 17. Oct 11
Skrevet kl. 22:14

Tak for hurtigt svar.

Jeg går ud fra jeg laver faktura under .

og køb laver jeg som #fragt uden moms.

Ville dette være korrekt at bogføre det sådan?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47201
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:41

Hele salget skal bogføres på 1250 momsfrit salg til udlandet da det skal med i rubrik c i momsangivelsen - sørg for ex fakt. kopi i plastlomme på pakken for at underlægge kundens indfortoldning  - Det er lige meget om det er vare eller fragt. Om du har momsfradrag for fragten ind - afhænger af om det er fragt du betaler med dansk moms - det gør du f-eks. ikke på frimærker

Jeg forstår ellers ikke spørgsmålet om regningen fra din leverandør da jeg ikke ser den nævnt i spørgsmålet

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:49

Der formidles transport. Trådstarters kunde er den som skal have noget fragtet. Leverandøren den som trådstarter får til at transportere fragten.

Med andre ord er trådstarter en form for mellemmand.

Tilmeldt 17. Oct 11
Skrevet kl. 22:50

Cookie - John Hannover:

Hele salget skal bogføres på 1250 momsfrit salg til udlandet da det skal med i rubrik c i momsangivelsen - sørg for ex fakt. kopi i plastlomme på pakken for at underlægge kundens indfortoldning  - Det er lige meget om det er vare eller fragt. Om du har momsfradrag for fragten ind - afhænger af om det er fragt du betaler med dansk moms - det gør du f-eks. ikke på frimærker

Jeg forstår ellers ikke spørgsmålet om regningen fra din leverandør da jeg ikke ser den nævnt i spørgsmålet

Det er kun fragten jeg sælger. altså spedition.

Det vil sige at min kunde bor i Danmark, men sender en vare til f.eks Norge, som f.eks koster 750,-

Jeg er kunde ved en leverandør i Danmark som sender mig en regning på 500,-. Begge regninger er uden moms.

Det vil sige jeg nu har et overskud på 250kroner, som jeg ikke skal betale moms af?

Bør jeg stadig bogføre under 1250? og hvilken konto skal jeg bogføre min regning fra min leverandør under?

Tilmeldt 17. Oct 11
Skrevet kl. 22:53

Henrik Koudahl:

Der formidles transport. Trådstarters kunde er den som skal have noget fragtet. Leverandøren den som trådstarter får til at transportere fragten.

Med andre ord er trådstarter en form for mellemmand.

Korrekt

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:59

Kasper Johansen:

Cookie - John Hannover:

Det er kun fragten jeg sælger. altså spedition.

Det vil sige at min kunde bor i Danmark, men sender en vare til f.eks Norge, som f.eks koster 750,-

Jeg er kunde ved en leverandør i Danmark som sender mig en regning på 500,-. Begge regninger er uden moms.

Det vil sige jeg nu har et overskud på 250kroner, som jeg ikke skal betale moms af?

Bør jeg stadig bogføre under 1250? og hvilken konto skal jeg bogføre min regning fra min leverandør under?

nej her kom jo en lidt anden historie end den første. Din kunde er i Danmark - og så sender han en vare til Norge - og du skal fakturere ham prisen for forsendelsen kun?

Alt du fakturerer i DK er jo som udgangspunkt med dansk moms. Den regning du får fra din leverandør af transporten er uden moms og på 500 kr og altså uden moms? - Hm - bruger han frimærker og dermed udlægsordningen eller lignende?

Ellers vil jeg da mene, hvis du fakturerer fragten til din kunde i DK, at du skal ha moms på og hvis du så kan køre udlægsordningen videre så er det kun fortjenesten du skal ha moms på, men så skal du bruge udlægsordningen som jeg slet ikke rigtigt kan overskud i det setup

Konto 1250 er i alle fald jo ikke til salg til en dansk kunde, men jeg tror ikke jeg forstår dit setup godt nok - håb på andre og  læs evt om UDLÆGSORDNINGEN som jo har skarpe krav.

VH John H

Tilmeldt 17. Oct 11
Skrevet kl. 23:08

John - har netop læst dit fine link. - var dog stadig forvirret.

Håbede faktisk på du havde svaret på det. :-)

Lad os sige at min leverandør er DHL.

Der skal jeg give 500kroner for en pakke til Norge, da det er udenfor EU er der ikke moms på. Hvis den var til EU ville der netop komme moms på.

DHL bruger ikke et frimærke men et fragtbrev med trk nr. osv.

Måske vi skal se på det som om at service ydelsen netop bliver udført i et ikke EU land?

Jeg vil uanset hvad ende med et overskud på fragten på 250,- som jeg ikke er klar over om jeg skal betale moms af eller ej.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:16

Forstår den ikke helt stadigt - for du fakturerer din kunde i DK siger du og så er udgangspunktet jo at du har lavet en ydelse for danskeren og dermed moms som jeg lige ser det - og jeg kender ikke til brug af udlægsordningen uden for DK og jeg tror heller ikke helt jeg forstår at DHL fakturerer DIG i DK som DK momsregistreret med de 500 kr uden moms hvis du er betaler af forsendelsen. Jeg tror du skal glemme mig og håbe på nogen der kender det relativt sjældne set up du beskriver

vh John H

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)