Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Derfor bliver EUs patentdomstol bliver dyr for iværksættere.

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ultrascreen:
Det jeg advokerer for er, at det er nonsens når det kommer til patentaktive patenter.
Her bliver der i 96% tegnet "EU patenter".
jeg tror mange nejsigeres problem er, at de taler for de 4% der ikke er andet rene danske. Små iværksættere hvis 4% sikkert økonomisk betyder langt mindre end de store patenter der er med i de 96% og nejsigerne giver pokker i, at de for at forsvare de 4% (or whatever) skader en meget stor del af Danmarks eksport selskaber

Det er vel fair nok - de små mod de store kunne man kalde det - men det er totalt ude af propertioner

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Præcis!

Og der tegnes et lyserødt billede af hvad der er muligt i den virkelige verden. Der glemmes, hvor beskidt business kan være.
Sådan er det nu engang. Tag en tudekiks og vælg dine kampe andre steder hvor der kommer mere ud af det.

Jeg tør ikke sige det men har på fornemmelsen, at de fleste nej-sigere ikke har en virksomhed - eller endsige selv har prøvet at tage et patent.

Det bliver til teoretisk snik-snak og rapporter frem og tilbage. Jeg fornemmer at hele diskussionen foregår via faceboook og at al viden skaffes fra diverse websider som pol.dk, information.dk, jp.dk osv. osv.

Det er ikke en hentydning til dig Jesper!

Men sådan generelt mangler det praktiske aspekt. Får ondt i maven når Rina Ronja Kari skal gøre sig klog på virksomhedenes vegne. Selvom virksomheder, selvstændige, iværksættere osv. er meget forskellige så lytter jeg mere til folk der har lidt erfaring med praksis.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 02:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ultrascreen,

Lad os afklare den vigtigste misforståelde først :): Jeg kan ikke forestille mig at nogen kun har patent i Danmark. Jeg antager - som dig - det er 100% (og ellers beror det på en fejl). Redegørelse om Patentreformen (som jeg i øvrigt kalder manipuleret bras) skriver vist 9 ud af 10, men det vil jeg godt tro på rent undtagelsesvist.

Derfor er vi helt enige om dette punkt. Jeg har ikke set een eneste fra nej-siden påstå danske virksomheder kun ville udtage et dansk patent, men jeg har set det som stråmandsargumentation fra DI.

Hvad angår de 250.000 tænker jeg ikke på valideringen som udgangspunkt, men til patentadvokat-honorar. Min pointe er, at af de samlede omkostninger til et patent svarer 6.000 kroner til byttepenge eller flaskepant :) (og så går de i øvrigt i statskassen)

Derfor siger jeg grundlæggende:

  • Danske patenthavere kan tage et enhedspatent på lige vilkår med alle andre ved et nej og får dermed alle fordelene.
  • Hvis de gider (og det kan jo næsten være ligegyldigt) så kan de også udtage et dansk patent med en 2-siders ansøgning og de 6K.
  • Hvis Danmark er med i patentdomstolen, så bliver 10 gange så mange patenter automatisk gyldige i Danmark, fordi over 90% af (udenlandske) virksomheder idag ikke gider betale de 6K+2-siders ansøgning.
  • I bedste fald for Danmark og danske virksomheder, så bliver de 10 gange så mange patenter "kun" til en gratis "lodseddel" for patenthaveren, som kan sagsøge dem, hvis han har taget patent på noget der viser sig at være penge i, men aldrig selv har produceret.
  • En uundgåelig skadevirkning er, at danske virksomheder skal navigere og have patentagenter til at lave søgninger før de går på markedet med et nyt produkt.
  • Det mindre antal gyldige patenter i Danmark gør det muligt at arbejde "risikofrit" for retssager på sit hjemmemarked, men ved eksport til Tyskland må man naturligvis forholde sig til patentdomstolen. Til gengæld er alle danske virksomheder på alle måder bedre stillet inkl. virksomheder med patenter.
Angående Deloitte-rapporten:
Jeg er uenig med dig i nogle af de ting du skriver, men jeg ønsker en dansk økonimisk undersøgelse. I øjeblikket er de bedste tal i debatten dem jeg har beregnet. Det burde da være en vismandsrapport. Vi ved i forvejen, at der intet er at spare og 0 jobs ved et ja. Vi må naturligvis undersøge omkostningssiden før vi afgiver suverænitet (nu holder vi demokrati-aspektet uden for denne debat).
Værneting
Jeg tror vi er enige, men det betyder bare at ja/nej ikke gør nogen forskel. Danske virksomheder kommer stadig til at stå i München og Luxembourg - og de kommer ikke til at tale dansk.
Og selv tak for sober debat (y). Check quizzen på min flyer, som er designet til at alle der har læst ja-argumenter svarer forkert på alle spørgsmål.
(Reviewer sagde de ikke gad læse myter og fakta, så det blev quiz i stedet ;-))

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 03:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ultrascreen:
Det er ikke en hentydning til dig Jesper!

