Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsomdannelse af I/S - Spørgsmål

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Står i en situation, hvor jeg er den ene part ud af i alt to i et I/S selskab. Dette selskab skal omdannes til et ApS og jeg skal være ejer af dette. Hvordan gøres dette smartest? (billigst - uden problemer).

Når selskabet omdannes til et ApS kan det så bestemmes at jeg er ejer og den anden person ikke har noget med det at gøre - eller skal den anden part købes ud for 50% af værdien og hvordan bestemmes værdien af selskabet egentlig?

Synes virkelig det er et stort virvar af muligheder og ved ikke, hvad der er smartest. Ser meget frem til at høre fra jer, tak :) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:44

Ja, ved en virksomhedsomdannelse skal ejerforholdet i det ny ApS svare til ejerforholdet i det eksisterende i/s.

Som jeg husker din tidligere tråd vil der formentlig være nogen goodwill der kommer til udtryk ved en omdannelse. En skattefri virksomhedsomdannelse vil udskyde beskatningen af det. Ulempen er at fristen for skattefri omdannelser udløber den 30/6.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Skrevet kl. 00:08

Tak for svar Henrik. Skal vel have fat i en advokat og revisor? - Ja, men det betyder vel også, at jeg stadigvæk kan nå det? :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:14

En revisor kan gøre det. Så med mindre der er nogle andre problemer så spar advokaten. Og jo - du har tre uger :)

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Skrevet kl. 00:32

Okay, takker Henrik - God aften :)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg undrer mig lidt - En skattefri virksomhedsomdannelse af et I/S kræver en tiltrædelse af alle interessenterne.

Når den ene interessent efter omdannelsen vil udtræde eller sælge sine anparter til den anden, så bliver beskatningen alt andet lige den samme for den udtrædende part, måske endda større, idet salgssummen for anparterne vil være helt fast grundet værdiansættelsen ved omdannelsen.

Der er flere parametre i denne situation, som kræver en nærmere undersøgelse og afklaring  af alle forholdene for de involverede parter.

Dette kunne faktisk være tilfældet, at den bedste løsning var at lukke I/S'et, hvorefter den pågældende, som fortsætter kunne stifte et selskab som fortsættende virksomhed.

Tonny

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Skrevet kl. 09:33

Hej Tonny

Mange tak for dit svar. Hvordan kan jeg fortsætte virksomheden? Vil gerne have ordnet det hele bedst og billigst, men vil egentlig gerne have oprettet et Holding selskab, som ejer det nuværende driftsselskab. - men på en sådan måde, at jeg ejer det hele.

Venlig hilsen,

Michael Trolle

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Michael,

Spørgsmålet er hvordan du får din partner ud og hvad han skal have?

En overvejelse kunne være at få ham ud af I/S nu og så fortsætte resten af året i et enkeltmandsfirma. Også lave en omdannelse i første halvår 2015. Som jeg husker din første tråd var det et spørgsål om at din partner bare ville ud (og iikke nødvendigvis have del i goodwill mv?)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:49

En simpel og billig løsning:

Stift nyt ApS

Bibehold nuværende I/S,
som vil stå stille fremover.
Kan så afmeldes senere.

Sælg visse aktiver til ApS fra I/S
med din partner i en kort skriftlig aftale.

Ledelse af nyt ApS kan bestemmes frit
af stifterne.

Brug af advokater og revisorer er normalt relativt meget
dyrt for små virksomheder.

Det er relativt simpelt at skatte optimere.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Skrevet kl. 09:52

Hej Ejler

Ja, det er den simple måde jeg selv var nået frem til, men det virker bare til at der er billigere måder at gøre det på? :)

Skal jo udbetale min. 50.000,- til mig selv, og så oprette et ApS for de penge og dem bliver jeg så beskattet af, så håbede/regnede med der var en bedre måde at gøre det på :)

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)