Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogføres "mistede" varer mm.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Holme Olstrup
Tilmeldt 2. Dec 13
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften

Da Ewire gik konkurs var der lige kommet en ordre i min webshop, men da jeg ikke nåede at trække pengene over på min egen ewire konto er de penge tabt. Det samme er de varer kunden bestilte, da de naturligvis skulle sendes.

Mit spørgsmål er egentlig bare hvordan jeg skal bogføre tabet af disse varer. Er det blot at lave en kreditnota, og lade det stå som vareforbrug, eller skal det ind på en særlig konto.

Jeg bruger Dinero. FYI :)

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:09

Det var ikke helt let, for den del som er tabt i boet vil der være fradrag for tabet og momsen på samme den dag boet kan bekræfte pengene tabt

Så er jeg ikke helt med i de andre varer. Du har jo ikke som sådan tabt varen men valgt at sende uden betaling og kreditnota må kun bruges når det er fordi du har leveret noget forkert og kunden ex har returneret. Det du sender til kunden frivilligt må vi håbe andre kan svare på, for varen er jo i så fald tabt for dig når du ikke kan fakturere kunden - men jeg kan ikke se om det giver et fradrag når du ikke har konstateret tab på andet vis end selv påtaget dig at sende varer som en slags god markedsoptræden men ikke via konkursen eller på andet vis, måske har været tvunget

Jeg tror den kan være så kompliceret den del, at en revisor skal på banen - for en kreditnota må du ikke lave og spørgsmålet er, om fakturaen kan bogføres på tabs konto når du sender varen til kunden frivilligt vel vidende der ikke er betaling og den "faktura" du ville kreditere, er den sendt til nogen overhovedet - og er du sten sikker på de ikke i så fald skal være en del af boet til Ewire?? Den har været diskuteret før herinde uden afklaring ved jeg.

Det ligner for mig et rent vareforbrug (og dermed jo fradrag for varens indkøbspris) - men se om ikke en revisor dukker op

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Holme Olstrup
Tilmeldt 2. Dec 13
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 23:21

Hej John

Tak for dit svar.

Da Ewire gik ned, havde jeg en saldo på x antal kr. hos dem. Dem har jeg naturligvis gjort krav på, så den del afventer jeg kurators afgørelse på.

Men den ordre som jeg valgte at sende til en kunde, her står pengene står jo reelt på kundens Ewire konto, og dem har jeg ingen mulighed for at gøre krav på = de er tabt. Varene var jeg naturligvis nød til at sende, da ewire omgående trak pengene fra kundernes konto.

Jeg må rådføre mig med en revisor. Tak igen :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:29

Christian Niss:
Jeg må rådføre mig med en revisor. Tak igen :)
der kan jo komme en der ved bedre ind her, men ellers kom tilbage når du har svaret. Har kunden fået sine penge igen har han vel ikke krav på varen uden betaling - men lad os vide hvad det bliver til

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:06

Christian Niss:

Da Ewire gik ned, havde jeg en saldo på x antal kr. hos dem. Dem har jeg naturligvis gjort krav på, så den del afventer jeg kurators afgørelse på.

Men den ordre som jeg valgte at sende til en kunde, her står pengene står jo reelt på kundens Ewire konto, og dem har jeg ingen mulighed for at gøre krav på = de er tabt. Varene var jeg naturligvis nød til at sende, da ewire omgående trak pengene fra kundernes konto.

For mig lyder det som om, at dette er et yderligere krav mod Ewire, hvis de har hævet pengene fra kundens konto.

Hvis kunden har fået sine penge igen, så skal du selvfølgelig indkræve pengene hos kunden.

Pengene er under alle omstændigheder ikke forsvundet. Der er jo én, som har dem!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)