Nej, men jeg bruger naturligvis patentdomstol.eu som den mest troværdige og pålidelige kilde til information om folkeafstemningen :)

Jeg har sendt en helt stribe fakta-rettelser (også klager) til de store medier over noget tid. Man er heldig, hvis man overhovedet får svar. Kun 1 har rettet informationer til dato.

Eksempelvis har jeg klaget over, at DR fået Marlene Wind til at regne noget valgstatistik på tåbelige præmisser: 60% valgdeltagelse med antagelse om 1% ugyldige - og så en teoretisk blabren om hvordan et nej kan blive ja på marginaler. Laver lige en ny tråd med realistiske tal.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 24. May 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 03:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

hmmm, det der undrer mig er, at "Polen rapporten" bygger på nogle tal - f.eks. at det er billigt at være med i EU-patentet samtidig med, at man står udenfor. Altså samme model nej-sigerne foretrækker for Danmark.

Du kan ikke på den ene side holde fast i, at det koster 250.000 kr. for os, men ikke for polakkerne.
Jeg har ikke lige rapporten her, men mener at de regner med ca. 10.000 EURO alt inklusive. Ca. 35.000 kr. for patentet og 30.000 kr. for advokater. Jeg kan ikke lige huske det præcis.

Anyways, til dine punkter :)

  • Danske patenthavere kan tage et enhedspatent på lige vilkår med alle andre ved et nej og får dermed alle fordelene.

    Delvis enig. Du undlader at nævne de danske dommere der kan sidde med ved bordet ved en retssag. Dem får vi så ikke med.
    Og at vi har mulighed - via vores dommere, at påvirke systemet i en bedre retning. Her vil nej-sigerne spille "vent og se" kortet. Legitim holdning som jeg dog mener vi ikke vinder noget på.
     
  • Hvis de gider (og det kan jo næsten være ligegyldigt) så kan de også udtage et dansk patent med en 2-siders ansøgning og de 6K.

    Det er rigtig. Men det er stadig en ekstra regning oveni de 30.000 som jeg hævder det koster for EU - eller de 250.000 som du hævder.
     
  • Hvis Danmark er med i patentdomstolen, så bliver 10 gange så mange patenter automatisk gyldige i Danmark, fordi over 90% af (udenlandske) virksomheder idag ikke gider betale de 6K+2-siders ansøgning.

    Enig - og det har jeg det fint med. Derfor spurgte jeg dig om eksempler eller tal på hvad nej-siden konkret forventer af "bølge" der skyller henover Danmark. Den er abstrakt og heller ikke særlig velbegrundet.
    Jeg er den holdning, at den risiko skal man tage en gang for alle. Hvis der f.eks. er danske virksomheder der BEVIDST udnytter systemet på den måde så er det fair at de bliver knaldet. Ligesom jeg gerne så at virksomheder i Polen også knaldes for at kopiere ideer.
    Jeg ved ikke hvor stor sådan en gruppe er (både for de "uskyldige" og dem der bevidst har levet i patently).
     
  • I bedste fald for Danmark og danske virksomheder, så bliver de 10 gange så mange patenter "kun" til en gratis "lodseddel" for patenthaveren, som kan sagsøge dem, hvis han har taget patent på noget der viser sig at være penge i, men aldrig selv har produceret.

    Nej - loven foreskriver, at der kun kan sagsøges når sagsøger er patentaktiv. Altså ikke patenttrold med et skuffepatent.
    I praksis er der mange krumspring for dem der har penge nok. Men her gør et nej heller ikke nogen forskel.
     
  • En uundgåelig skadevirkning er, at danske virksomheder skal navigere og have patentagenter til at lave søgninger før de går på markedet med et nyt produkt.

    Det skal de alligevel. Du har lige sagt, at du er enig i, at 9 ud af 10 alligevel tegner et EU patent. Så de skal, uanset et ja eller nej, navigere i de tusindevis af EU patenter. Jeg forudsætter her, at du ikke taler om en virksomhed der kun er interesseret i det danske marked. Vi har jo lige slået fast, at dem er der stort set ingen af.

    I forhold til virksomheder der udelukkende handler og producerer nationalt - og ikke tidligere har tegnet et patent - har du ret. Men det bør de alligevel tjekke i den danske patentdatabase for at se, om en dansker har et patent. Så eneste forskel er mængden af patenter.
    F.eks. stiger "maskin" delen fra 25 til 586. Og Biotek-delen fra 400 til ca. 1600. Det kan du i de fleste tilfælde godt selv tjekke på en dag. Medmindre du er uheldig og rammer ind i noget der minder meget om det du laver i forvejen.
    Men husk, at patenterne ikke bare kommer brasende med tilbagevirkende kraft. Har en dansker lavet noget i 30 år og der ligger et tysk 5 år gammel patent, så skal tyskeren sagsøge dig. Han taber og skal betale alle sagsomkostninger.

