Som overskriften så fint siger :) Er der nogle regler for privat lån af sådan slags? Mvh Kasper Eskildsen |
Hmm altså hvis du LÅNER tror jeg ikke der er noget problem..?
Som overskriften så fint siger :) Er der nogle regler for privat lån af sådan slags? Mvh Kasper Eskildsen |
Hmm altså hvis du LÅNER tror jeg ikke der er noget problem..? |
Ejer af Winkwink & Magentoxperten.
Det er der ikke - men du bør da udforme et lånebevis der klart viser hvad I har aftalt. Jeg mener også (det må du efterkontrollere) at I skal aftale en rente svarende til markedet når det ikke er mellem nær familie, da skat ellers kan sætte skat på en evt manglende rente. Mellem familiemedlemmer kan der lånes uden rente men jeg mener ikke man skattemæssigt kan/bør uden for familien Lånet kan laves med fast udløb eller som anfordring = kan opsiges med kort varsel Hvad skulle fidusen i øvrigt være - jeg mener hvis det kun er for at sætte i banken hvor renten er ultralav - kun lige eller måske tilmed ikke, kan dække inflationen? vh John H |
Så hvis jeg skulle låne 100.000 af dig lige nu John, hvad kunne renten så officelt set mindst ligge på? |
jeg vil tro den officielle markedsrente på lån uden sikkerhed kunne være ganske høj - som f.eks. 15% men du kan jo høre din bank, HVIS du skulle låne 100.000 kr uden sikkerhed, hvad ville de så tage i rente og så bruge den - mon ikke mellem mindst 6 og 20% et sted kunne jeg tro den ville lande uden sikkerhed vh John H |
Hvis der er tale om et reelt lån med udarbejdet lånedokument og på anfordringsvilkår er der intet krav om forrentning. Med andre ord renten kan være 0 eller hvad I nu kan blive enige om. |
fint - jeg troede kun det var til familie - men omvendt giver det fint fornuft. Husker bare artikkel fra penge og investering hvor rådgiver skrev at skat kunne sætte en skat ind hvis det var helt rentefrit (beskatte fiktive renter hos långiver), men jeg kan sagtens huske forkert Er det krav at det skal være anfordring (i princip opsiges meget kort varsel) for at det må være rentefrit mellem ikke forbunde parter? Er der nogen formelle krav til det anfordringslån ud over det skal fremgå det er anfordring og begge skal skrive under? vh John H |
Der er 3 ting som skal være opfyldt: 1) Det skal være et reelt lån 2) Der skal være skriftlig lånedokument 3) Anfordringsvilkår - typisk indfrielse med 14 dages varsel Navnet familielån er misvisende men skyldes nok at rentefrie lån ses indenfor familier. Men kan bruges af alle. |
Men ikke lovlgt med rentefrihed fr ex lån fra hovedaktionær til hans selskab. Er der krav om lånedokument ned renten angivet fra hovedaktionær til eget selskab? |