Jeg sidder og leger med tanken om at importere Vin. Men jeg synes diverse "hjælpe"-hjemmesider, dels lavet af staten og dels af private ikke er så overskuelige. Derfor vil jeg hører hvad det kræver at få lov at importere og sælge vin til private i Danmark :) På forhånd tak! |
For det Første skal din virksomhed jo være registreret til at må importere. dernæst skal du tilmeldes punktafgifter på både vin flasker. derefter kan du søge om at være toldfrit lager. som betyder at du ikke skal betale alcohol og flaskeafgift før du sælger varen. dette kan have enorm betydning for din økonomi. derefter skal du tænke på om du køber vin inden for EU eller uden for EU... Køber du inden for Eu skal du ikke foretage dig så meget, ud over at anmelde til told og skat at du indfører varene. Transportøren er ofte behjælpelig med dette. Helt anderledes ser det ud hvis du køber vin uden for EU. Så skal vinen fortoldes inden den kommer ind og der skal betales alm afgift samt moms af varen. samtidigt skal varen laboratorei kontrolleres inden den kan sendes fra kunden, på et stats anerkendt laboratorium i producentens hjemland. Og vinen skal overholde grænseværdierne. Sørg for at der ikke bliver betalt før rapporten foreligger og er godkendt af de danske myndigheder. da der til tider er producenter som mener at det er dit problem hvis vinen ikke overholder loven.
det var sådan set det hele.
Derudover kan jeg kun sige at det kan være meget svært at komme ind på markedet her i Danmark. da et par store distributører sidder på 90% af markedet og laver skriftlige aftaler med restaurationer og butikker om at de får sær rabatter hvis de ikke køber andre steder.
nogle går endog så langt at de trykker menukort flyers og visitkort til restauranten hvis de binder sig til en aftale.
så en god ide er at undersøge om du i det hele taget kan komme af med vinen igen
mvh yiced