    Til sidst vil jeg sige: Hvis en tysker med alle deres tyske patenter kan finde ud af, at navigere i patentdatabasen osv. så kan vi danskere altså også. Derfor mener jeg ikke, at antallet i sig selv er en hindring. Det koster måske ekstra for en advokat. Men jeg er ikke i min research over iværksættere i Tyskland stødt på, at det er et problem for dem.
     
  • Det mindre antal gyldige patenter i Danmark gør det muligt at arbejde "risikofrit" for retssager på sit hjemmemarked, men ved eksport til Tyskland må man naturligvis forholde sig til patentdomstolen. Til gengæld er alle danske virksomheder på alle måder bedre stillet inkl. virksomheder med patenter.

    Ikke enig. Du har lige sagt, at du er enig i, at 9 ud af 10 tegner patent til EU. Så der er to scenarier:
    1. Du har brugt penge på udvikling af et produkt og risikofrit kørt i Danmark
    2. Du vil nu eksportere og finder ud af, at du kan starte fra bunden fordi dit patent ikke holder i f.eks. Tyskland.
    Resultat: 2 x udviklingsomkostninger og forsinkelser.

    ELLER
    1. Den kloge udvikler tager FRA STARTEN hensyn til EU patentet. Hvilket 9 ud af 10 - som du også selv siger - gør det allerede i dag. 

    Jeg vil også understrege, at Ole Opfinder hurtigt på egen hånd kan tjekke det meste af det selv. 

    ----------------------
    Jesper - min grundpræmis er lidt aggresiv. Dvs. at jeg synes det er ok at "ofre" nogle virksomheder der - uden de vidste det - brød med nogle patenter.

    A. Jeg ved ikke hvor mange, men nogle har måske endda gjort det bevidst
    B. Andre kan kompensere for det ved at foretage ændringer, lave aftaler med patenthaver eller køre retssag
    C. Og nogle få vil bukke under. Men ikke noget der påvirker samfundsøkomien.

    Angående patenthavere så er de fleste aftaler mellem fornuftige mennesker. Ofte fører det til, at Ole Opfinder hjælper aktivt med at lave en forbedret version, investerer i firmaet etc. etc. Monsanto og andre er virkelig undtagelsen. Vi er alle professionelle forretningsfolk.

    Jeg har dog ingen tal overhoved på dette scenarie. Kun fra Tyskland. 

    Jeg vil også give dig fuldstændig ret i, at der her skulle havde været en forudgående undersøgelse. I det hele taget er jeg vildt skuffet over hele forløbet. Lige fra politikerne til interesseorganisationer og medier. Men sådan er det jo :)

    Det med at stå udenfor og vente er for mig et politisk og strategisk spørgsmål mere end et økonomisk. Så her tager jeg en anden hat på. 
    Jeg er heller ikke så sikker på, at vi i fremtiden ville få en folkeafstemning. Lars Lykke kommer pludselig ind som statsminister. Dansk Folkeparti laver en deal og vupti - vi har patentdomstolen og det hele besluttet henover hovedet på os. Måske er der endda sket en masse i mellemtiden?
    Eller at vi står udenfor og at politikerne tøver et par år for længe med at få os med fordi det ikke passer i et eller andet politisk spil.

    Jeg kan godt lide, at der er en afstemning nu. Det forpligter. Det forpligter også, at enhver har forsøgt at skaffe information og danne sit eget indtryk. 

    Nu går jeg i seng :) Jeg prøver din quizz i morgen og det er måske sidste chance for at påvirke min stemme ;-)

    God valg! 
Tilmeldt 24. May 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 03:40
Hvor mange stjerner giver du? :

---

Forøvrig har jeg set at jeg har fået karaktér for indlæg.

Jeg kan ikke se hvordan jeg giver andre karaktér. Det må jeg evt. rette op på i morgen. 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 04:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ultrascreen:
mmm, det der undrer mig er, at "Polen rapporten" bygger på nogle tal - f.eks. at det er billigt at være med i EU-patentet samtidig med, at man står udenfor. Altså samme model nej-sigerne foretrækker for Danmark.

Pris for enhedspatent bliver jo den samme for enhver uanset om landet er med i patentdomstolen eller ej.

