Jeg er i gang med at starte en webshop op og skal bruge noget startkapital og mine forældre har sagt at de godt vil låne mig nogle penge til indkøb af varelager. Og det er jeg rigtig glad for!
Men jeg vil også godt betale dem de renter som de går glip af nu de ikke har de lånte penge til at stå på deres egen bankkonto.
Er der nogen der ved hvordan man håndterer det? Skal jeg betale renter af lånet? og kan jeg trække de renter fra i min enkeltmandsvirksomhed? Og påvirker det mine forældres regnskab med Skat?
Og sidst men ikke mindst findes der en skabelon til at lave et dokument hvori der står at jeg skylder dem pengene?
På forhånd tak for hjælpen!
Hilsen Jacob
Jacob Norengaard Ejer af webshop LittleOnes.dk - Forhandler af baby- og børneudstyr
der er ikke krav om renter på et familielån når du får det som søn - men derfor kan du jo sagtens aftale renter med dem. Laver du et anfordringslån = kort opsigelse så MÅ det være rentefrit
Det naturlige vil være at du låner dig pengene som person og så skyder du dem ind i din virksomhed som lån fra dig til den synes - men de kan også være som gæld til dine forældre - dog vil renten i personlig virksomhed (uden for VSO) under alle omstændigheder køre sammen med dine øvrige personlige renter under alle omstændigheder - og ikke bruges i virksomhedens regnskab skattemæssigt
Så er jeg blevet rådgivet forkert af min registrerede revisor.
med mindre du driver selskab - for så skal der altid beregnes renter ved lån fra hovedaktionær (og nær familie) til selskabet - renter efter markedsrente eller tilsvarende aftalt overkurs.
Familielån kan som anfordring være helt rentefrie - OG man kan når det skal betales tilbage gi barnet en skattefri gave på op til 59-800 per ægte fælle til tilbagebetaling - hvert år OG man kan sågar kombinere det med arveforskud hvis ex kun ET barn har brug for lån og ikke skal forfordeles med gaven
Eneste krav er, at man holder lånet helt for sig, og rent fysisk overfører OG siden giver gaven helt uafhængigt og fysisk overfører. Så kan barnet føre den gave tilbage som afdrag på lån - det må bare ikke under nogen omstændigheder være aftalt på forhånd (i dokumenterne)
Nu hvor der bliver henvist til min kollega Grønborg i denne tråd, så kan jeg ikke lade være med at henvise til den konkrete bestemmelse i ligningsvejledningen A.B.7.1.6