Hej Amino. Jeg står og skal starte en ny ApS virksomheder, hvor jeg herefter vil købe aktiver fra et andet firma, hvor der ikke er nogen faktura fra det varelager eller den webshop som jeg køber. Der er dog lavet en købsaftale mellem virksomheden og jeg, hvor der står hvad jeg har betalt for varelageret og webshoppen. Mit spørgsmål er så om dette beløb jeg har givet for de to aktiver, vil være valide at kunne fører i mit regnskab til samme værdi, eller om jeg skal have en revurdering af begge dele ?
du bør om ikke andet, selv specificere varelageret og fordele den del af prisen der har med varelager at gøre - på de ting du har købt, for ellers kender du jo ikke vare udgiften ved hvert af dine salg.
Hvis dit ApS ud over lager har betalt en pris for shop og andet immaterielt så må du tage det beløb i regnskabet også, men her kan det jo være det ikke er en ren udgift men at det også skal aktiveres som et akriv af værdi og skrives af feks
Hvis prisen er udtryk for en ren handel mellem ikke forbundne parter, så må man gå ud fra, at du betaler den værdi varer osv har, og så vil jeg ikke mene der er yderligere vurderinger der skal til hvis det er dit bestående ApS der køber
Hvis det derimod købes i forbindelse - forlængelse af en planlagt del af kapitalen i et ApS du holder på at stifte, så vil det KUNNE ses som omgåelse af loven om revisorerklæring ved apportindskud vil jeg mene -helt specielt vil det i alle kunne blive, hvis du betaler en eller anden "overværdi for goodwill/shop" og aktiverer denne når du evt bruger ApS kapitalen på den del - det ville jeg håbe andre herinde kan kommentere bedre
Hej igen John.. Mange tak for svaret, jeg har nu fået løst problemet!
Et lille problem ved siden af er, at jeg har foretaget et privat lån til kapitalen af ApS. Dette lån ønskes selvfølgelig at afbetales, men jeg er nu i tvivl om hvad jeg helst præcist skal gøre, da jeg går ud fra dette lån kun kan afbetales ved at hive penge ud af virksomheden som løn til mig selv. Mit spørgsmål er så hvilken metode der vil være den mest simple for mig, for at undgå at få en revisor til at sætte en evt. danløn op for mig. Håber du kan hjælpe mig.
Penge som du har lånt dit firma kan du trække ud igen uden at betale skat. Debit: din mellemregningskonto og kredit bank.
Hvis du med derimod med "lånt" mener den indskudte ansvarlige kapital - ja så taler vi løn (eller evt udbytte). Her skal du være opmærksom på om du kommer ned på at trække mere end halvdelen af den ansvarlige kapital ud.....
Går ud fra du mener du har lånt til aps kapitalen i en bank eller andet og nu vil du gerne afbetale dette. Ja det kan du jo kun gøre med beskattede penge og det er f.eks løn (da udbytte jo først kan komme efter regnskabsåret og kun hvis overskud som udgangspunkt.)
Hvis du tager løn, skal du jo være opmærksom på at anpartskapitalen gerne skal bevares - og ikke må kommer under halv uden du skal i gang med generalforsamling m.m. Så længe du har et overskud som du tager som løn har du jo slet ikke det problem.
Lønnen kan du bruge danløn til (og det kræver altså ikke revisor for at opsætte - simpelt at tilmelde, du printer deres nets 0 aftale og får banken til at signere og sender ind - koster ikke noget og så kører du) eller du logger logger på skat og går i E indkomst eller Letløn og taster dit CPR og angiver brutto løn som A indkomst - det er heller ikke vanskeligt, og ringer du til skat og beder om e indkomst, (og kommer igennem efter ventetid) så vil de normalt føre dig igennem første gang mens du sidder ved din computer
Husk du skal arbejdsgiverregistrere dit ApS for at kunne bruge de funktioner og for at ha ansatte som dig selv.
Husk også at du lovpligtig arbejdsskade forsikring for dig selv som dir. i dit ApS
Tak for svaret - ja jeg har taget et personligt lån, og brugt det som kapital til ApS. Så derfor skal det selvfølgelig betales igen, hvilket jeg bliver nødt til gennem udbytte / løn. Jeg forsøgte at kigge på danløn i går, men selve opsætningen ser bare mystisk ud i mine øjne, da jeg ikke kan finde ud af, hvordan den beregner ATP, Skat osv, og hvor meget af det, der egentlig skal med.
Jeg vil prøve at kigge videre på Letløn, hvis det giver et bedre indblik.
Jeg har forhørt mig, at en form for honorar også kan bruges, og derved betales som B-Skat - er det en mulighed? Dvs. en fast udbetaling på x antal kroner hver måned, hvor modtageren (i tilfældet mig) har skrevet under på, at jeg selv indberetter til SKAT.
Glæder mig til at høre mere, og tak for fremragende god hjælp :)
Også et lille godt råd fra mig - husk at få styr på erhvervskontoen først jeg har selv brændt nallerne der men har endelig langt om længe fået en erhverskonto der bliver der nemlig påkrævet hvis du skal have aps. jeg vil også råde dig til at få lavet en garanti hvis der skulle komme "hovsa regninger" som sælger har glemt at informer om hvis du ikke har sådan en garanti som sælger har skrevet under så hænger du på regning
Hvis der kommer en "hovsa regning" så ville jeg bare afvise den, hvis du ikke har aftalt med sælger, at du skal betale den. Du kan aldrig komme til at hænge på sælgers ubetalte regninger. Heller ikke selvom der er tale om en regning for vare, som du har ovetaget.
jeg fik afvide af revisoren hvis der kommer "hovsa regninger " med aps navn på efter at køber har overtaget selvskabet så er det køber der skal betale hvis det er købt i selvskabets navn.