Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS til I/S

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Sep 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et lille selskab (ApS) som jeg for det første tænker at jeg vil have min samlever til at overtage da det er hende der driver den.
Men i samme ombæring har jeg tænkt på om det med så lille en virksomhed med så lille en omsætning kunne være enklere for hende med et I/S.

Er det meget besværligt eller ugunstigt at omdanne et ApS til et I/S? Det er jo normalt den anden vej der er interessant.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:29

I og for sig er det som lidt samme sag oftest - man lukker det ene og åbner det andet. Man KAN lave omdannelse fra personlig virksomhed til selskab men det er langt fra almindeligt eller altid en fordel men i alle fald. Hvis det skal videre som I/S mellem jer to  - eller personlig virksomhed kun hos din samlever, så skal dit ApS lukkes og en ny virksomhed overtage kunder og aftaler officielt. Kender de alle hende, kan det være enkelt at overdrage, men lukning af dit ApS kan det nu være klogt at tage en revisor med ind over

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Sep 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:09

Mange tak for dit svar. Hvordan forholder det sig med aktiver ved lukning af et ApS? Indskudskapitalen var 80k men jeg er ikke helt klar over om lagerets værdi vil overstige det eller ej.

Jeg spekulerer også på om min samlever vil skulle overtage virksomheden før ApS'et nedlægges eller efter det er overgået til et personligt eget selskab.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:58

MC1:

1

Hvordan forholder det sig med aktiver ved lukning af et ApS? Indskudskapitalen var 80k men jeg er ikke helt klar over om lagerets værdi vil overstige det eller ej.
2
Jeg spekulerer også på om min samlever vil skulle overtage virksomheden før ApS'et nedlægges eller efter det er overgået til et personligt eget selskab.

1 du må jo ha et regnskab inden du lukker og så vil du være klar over hvad der er af samlede værdier. Er det under 80.000 så har du fradrag for tabet og er det over 80.000 skat af det som er over - i begge fald som aktieindkomst (ikke personlig) Du kan ikke lukke uden regnskab og slet ikke hvis du skal ha noget ud, der er du nok nødt til at ha revisor ind over, da du risikerer personligt ansvar hvis der er kreditorer eller forpligtelser du ikke oplyste om ved lukning

2 Det vil være noget en revisor kan se. Det bør ikke gi stor forskel, men hun kan ikke som sådan overtage dit personlige selskab så du må enten overtage aktiver og rettigheder personligt og så sælge dem til hende der så opretter personlig virksomhed - eller hun skal overtage dem fra en personlig virksomhed du først har oprettet. Det virker klog at se om ikke hun skal overtage mere direkte, men uden at kende alle detaljer er det gæt i mørket Smile Du bør koble en revisor på hvis du skal lukke dit aps i alle fald er mit råd

vh John hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:40

I min optik giver det kun mening at lukke ApS hvis dit formål er at frigive likvider.

Så "stor" en forskel er der ikke på de regnskabsmæssige krav mv. at det er det som bør være det afgørende.

Så vil det psykologisk af mange opfattes som et tilbageskridt at man går den vej.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)