Deloitte-rapporten tager derfor ikke højde for prisforskelle i forhold til ja/nej i den forbindelse. Prisen for nationalt polsk patent er angivet som en %, men så vidt jeg lige kunne regne er det væsentlig billigere end de 6.000 kroner, men beløbsmæssigt på kroner er det under alle omstændigheder ligegyldigt. En detalje er dog at det muligvis skal indleveres på polsk, hvor det danske nationale patent kan indleveres på engelsk. Frit efter hukommelsen, så er der ca. 49.000 patenter i Danmark, mens det i Polen er cirka 10.000 lavere. Ud af 500.000 + EP-patenter, så er polske/danske forhold altså fuldstændig sammenlignenlige. Af polske patenter var 38% ejet af tyske virksomheder - kender ikke tal for Danmark.

Men jeg tager alene stilling til at man uanset ja/nej kan udtage et enhedspatent til samme pris - og at det danske nationale patent (ved nej) kun koster 6.000 kroner som er et ligegyldigt beløb i forhold til den samlede pris for et patent alt inklusive. Og uanset ja/nej, så sparer (dansk) patenthaver 250.000 i forhold til hidtil på validering i alle 25 lande, som er ja-sidens ynglingseksempel, men som dog aldrig er sket jf. udtræk som Open Knowledge har lavet af alle patenter. (har udtrækket, som du kan få hvis det har interesse).

Danske dommere. Jeg mener de er mindre "danske" end de er en del af patentbranchen. Vi har en dansk generalsekretær for NATO, men vi har aldrig talt om at det har givet Danmark nogen ekstraordinær indflydelse. Du får lige grafikken, der illustrerer min holdning ;-)

Patently og risiko. Her er vi formentlig uenige i udgangspunktet. Jeg er ikke fortaler for at Danmark skal være kopi-vare-land (for at stramme retorikken), men udgangspunktet er, at et patent er en frihedsindskrænkning for alle andre end patenthaveren. Vi har en hel graduering her, hvor patenter på software udelukkende er skadelige, mens medicin hvor der indgår milliard investeringer er i en anden boldgade. 

Jeg vælger derfor at se på det helt principielt/juridisk. 6.000 kroner + vedligeholdelsesafgifter som er 500 kr/år de første 3 år. Er ikke for meget at forlange for at begrænse 300.000 danske virksomheder (uden vi er gået ind i hvor mange af virksomhederne patentet reelt begrænser). Som patenttrolden fra General Patents siger: "A patent is nothing more than a license to sue".

Non practicing entities / trolde. Så vidt jeg ved, så er forskellen alene et spørgsmål om erstatningen - ikke om jura'en. Hvis jeg krænker dit patent for noget du producerer, så kan du få erstatning for tab, men hvis du ikke selv producerer kan du kun få tilkendt licensbetalinger. Har du noget link? Alternativt ville du være forpligtet til at udnytte din opfindelse og det har jeg aldrig set. (svarende til at du var musiker og forpligtet til at opføre en komponeret sang for at beholde din ophavsret). Du nævnte selv Opfinderforeningen tidligere, som pr. definition vel er trolde. Da de ikke har mange patenter og mange penge er de små trolde, men juridisk kan jeg ikke se forskellen. Man kan jo ikke vurdere en konkret krænkelsessag på om sagsøger har 10.000 andre patenter og millioner i kapital.

For at slå min egen holdning fast, så er patenttrolde uundgåelige, men en følelsesladet kategorisering. Jeg kan ikke se hvordan man skelner juridisk.

Behov for patentagenter. Jeg har det sådan, at jeg ikke vil være afhængig af dem. For Novo er der en helt anden virkelighed og det kommer an på branche og markeder. Det eksisterende system ændrer sig uanset hvad vi stemmer, men lad os fortsætte i Danmark uden at forgylde dem. 

Patenter eller ej. Det er en virkelighed for visse eksportvirksomheder i dag, som ændrer sig. Jeg vil bare minimere skadevirkningerne for alle os, der ikke har patenter og ikke vil tvinges ind i det. Du nævner Tyskland og jeg kender for lidt til markedet. Flere siger det er et problem, men patentdomstolen sælges jo netop på det bliver "enklere, billigere og lettere" at sagsøge. Tyskland er også meget skeptisk overfor patent på software. Når vi først er med, så kan intet laves om, da det kræver enighed blandt 38 lande og derfor er sværere at ændre end grundloven, så det kan let forpurres af lobby-interesser.

Nu må jeg også slutte skriverier, men det er klart at vi har et forskelligt udgangspunkt. Jeg vil gerne give alle jer der skal/vil forholde jer til patenter et bedre system, men jeg gider ikke selv at blive trukket ind i det. Sådan tror jeg de fleste har det. 

Derfor siger jeg til dig:

  1. Du får som patenthaver minimum 96% af de fordele du gerne vil have med et nej (her bruger jeg ja-sidens 25-lande-validerings-eksempel)
  2. Så lad os andre være i fred for 10 gange så mange patenter og slippe for at betale en dansk lokalafdeling over skatten.
Stem nej - det er en god deal for dig :)

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 04:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jesper et stort tillykke med den nye patentdomstol ;-)

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)