Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egenkapital, årsopgørelse og underskud.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Aug 11
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har lige et spørgsmål angående bogføring, da jeg ikke helt ved hvordan jeg skal løse denne.

Jeg har indskudt nogle penge i min enmandsvirksomhed, lad os sige 100kr, dvs jeg har 100 kroner til gode (ved godt en enkeltmandsvirksomhed også er en del af mit private). Det ændre dog ikke på jeg kan trække 100 kroner ud igen, uden af skulle betale skat. I løbet af året har jeg haft et varerlager tab på 10 kroner, de 10 kroner er også årets resultat (-10kr), egenkapitalen (passiverne) er derfor 90 kroner nu og det er de likvide midler også (aktiverne) , men jeg kan stadig trække 100kr skattefrit ud. Hvordan løser jeg dette, med henhold til bogføring? og er det mig der tager helt fejl? Håber i forstår, trods min mangelen evne til at forklare. :)

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 16:54

Du kan stadig trække dine 100kr ud uden at betale skat af dem, men så bliver egenkapitalen negativ med 10kr i dette tilfælde. Da kan man spørge sig selv om det er forsvarligt, - herefter om det er muligt likviditetsmæssigt.

Når du i en enkeltmandsvirksomhed hæver og indskyder penge i din virksomhed påvirker det ikke din beskatning, ihvertfald ikke så længe du bruger de normale beskatningsregler (personbeskatning).

Det er først når du træder ind i virksomhedsordningen at dine hævninger/indskud har indflydelse på beskatningen.

Tilmeldt 27. Aug 11
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 16:59

Tak, hvis du tænker på at man kun har udgifter er det ikke tilfældet, det er et tænkt eksempel for at gøre det nemmer for mig. :) Jeg har heller ikke tænkt mig at trække pengene ud, det var bare mere hvordan jeg bogfører jeg skyldte 100 kroner til mig selv og min egen kapital kun er 90 kr. Det er fordi jeg for 2013 har haft underskud, så jeg ville bare høre hvordan tingene blev påvirket og hvordan det skulle bogføres. :)

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 17:08

Balancen kan se sådan her ud:

Aktiver:

Varelager  90.000

Aktiver i alt 90.000

Egenkapital:

Periodens Resultat -10.000 (varelager værditab)

Privat lån 100.000

Egenkapital i alt: 90.000

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)