Hej Amino. Jeg står og skal starte en ny ApS virksomheder, hvor jeg herefter vil købe aktiver fra et andet firma, hvor der ikke er nogen faktura fra det varelager eller den webshop som jeg køber. Der er dog lavet en købsaftale mellem virksomheden og jeg, hvor der står hvad jeg har betalt for varelageret og webshoppen. Mit spørgsmål er så om dette beløb jeg har givet for de to aktiver, vil være valide at kunne fører i mit regnskab til samme værdi, eller om jeg skal have en revurdering af begge dele ? Med venlig hilsen Henrik Jensen |
du bør om ikke andet, selv specificere varelageret og fordele den del af prisen der har med varelager at gøre - på de ting du har købt, for ellers kender du jo ikke vare udgiften ved hvert af dine salg.
Hvis dit ApS ud over lager har betalt en pris for shop og andet immaterielt så må du tage det beløb i regnskabet også, men her kan det jo være det ikke er en ren udgift men at det også skal aktiveres som et akriv af værdi og skrives af feks
Hvis prisen er udtryk for en ren handel mellem ikke forbundne parter, så må man gå ud fra, at du betaler den værdi varer osv har, og så vil jeg ikke mene der er yderligere vurderinger der skal til hvis det er dit bestående ApS der køber
Hvis det derimod købes i forbindelse - forlængelse af en planlagt del af kapitalen i et ApS du holder på at stifte, så vil det KUNNE ses som omgåelse af loven om revisorerklæring ved apportindskud vil jeg mene -helt specielt vil det i alle kunne blive, hvis du betaler en eller anden "overværdi for goodwill/shop" og aktiverer denne når du evt bruger ApS kapitalen på den del - det ville jeg håbe andre herinde kan kommentere bedre
vh John Hannover