Vi er et par gutter som overvejer at fremstille et produkt hvori der optræder adskillige navne og fotografier af kendte sportsudøvere.
Vi håber naturligvis på at kunne holde omkostningerne på et lavt niveau men vi frygter at vi skal betale penge for at benytte ovennævnte fotografier.
Jeg har prøvet at læse afsnittet om ophavsret på kulturministeriets hjemmeside men det gør mig næsten mere usikker.
Jeg ville være meget taknemmelig hvis der er nogen herinde som kort kan ridse op i hvilket omfang det overhovedet er muligt at benytte fotografier samt navne på kendte sportsfolk uden at skulle betale enorme summer.
... i hvilket omfang det overhovedet er muligt at benytte fotografier samt navne på kendte sportsfolk uden at skulle betale enorme summer.
Jeg ved ikke så meget om brug af navnene, men det er fotograferne eller de medier, som har bragt fotografierne, som har ophavsretten til billederne. Så I skal have tilladelse af dem for at benytte dem.
På Wikipedia kan man finde billeder, som er under en licens, hvor man godt må bruge dem kommercielt. Undersøg dog altid licensen grundigt.
Tænk over hvor mange penge der netop bliver brugt i branchen mht. brug af kendte sportsfolk. Alt lige fra tøjreklamer til læskedrik. Der er mange penge involveret. Der er 2 sider i det du spørger om - dels vil du gøre brug af beskyttet materiale ''dur ikke''. Dernæst er jeg sikker på du også vil kunne få en personlig sag på nakken. Forestil dig, at du arbejder i en eller anden organisation for ''fred'' og pludselig får en producent af ''våben'' den tanke at gøre brug af et billede af dig. ''dur ikke''. Der er ikke nogle billige tricks/løsninger og nogen vej udenom end at henvende sig til retmæssige ejere af nævnte materiale.
Kendte personer kan må mange måder sidestilles med varemærker, og uden at kende de nøjagtige juridiske detaljer er jeg 99% sikker på at du vil få rigtig mange problemer med at bruge kendte sportstjernes navne uden at have en skriftlig aftale først.
Med hensyn til billederne er jeg derimod 100% sikker - her skal du have både fotografen, det eventuelle medie der ejer det og meget sandsynligt også personen på billedets skriftlige accept før du kan bruge det - og det er jeg helt sikker på du ikke får uden at betale for det.
Jeg tror ikke at man behøver at få tilladelse fra personen på billedet for i så fald ville paparazzibranchen jo gå fallit.
Men ok man skal nok have godkendelse for at bruge navne men også her synes jeg det kan være lidt svært at vurdere. F.eks. hvis man skriver en historisk bog hvori man nævner alle mulige kendte navne så er det vel ikke meningen at man skal kontakte dem alle. Produktet jeg planlægger er en slags samlekort med tekst osv og kan måske derfor sidestilles med et litterært værk og jeg krydser fingre for at det måske kan gøre det nemmere/billigere at få lov til at bruge dem.
Mikkel har fuldstændigt ret. Retten til eget billede er reguleret som en del af markedsføringsretten, og man må således ikke anvende andre identificerbare personer i kommercielt øjemed. Dette gælder især i f.m. kendte personer, idet disse jo nok er mere interessante at udnytte end ukendte. Man bør også tage i betragtning at sportsstjerner m.fl. jo typisk kun har deres udseende og signatur, som de kan kommercialisere ved siden af deres sportspræstationer.
Hvis du har interesse i det, kan du læse mere om sportsstjerner i bogen "Sportsret", som kan findes på biblioteket. Den er rimeligt forståelig. Der findes også en artikel om emnet i Ugeskrift for Retsvæsen, kaldet "Kommerciel anvendelse af personbilleder" som kan findes under angivelsen: UFR 1997B261. Kan også findes på bib