Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal der være CVR nummer på leverandørfakturaen??

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

3) det er ikke nødvendigt at de fulde navn fremgår af fakturaen.

4) Fremgår dit CVR Nr. ikke af  fakturaen, kan det Tyske firma ikke lovligt sælge momsfri til dig.  Har de gjort det vil de komme til at hæfte for   momsen. Du burde måske lige følge op på dit tidligere indlæg om det tyske firma http://www.amino.dk/forums/t/22943.aspx 

Hilsen

Ravn

4. Fakturaen fra Tyskland indeholder hverken mit CVR nummer eller noget momsbeløb. Der står blot et beløb i EUR og et i DKK. Altså EUR beløbet er omregnet til DKK og skal indbetales til en dansk bank. Så jeg kan vel heller ikke trække momsen på den? Ville jeg kunne det hvis mit CVR nummer have stået på fakturaen?

Jeg skal nok se på den anden tråd senere.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 18:16

Du kan ALDRIG trække moms fra en faktura fra et tysk registreret firma. Hvis de har gjort de rigtigt er der ikke lagt moms på beløbet, og dermed intet at trække fra.

Har de lagt tysk moms ovenpå er det bare sur r**, og dy har betalt en moms du ikke skulle. Du kan ikke trække den fra ved SKAT. Tl nød kan du forsøge at få leverandøren til at rette fakturaen og give en kreditnota, men det er eneste chance.

Mvh Jesper

Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 18:39

Jeg er godt nok snart mere forvirret end jeg nogensinde har været... det virker ikke til ret mange er enige omkring dette eller? Altså hvis man ser i denne tråd samt i den anden tråd jeg havde oprettet som egentlig havde mere med momsen på den tyske faktura end omkring det med CVR nummer.

Nu har jeg lige set lidt nærmere på denne faktura (og ja tager lige dette her, istedet for i den anden tråd, nu hvor vi er inde på spørgsmålet).1

Sagen er den:

1. Jeg bestiller hos en dansk leverandør, som levere deres egne varer og samtidig  bestiller man hos dem nogen varer som kommer fra et tysk firma. Det danske firma sender varer og faktura fra dem selv, fra deres lager på sjælland. Det tyske firma sender deres varer fra deres lager i Güster samt en faktura.

2. På den danske leverandørside, kan man vælge at se købsprisen med eller uden moms, samt i DKK og i EUR. Jeg har nu været inde på siden og tjekke et par af varerne som står på den tyske faktura, for at sikre mig beløbene (om de er med eller uden moms). Når jeg vælger i EUR uden moms på bestillingssiden, så passer beløbet nogenlunde med det som står på fakturaen (de er lidt højere på bestillingssiden end på fakturaen, men mon ikke det har noget med kursudsving at gøre).

3. Dvs. at beløbene på den tyske faktura må være vist uden moms. Og jeg kan ikke se der nogen steder står VAT og så et beløb, ergo kan de vel ikke have lagt moms på denne faktura??

4. Det pinlige er så, at jeg nu ser, at de rent faktisk har skrevet: "Tax balance follows on these numbers" og så står der leverandørens og mit CVR nummer. Men igen jeg kan da ikke se der står noget med TAX, VAT, MOMS nogen steder.

5. Er vi enige om, at jeg stadig godt må sætte moms på varerne når jeg sælger dem til danske kunder?

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 18:58

3. Nej, de har ikke lagt moms på

4. Alle virksomheder skal oplyse deres eget moms nummer på deres fakturaer og kun dit hvis det er køb i EU. Leverandøren skal bruge dit moms nummer til at indberette listeangivelse om salg til andre EU-lande

.5. ja, du må lægge moms på alt du kan finde på at sælge, du skal bare huske at gøre køberen opmærksom på det.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 19:32

Githa-> Jeg tror ikke, at folk er uenige om noget herinde. Jeg er bare alvorligt bange for, at du selv er uenig med dig selv om, hvilket spørgsmål, du skal stille. Udviklingen i tråden har ført til at dine seneste spørgsmål har flyttet sig ganske betragteligt fra dine oprindelige spørgsmål - hvilket resulterer i meget forskellige svar.

Jeg tror, at du får mest ud af at starte på en frisk og stille det spørgsmål, du gerne vil - et spørgsmål ad gangen. Det er meget svært at forsøge at besvare, som tråden ser ud lige nu.

Lige et par fakta, hvis jeg så ellers har forstået din spørgerunde nogenlunde:

1. Udenlandske leverandører indenfor EU fakturerer varer uden moms, såfremt du har et CVR-nummer.

2. I andre lande er CVR-nummeret ofte betegnet som en VAT-number.

3. Du er pligtig til at oplyse dit CVR-nummer på samtlige fakturaer, du sender ud. Ligeledes er dine danske leverandører pligtig til at oplyse deres CVR-nummer.

4. Indenfor DK behøves købers CVR-nummer ikke at optræde på fakturaen, med mindre der gælder særlige aftaler.

5. Du kan trække moms fra enhver faktura/regning, hvor der er påført moms - i DK.

6. Du SKAL lægge moms på alle momspligtige handler i DK. Du kan ikke vælge IKKE at lægge moms på. Der gælder således særlige regler for gebyrer og frankering. 

Skulle du mangle mere info, så skriv lidt mere præcist, hvad du har brug for at vide.

/Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:41

pbtryk.dk:

5. Du kan trække moms fra enhver faktura/regning, hvor der er påført moms - i DK.

Er ikke helt sikker på hvad du mener med "i DK". Du har ret hvis og kun hvis firmaet har et dansk CVR nummer. At beløbet er i DKK er ikke nok. Jeg fakturere fx. norske kunder i NOK, og hvis jeg ved en fejl lagde moms på ville det ikke berettige køber i Norge at trække momsfra hos SKAT-Norway.

/Jesper

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)