Godaften Håber der er en, der kan gennemskue følgende spørgsmål: I min konto plan har jeg under: vareforbrug et kontonummer til indskudte private vare. Passiver et kontonummer til årets øvrige indskud. Hvis jeg i dag indskyder f.eks. min seng i min virksomhed, og bruger resten af året på at prøve at sælge den. Men finder ud af næste år, (hvis den ikke er solgt), at jeg hellere vil sove i den, end på gulvet. Kan jeg så udtage sengen til privat igen, uden det koster mig noget? (går ud fra at sengen tæller med ved status, som de købte varer, jeg har bogført?) Med venlig hilsen |
Jeg kan ikke lige overskue din metode. Jeg ville
Købe sengen af dig selv, helt som andre ting du skal skyde ind. Helt normalt køb - til markedspris (find noget tilsvarende i DBA f.eks.) og så helt alm varekøb og bank som modkonto når du overfører pengene til dig selv, eller - hvis du lader dem stå, egenkapital/mellemregning/ejer indskud - som modkonto
Hvis du om et år vil ha den ud og sove i den igen, skal du købe den af selskabet igen - til indkøbspris PLUS moms eller markedspris plus moms så den vej skal du med alt du vil tage ud af virksomheden selv.
Det kan være din branche tyder på brugt handel og dermed at du kan bruge brugtmoms generelt (sikkert gør det allerede) hvorved der jo kun i princip er moms på fortjenesten - men det kræver du følger reglerne for købsbilag og salgsbilag for dine handler, + bogføringen som beskrevet her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html
vh John Hannover