Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål ang. vare indskudt privat og udtaget til privat igen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften Smile

Håber der er en, der kan gennemskue følgende spørgsmål:

I min konto plan har jeg under:

vareforbrug et kontonummer til indskudte private vare.

Passiver et kontonummer til årets øvrige indskud.

Hvis jeg i dag indskyder f.eks. min seng i min virksomhed, og bruger resten af året på at prøve at sælge den.

Men finder ud af næste år, (hvis den ikke er solgt), at jeg hellere vil sove i den, end på gulvet.

Kan jeg så udtage sengen til privat igen, uden det koster mig noget? (går ud fra at sengen tæller med ved status, som de købte varer, jeg har bogført?)

Med venlig hilsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46691
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:32

Jeg kan ikke lige overskue din metode. Jeg ville

Købe sengen af dig selv, helt som andre ting du skal skyde ind. Helt normalt køb - til markedspris (find noget tilsvarende i DBA f.eks.) og så helt alm varekøb og bank som modkonto når du overfører pengene til dig selv, eller - hvis du lader dem stå, egenkapital/mellemregning/ejer indskud - som modkonto

Hvis du om et år vil ha den ud og sove i den igen, skal du købe den af selskabet igen - til indkøbspris PLUS moms eller markedspris plus moms så den vej skal du med alt du vil tage ud af virksomheden selv.

Det kan være din branche tyder på brugt handel og dermed at du kan bruge brugtmoms generelt (sikkert gør det allerede) hvorved der jo kun i princip er moms på fortjenesten - men det kræver du følger reglerne for købsbilag og salgsbilag for dine handler, + bogføringen som beskrevet her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 08
Skrevet kl. 21:32

Hej Cookie

Tak for dit svar.

Hvis jeg bruger: egenkapital/mellemregning/ejer indskud - som modkonto (Det forestiller jeg mig = min årets øvrige indskudskonto er), altså lader pengene stå, når sengen indskydes, og jeg indskyder sengen til den indkøbspris, jeg ville have givet for en lignende under opkøb f.eks. 500,-.

Bør jeg vel kunne udtage den til privat -ved rette kontering, året efter, for indskudspris 500,- uden at det koster mig noget?

Jeg bruger brugtmoms.

Med venlig hilsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:39

Nej det mener jeg ikke er korrekt - tager du aktiver ud må du kun gøre det med moms. Du sælger uden moms til din virksomhed men skal den sælge aktiver til dig er det med moms vil jeg bestemt mene

Var det kontante 500 ja så kunne du tage dem ind og ud til 500 kr - men aktiver - skal vurderes til markedspris og tages ud til markedspris/indkøbspris + moms

Ellers kunne du indskyde 500 kr - og så tage for 500 kr varer ud uden moms - så kunne virksomheden købe for 625 kr varer inkl. moms og du kunne få dem momsfrie - den går ikke - heller ikke det du selv sælger til virksomheden. er alt efter brugt moms tager det jo problemet

vh John H

Tilmeldt 1. Jul 08
Skrevet kl. 22:22

Cookie - John Hannover:
Ellers kunne du indskyde 500 kr - og så tage for 500 kr varer ud uden moms - så kunne virksomheden købe for 625 kr varer inkl. moms og du kunne få dem momsfrie - den går ikke - heller ikke det du selv sælger til virksomheden

Tak for din tålmodighed!

Det der er svært for mig at forstå, er: Jeg har indskudt som privat uden moms, og udtaget til indskudspris "under brugtmoms", der er jo så ikke nogen fortjeneste, at blive momset af.

.....Jeg tror sgu jeg beholder sengen.

Med venlig hilsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:36

det var derfor jeg nævnte brugtmoms og den må du bruge naturligvis hvis din forretning er en sådan type - du behøver ikke ha fortjeneste på det du sælger dig selv hvis det er brugtmoms (der er der ikke bare fordi man sælger sin computer til eller telefon eller skrivebord til selskabet) - men brugtmoms ordning er jo brugtmomsordning ellers havde jeg ikke nævnt den - så det vil ikke være et problem når/hvis du bruger den ordning generelt for den type varer

vh 

Tilmeldt 1. Jul 08
Skrevet kl. 07:40

Tak!

God dag!

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)