Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan undgå et issue om magt?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 04:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Thorborg vil sikkert grine lidt nu. Jeg har nemlig startet et firma op med min kæreste og min bedste ven.

Af os tre, er det imidlertid mig der har størst forståelse for, hvad der skal til, for at få firmaets vision ført ud i livet, altså påtage mig en ledende rolle. Men ordet "leder" klinger dårligt i ens kærestes og vens øre. Derfor sker der ikke så meget, for der hersker kommunistiske tilstande. Hvis jeg kunne opnå en accept og tillid, især hos min ven, ville vi kunne tage syvmile-skridt i morgen, men jeg føler, at det er blevet et issue om et magtforhold fra hans side. Mit fokus er blot på "best practice" - jeg ønsker blot at vi finder frem til den bedst mulige løsning i alle forhold. Hvad man kalder rollerne er ligegyldigt for mig, bare det virker.

Hvad har I af fornuftige inputs? Tak :)

Fra Munklinde, Ikast
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 11:15

Hej M.c.J.

For mig lyder det lidt som om, at i alle har hånden godt nede i en honningkrukke fyldt med vrede bier.

Nu er det en meget kort beskrivelse du giver og jeg har jo kun dit synspunkt at forholde mig til, men du får alligevel mine tanker omkring det.

1) Hvis jeres virksomhed og indbyrdes forhold skal have en chance, er I nødt til at tage den nuværende situation alvorlig, alle tre.

2) Jeg vil til hver en tid anbefale, at I allerede får lavet en "skilsmissekontrakt" ved virksomhedens opstart. På den måde ved I hver især, hvor I står, den dag der er mange penge i kassen. I honneymoon fasen er alt jo godt og man bilder sig ind at man er enige om alt. Problemet er, at vi ofte tror vi ved hvad andre tænker og dermed forudsætter, at "den anden jo synes det samme som mig" - sådan er det bare sjældent. Et eksempel kunne være; at når der bliver overskud i en virksomhed,  så vil den ene måske gerne bruge pengene på en ny bil, rejser osv. mens den anden part mener at overskudet bør investeres i virksomheden. 

3) Du beskriver, at du er den "der har størst forståelse for hvad der skal til, for at få firmaets vision ført ud i livet" og det er meget mulig. Men synes de andre også det? Er der opgaver i firmaet, hvor de andre er bedre end dig?

4)  Mit bedste bud er, at I skal igang med at se på kompetencer og det kunne være en fordel, at have en udenforstående person, til at sikre en "ren kommunikation" - så I ikke bare sidder og taler, men glemmer at høre efter (og lytte til) hvad de andre siger. En indgangsvinkel kunne være, at I hver især skriver ned hvad I mener, de andre er gode til og hvor de har nogle kompetencer, som I ikke selv har. På den måde kommer I igang med en dialog, hvor I ikke sidder og fremhæver, hvad I selv synes, at I er gode til. Men vigtigst af alt, lyt til hvad de andre siger og forhold Jer til det. Måske kunne det hjælpe jer at få lavet en MBTI test, der kunne fremhæve jeres stærke sider. Det kan I købe jer til hos forskellige udbydere (mig selv inklusive), men hvis I vil forsøge jer selv, kunne I starte med at tage testen i en miniudgave, på jobindex http://www.jobindex.dk/cgi/typeindikator.cgi det er gratis, til gengæld får I ikke en proffessionel fortolkning og hjælp til at forstå jeres typer i gruppesammenhæng. Men det kan måske give jer et billede af, hvor I står.

Det var mine umiddelbare tanker, set fra den korte beskrivelse du giver.

Held og lykke

/skou 

Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 02:51

Hej Betina,

Tak for dit lange indlæg. Jeg sætter virkelig pris på den grundige beskrivelse.

I dag tog jeg en lang snak med omtalte ven, som var meget frugtbar. Vi snakkede blandt andet om vigtigheden af, at det i første omgang skulle være en opløftende stemning at komme på arbejde, og vi fik diskuteret indbyrdes roller. Jeg må sande, at det nok i første omgang er en stor udfordring, at firmaet er baseret på et venskab, men jeg tror samtidig, at hvis vi kan få løst problemerne på det interpersonelle plan, kan det befordre en stor synergieffekt i det lange løb. Jeg vil tage mange af de gode ting du har skrevet med mig. 

Endnu engang, tak!

Hilsen

Morten 

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 07:51

Hej Morten

Lige som Betina hæftede jeg mig også ved at du skriver du har den bedste forståelse for hvordan visionen skal opnås. Hvis de andre ikke har denne opfattelse, så kan de med samme ret mene at DE har den bedste forståelse. Hvis de andre er ustrukturerede bør du tage teten, og fx. sørge for at i får strukturerede "bestyrelses" møder hvor i tager beslutninger om de større linier. Her må du så i første omgang bide i dig at du ikke har en særstilling, men at det må blive den med den bedste overtalelsesevne der sætter dagsordenen (indtil i har nogle klarere roller ihvertfald). Hvis dine argumenter er gode nok skal du nok komme igennem. Hold fast i den vision i har sat op, og vurder tingene ud fra hvordan de bringer jer derhen.

Man kan også handle lidt. Hvis du får en bil, kan jeg så ikke få dette her marketingbudget næste måned fx. Stik for guds skyld en finger i jorden før du giver udtryk for de andre har mindre forståelse for hvordan visionen skal opnås. Det er det de andre vil høre hvis du taler rent ud af posen. Det er ikke et spørgsmål om at være hudløst ærlig men at opnå det du gerne vil.

En bog jeg vil anbefale til alle i gruppe:

1) The Beermat Entrepreneur. Om hvordan man starter en virksomhed med bla. klare rollefordelinger. Lad de andre læse den, og tag en diskussion om roller og hvor folk ser sig selv.

Bøger du måske vil finde interessante:

1) Good to Great. Om virksomheder der har klaret sig fantastisk ved at have en klar vision og holde sig til den.

2) 7 gode vaner. Vil hjælpe dig til at forstå hvordan dine partnere tænker, og den vej igennem hjælpe dig til at få dem med på din vogn. Jeg har tidligere anbefalet den til en anden herinde, og han havde allerede købt bog nummer to i rækken.

Men kort sagt, hvis din vej til at nå visionen ikke indeholder en plan for at få de andre til at "se" den samme vej. Ja så er din vej ikke den rigtige fordi den ikke fører jer til målet. Hvis de andre så det du ser, skrev vi jo slet ikke i denne tråd ;-)

Mvh Jesper

PS: Jeg er ikke coach, og fabler bare om ting jeg har læst i ovennævnte bøger + et par stykker mere.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)