Hej. Overskriften er måske lidt misvisende men jeg ved ikke lige hvad jeg skal skrive. Situationen er den at vi er 2 som har et Aps sammen. Vi har hver skudt 50.000 kr ind i selskabet, altså 100.000 kr. tilsammen. Vi har aftalt at jeg skal overtage selskabet og nu er jeg lidt i tvivl om hvordan vi gør med de 50.000 som han har indskudt. Kan vi "hæve" de 50.000 kr. som han har indskudt og dermed nedsætte kapitalen til 50.000 kr. ? ( det kan man jo stifte aps for i dag ) eller er jeg nødt til at betale ham 50.000 for hans del ? Jeg skal selvfølgelig betale mere da egenkapitalen er højere men de er mest de 50.000 kr som jeg er i tvivl om. På forhånd tak HM |
hvis du skal købe hans 50 t skal du bruge 50 t beskattede frie midler til det helt enkelt. Han kan ikke bare hæve sin del som jo så også ville betyde en kaptialnedsættelse, som skal gennem en offentlig procedure, da jeres kreditorer jo lever ud fra at I har 100.000 i selskabskaptial
Da der dermed kan være lidt bøvlet, uden at være voldsomt slemt, vil jeg anbefale at tale med en revisor og betale de få tusinde det kan koste, at få et bedst muligt på plads
vh John Hannover