Hej Aminoer. Jeg har indskudt nogle penge i min enmandsvirksomhed, lad os sige 100kr, dvs jeg har 100 kroner til gode (ved godt en enkeltmandsvirksomhed også er en del af mit private). Det ændre dog ikke på jeg kan trække 100 kroner ud igen, uden af skulle betale skat. I løbet af året har jeg haft et varerlager tab på 10 kroner, de 10 kroner er også årets resultat (-10kr), egenkapitalen (passiverne) er derfor 90 kroner nu og det er de likvide midler også (aktiverne) , men jeg kan stadig trække 100kr skattefrit ud. Hvordan løser jeg dette, med henhold til bogføring? og er det mig der tager helt fejl? Håber i forstår, trods min mangelen evne til at forklare. :)
|
Du kan stadig trække dine 100kr ud uden at betale skat af dem, men så bliver egenkapitalen negativ med 10kr i dette tilfælde. Da kan man spørge sig selv om det er forsvarligt, - herefter om det er muligt likviditetsmæssigt.
Når du i en enkeltmandsvirksomhed hæver og indskyder penge i din virksomhed påvirker det ikke din beskatning, ihvertfald ikke så længe du bruger de normale beskatningsregler (personbeskatning).
Det er først når du træder ind i virksomhedsordningen at dine hævninger/indskud har indflydelse på beskatningen.