Hej, jeg investerede for ca 4 mdr siden 100.000 kr stående i mit holdingselskab i Bitcoins, samt litecoins og worldcoins. Desværre har investeringen i dag en samlet værdi af sølle 2,300 kr da vi har tabt utrolig meget på Worldcoins, men mit spørgsmål er følgende:
Hvordan fungerer det ift. investering i aktier/obligationer? Så vidt jeg har forstået har det intet med aktier at gøre, da man heller ikke skal betale skat af evt gevinst ved handel med crypto. Jeg er rimelig sølle til regnskab og har derfor fundet en revisor på Agera til at hjælpe mig, men hvad hulen gør jeg mht mine investeringer i crypto? Skal jeg lave excel over køb, salg og tab? Dette vil være stort set umuligt da jeg har handlet på både btc-e.com, vircurex.com samt andre børser for cryptocurrencies. Transaktionshistorikken er simpelthen så ringe og uoverskuelig på langt de fleste af disse sites, og da jeg købte for 100.000 bitcoins første gang fik jeg bitcoins af ca 5.000 omgange da mange af de bitcoins jeg købte blev skaffet i størrelsesordenen 0,002-0,005 bitcoins ad gangen.
Håber virkelig at der er en ekspert på området som kan hjælpe mig her, da jeg står og skal indberette det hele i løbet af 31.12.14
da man heller ikke skal betale skat af evt gevinst ved handel med crypto.
Først og fremmest har de afgørelser som har været fremme om bitcoins ikke været baseret på situationer, hvor der har været tale om tale om erhvervsmæssige investeringer. Både beløb og antallet af handler underbygger dette.
Som kapitalselskab er du bogføringspligt og underlagt bestemmelserne i bogføringsloven, bogføringsbekendtgørelsen mv. Det vil sige at dit regnskab skal afspejle samtlige transaktioner du har foretaget. Er der ikke tilfældet så kan SKAT i princippet tilsidesætte dit regnskab og udøve et skøn.
Som du selv er inde på skal du have en oversigt over køb, salg og tab/gevinst.
Henrik - skal det læses som at du mener Bitcoins vil kunne være både skattepligtige af gevinst og give fradrag for tab hvis investeringen er gjort rent erhvervsmæssigt - ud fra jeg læser det med at handler og beløb der har ligget til grund for at de ikke var skattepligtige/fradrag af kursgevinst tyder på privat, og at det KAN være anderledes for erhvervsmæssig valutahandel med den type virtuel valuta? Jeg synes området er lidt uklart
Venlig hilsen John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hej, jeg investerede for ca 4 mdr siden 100.000 kr stående i mit holdingselskab i Bitcoins, samt litecoins og worldcoins. Desværre har investeringen i dag en samlet værdi af sølle 2,300 kr da vi har tabt utrolig meget på Worldcoins, men mit spørgsmål er følgende:
Hvordan fungerer det ift. investering i aktier/obligationer? Så vidt jeg har forstået har det intet med aktier at gøre, da man heller ikke skal betale skat af evt gevinst ved handel med crypto. Jeg er rimelig sølle til regnskab og har derfor fundet en revisor på Agera til at hjælpe mig, men hvad hulen gør jeg mht mine investeringer i crypto? Skal jeg lave excel over køb, salg og tab? Dette vil være stort set umuligt da jeg har handlet på både btc-e.com, vircurex.com samt andre børser for cryptocurrencies. Transaktionshistorikken er simpelthen så ringe og uoverskuelig på langt de fleste af disse sites, og da jeg købte for 100.000 bitcoins første gang fik jeg bitcoins af ca 5.000 omgange da mange af de bitcoins jeg købte blev skaffet i størrelsesordenen 0,002-0,005 bitcoins ad gangen.
Håber virkelig at der er en ekspert på området som kan hjælpe mig her, da jeg står og skal indberette det hele i løbet af 31.12.14
Af ren nysgerrighed hvordan har du så kunne tabe så meget når bitcoins ikke er faldet nær så meget i den periode?
Tak for jeres fine svar! Det er netop fradraget af tabet jeg er interesseret i at udnytte hvis det overhovedet er muligt. Det er utrolig svært at finde reglerne omkring dette på nettet, især i erhvervsmæssigt regi.
Henrik - skal det læses som at du mener Bitcoins vil kunne være både skattepligtige af gevinst og give fradrag for tab hvis investeringen er gjort rent erhvervsmæssigt
I nogle af de afgørelser der har været afsagt (eksempelvis SKM2014.226.SR) har der ganske rigtigt ikke været givet fradrag for tab (ligesom gevinster ikke skal beskattes) ud fra en betragtning om at brugen af bitcoins ikke var erhvervsmæssig begrundet og blev anset som tilhørende privatsfæren. I de bindende svar der er givet er der taget udgangspunkt i almindelige handelsforhold, hvor det ikke er lovligt at fakturere i Bitcoins.
Her taler vi om rene investeringer i Bitcoins, med et betydeligt beløb og transaktioner. Det er nærmest at sammenstille med investeringer i eksempelvis råvarer mv., hvor din virksomhed er investering for at opnå en gevinst. Så i min verden lyder det som næringsvirksomhed.
Rent hypotetisk - så vil det være grimt hvis SKAT tog den indstilling at det hørte til privatsfæren - så taler vi pludselig om måske ulovlige aktionærlån, udbytte mv.
Her taler vi om rene investeringer i Bitcoins, med et betydeligt beløb og transaktioner. Det er nærmest at sammenstille med investeringer i eksempelvis råvarer mv., hvor din virksomhed er investering for at opnå en gevinst. Så i min verden lyder det som næringsvirksomhed.
Rent hypotetisk - så vil det være grimt hvis SKAT tog den indstilling at det hørte til privatsfæren - så taler vi pludselig om måske ulovlige aktionærlån, udbytte mv.
Enig. Bitcoins er vel en eller anden form for valuta, men da den ikke (så vidt jeg husker) er godkendt som valuta, så må man betragte det som et varekøb i stedet.
Uha... det ville være rigtig grimt, hvis SKAT kunne finde på at vurdere det som det sidste.
Enig. Bitcoins er vel en eller anden form for valuta, men da den ikke (så vidt jeg husker) er godkendt som valuta, så må man betragte det som et varekøb i stedet.
Uha... det ville være rigtig grimt, hvis SKAT kunne finde på at vurdere det som det sidste.
er jeres konklusion at bitcoins for private er skattefrie af indtægt og ikke giver fradrag for tab, men hvis de investeres i virksomhed/selskab som del af virksomhedens drift, så er der skattepligt på fortjeneste og fradrag for tab?
Hvis ja, mener I så kun det er tilfældet hvis selve formålet er "valuta" investering, eller vil det også gælde hvis man sælger sæbe og modtager bitcoins som betaling og taber 50% når man "veksler" - vil det også give fradrag i virksomhed/selskab?
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER