|
Hej derude! Vores lille I/S baserede produktionsselskab, som består af jeg + én anden, står overfor at skulle købe/overtage noget kameraudstyr fra et andet firma til en pris omkring 45.000 ex moms. Vi ønsker at dele kameraet med en tredjemand. som ikke skal indgå vores nuværende I/S firma, men blot købe sig til 1/3 af brugsretten/ejerskabet af udstyret. Købet er endnu ikke udført, og vi overvejer hvordan vi gør det smartest: Skal vores nuværende to-mands I/S købe, og derefter sælge 1/3 af kameraet til tredjemanden? eller gør vi klogest i at oprette et nyt I/S sammen om kameraet, som så bliver køber af kameraet fra nuværende ejer? Hvad er smartest ifht til moms, og jura? Vi kan ikke helt gennemskue det. Mvh THomas |
Jeg erkender mig lidt på blank is, så det er klogt at se andre svar, men I skal jo videre og jeg tror denne er helt OK:
nyt I/S er lidt overkill hvis det ikke skal andet end eje kamera for så er der ikke en seriøs drift der gir mulighed for fradrag synes jeg.
Besværet kan komme i fald I skal lukke og sælge jeres 2/3 så enten ville jeg droppe ideen, eller få lavet en aftale der tilsikrer at jeres I/S til en hver tid har ret til at sælge kameraet mod at 3. manden får 1/3 af den pris I sælger til uanset hvad. Den aftale kan det være I bør få revisor ind over
Derudover så er det så 2/3 af prisen der skal skrives af over 25% om året skattemæssigt (og I må godt driftsmæssigt skrive anderledes af men behøver ikke rode med det) og hvis I selv skal anvende udstyret privat også, så skal I dele momsen (naturligvis først i 2/3 som er jeres andel) - dele jeres andel af momsen i forhold til det forvendte brug, I/S og privat af udstyret. Det er et af de punkter skat ha udmeldt fokus på for 2014 (ikke at de checker alle men det er jo smartest at ha tingene korrekt) Se delt moms her evt: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html
vh John Hannover
Bliv gratis medlem