Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til Aktiekurs/fordele

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Apr 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg sidder og skal til eksamen i morgen og vores pensum er en smule mangelfuld, i forhold til hvad vi kan komme op i. jeg har derfor et par spørgsmål, som jeg vil høre om i kan hjælpe mig med at belyse:

Opgave 3:

SmartGuy havde ved selskabets børsnotering en aktiekapital på 225 mio. aktier á 1 kr., der blev tegnet til kurs  200  svarende til en samlet kursværdi på 450 mio. kr.  Der er ingen fremmedkapital i selskabet.
Selskabet offentliggjorde kort efter børsnoteringen en resultatforventning, hvor omsætningen forventedes at udgøre 450 mio. kr. og indtjeningsbidraget forventedes at udgøre 15-30 mio. kr.
Selskabet udbød herefter 45 mio. aktier á 1 kr. Disse aktier blev tegnet i frit udbud til kurs 240, dvs. 2,40 kr. pr. aktie.

Det er følgende jeg har problemer med:

Kort efter offentliggørelsen af resultatforventningen og børsprospektet med nytegning blev aktien noteret til kurs 510 eller 5,10 kr. pr. aktie á 1,00 kr. Kursen faldt i dagene efter aktieudvidelsen til ro i underkanten af kurs 300. Selskabet har offentliggjort en strategiplan om at nå en omsætning på 1 mia. kr. inden år 2015.

Spørgsmål 3.3:
Forklar hvordan kursudsvingene påvirker aktieselskabet SmartGuy og forklar hvilken interesse selskabet har i at fastholde en høj kurs.

På forhånd mange tak :)

God dag derude

Jonas

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)